Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volkswagen a GM už odmítají vyrábět hybridy, jdou proti svým velkým soupeřům
13.8.2019 | Petr Prokopec
Dvě z největších automobilek světa dnes ve svém portfoliu hybridní pohony mají, do budoucna ale s jejich dalším využitím nepočítají. Strategie Fordu či Toyoty je ale poněkud jiná.
Nejspíše každá automobilka by nyní velmi ráda vlastnila křišťálovou kouli, skrze kterou může nahlížet do budoucnosti. Automobilový svět se má pod tíhou regulací dramaticky změnit za situace, kdy se představy zákazníků o jejich dalším autě zase tak nemění.
To firmy dostává do velmi nekomfortní situace, neboť požadovány jsou po nich obří investice do řešení, po kterých na trhu neexistuje poptávka. Jakýkoli krok se tak zdá být špatný - investicí do elektromobilů vyhoví regulacím, ale je možné, že nebudou mít co prodávat. A investovat do spalovacích motorů sice vyhovím zákazníkům, ale je možné, že to nepůjde (nebo alespoň ne za rozumných podmínek) prodávat. Jak z toho ven?
Kompromisem se zdají být hybridní pohony, které se teoreticky mohou zavděčit všem. A nebo také nikomu. Možností volby je zkrátka mnoho, Volkswagen a General Motors ale už mají jasno - oba koncerny oznámily, že hybridy dále odmítají vyrábět a investice soustředí do plně elektrických aut. Hybridy vidí jen jako velmi dočasné řešení, které jim pomůže vyhovět aktuálním regulacím a které ve skutečnosti plně nevyhovuje nikomu.
Je to poměrně překvapivé oznámení, neboť hybridy se zdály být ve výše popsané situaci pro automobilky nejschůdnější cestou pro následující období, jímž by mnoho neriskovaly. VW a GM ale zjevně chtějí hrát vabank a věří, že sázka na elektrickou mobilitu vyjde, třebaže přirozený vývoj ani preference zákazníků takové možnosti nefandí. Pikantní je, že Volkswagen doufá, že elektrická expanze v Číně povede k rychlejšímu snížení cen, zrovna čínský trh s elektromobily ale po červencovém snížení dotací na polovinu zkolaboval a z dosavadních velkých růstů se posunul k meziročnímu poklesu.
Dosud zmíněné přesto neznamená, že by přinejmenším VW opustil hybridy hned a zcela. Podle našich informací počítá s rozsáhlou lehkou hybridizací následující generace modelů, další investice tímto směrem ale neplánuje. „Naší preferencí je plná elektromobilita, neboť tím směrem míří i trh. Na hybridy sázet nebudeme,“ komentuje nový záměr šéf severoamerické divize německého koncernu Scott Keogh. Prezident GM Mark Reuss pak rovněž potvrdil, že investovat do hybridů už Američané nebudou.
Přesně v opačném rohu ringu stojí Toyota a Ford, jejichž strategie naopak počítá jak s elektromobilitou, tak s hybridizací. V případě japonské značky to ani nepřekvapí, hybridy jsou její dlouholetý favorit, a to i kvůli tomu, že elektrická auta budou nejprve nařízena v Evropě a Číně, tedy na trzích, kde Toyota není až tak velkým hráčem. Pravým opakem jsou pro Toyotu USA, kde podle ní mají v nejbližších letech převládat hybridy nad elektromobily.
Ford pak ve výsledku rovněž počítá spíše se zlatou střední cestou, neboť ryze nové vozy budou hlavně plně elektrické, zatímco hybridizace je spojována s existujícími modelovými řadami. Příchodu elektromotoru a zachování spalovací jednotky se tak má dočkat třeba pick-up F-150 či sportovní Mustang. Značka je totiž toho názoru, že nelze nutit zákazníky skočit rovnou po hlavě do elektrického pohonu - existovat musí i jistá mezifáze, jíž budou vyplňovat právě hybridy.
Která strategie je správná a zda je vůbec nějaká správná, nemůže dnes říci nikdo a realitu poznáme až časem. Momentálně tedy již jen dodáme, že dle odhadů americké analytické skupiny Alix Partners bude jen do roku 2023 utraceno za vývoj zhruba 200 typů elektrických vozidel neskutečných 5,2 bilionu korun. Zda to ovšem povede ke zlepšení životního prostředí, jak je ze všech stran proklamováno, zůstává taktéž nejisté.
Volkswagen oznámil, že již nebude investovat do hybridů...
...stejně jako General Motors. Obě firmy věří elektromobilitě, mj. kvůli Číně. Tamní trh s elektrickými auty ale právě kolabuje
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 6 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva