Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo pustilo do provozu revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
14.6.2019 | Petr Miler
O revoluci na poli nákladní dopravy se nepokouší jen Tesla. Fakticky dále je nyní Volvo, které dostalo do provozu v prvním logistickém centru svůj tahač Vera. A zamířit s ním chce i na silnice.
I když lidé mají přirozenou tendenci bát se inovací, které činí jejich práci nepotřebnou, na poli nákladní dopravy takové obavy nemají mnoho prostoru. Řidičů kamionů je dlouhodobě nedostatek a třeba v Německu jich prý v tuto chvíli chybí až 60 tisíc. Každý rok jich 30 tisíc odchází do důchodu, s touto prací začíná jen 15 tisíc a podle statistik německých odborů je více jak třetině řidičů přes 55 let. Pokud tedy část jejich práce zastanou stroje, uleví se všem.
Právě proto se očekává, že autonomní řízení dojde poprvé většího užití právě v tomto oboru. Pochopitelně, se silničním provozem to bude stejně komplikované jako u jiných aut, nasazení autopilotů v lodních přístavech, velkých logistických centrech či areálech výrobních ale zase tak složité nebude. Právě do těchto míst míří Volvo Vera, revoluční tahač sázející na autonomní řízení až do té míry, že vůbec nemá kabinu řidiče.
Švédové jej poprvé ukázali už loni, tehdy ale vypadala Vera jako koncept z budoucnosti. Volvo varovalo, že praktické nasazení není daleko a nelhalo - právě dnes se automobilka pochlubila tím, že tahač pustila do provozu v přístavním areálu logistické firmy DFDS. Tahač tu převáží náklad na krátké vzdálenosti přesně stanoveným způsobem během 24 hodin denně a neřídí jej skutečně nikdo, ani vzdáleně. Operátoři řídicí věže na přesuny pouze dohlížejí a jsou připraveni zasáhnout, pokud to bude třeba.
Vera má elektrický pohon silničních tahačů FL a FE Electric a zvládne táhnout jakýkoliv běžný návěs o hmotnosti až 32 tun. Michael Karlsson, vedoucí vývoje autonomního řízení Volva, k vozu říká, že funguje v podstatě standardním způsobem, pouze má z bezpečnostních důvodů nižší provozní rychlost než normální nákladní automobil. Pracuje tedy zatím v rychlostech okolo 40 km/h, výměnou za to má však být tichý, ekologický, předvídatelný a úsporný. Naváděn je prostřednictvím služby založené na cloudových technologiích a lidmi je skutečně pouze kontrolován.
Karlsson dále říká, že ačkoli je Vera v tuto chvíli připravena obsluhovat pouze uzavřené areály, v jednodušším, rozumějte třeba dálniční provozu na předem jasně definovaných trasách ji možná uvidíme už velmi brzy. Pokud se objeví na veřejné silnici, bude pohled na Veru skutečně zajímavý - tahači jako by něco chybělo. Ale nechybí, s řidiči už se v něm zkrátka nepočítá. Novinka Volva je tak dále než Tesla Semi, a to navzdory tomu, že právě Američané si na autonomním řízení zakládají více než kdokoli jiný. Ani jejich alternativa s řidičem se totiž do provozu nepodívá dříve než na konci loňského roku.
Volvo Vera se představilo teprve loni
A letos už se dočkalo prvního ostrého nasazení
Zdroj: Volvo Trucks
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před hodinou - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 4 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva