Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo s Uberem ukázaly budoucnost aut, žádná krasavice to zatím není
13.6.2019 | Petr Prokopec
Bez křišťálové koule v kapse je vždy těžké mluvit o tom, co se teprve má stát, vývoj ale jednoznačně směruje k autům bez řidičů. Volvo s Uberem představily produkční vůz právě takového ražení.
V březnu loňského roku došlo u amerického města Tempe v Arizoně ke smrtelné nehodě, Volvo XC90 srazilo ženu přecházející přes silnici. Na tom by na první pohled nebylo nic až tak mimořádného, třebaže o smutnou událost by šlo každopádne. Jenže švédské SUV bylo osazeno autonomní technikou společnosti Uber. Ta ale při detekci chodkyně zcela selhala, stejně jako operátor vozidla Rafael Vasquez. Během své směny totiž sledoval streamovací služby a nikoliv vozovku, jakkoliv to byla jeho povinnost. Pokud by jí dodržel, Elaine Herzberg by možná mohla žít.
S tímto názorem se nejspíše ztotožnila i prokuratura, která nakonec společnost Uber neobvinila z neúmyslného zabití během testu vozu s autonomním řízením. Nevylučuje však, že se tak nestane právě v případě Vasqueze, který byl ještě před pár lety ženou s nemalou kriminální minulostí. Pro nás však v tuto chvíli je podstatné to, že Uber ihned po nehodě testování autonomních systémů zastavil. A znovu je rozjel až v prosinci, ovšem ve velmi omezené míře. Je tak otázkou, jakého za tu dobu mohl dosáhnout významnějšího pokroku.
Přesto všechno však nyní Uber ve spolupráci s Volvem pyšně představují XC90 osazené autonomní technikou určenou pro sériovou výrobu. To je vskutku překvapivé, neboť jak jsme právě zmínili, ještě před rokem autopilot první zmíněné firmy integrovaný do vozu té druhé zabíjel. Proto musel opustit veřejné komunikace. V mezičase jistě probíhal vývoj v laboratořích, ovšem na silnice se technika vrátila až před pár měsíci. Přesto obě firmy věří, že systém bude „přispívat ke zlepšení bezpečnosti“.
Je samozřejmě třeba dodat, že ve spoustě případů autonomní technika skutečně dokáže odvést lepší práci než člověk a s autopilotem může teoreticky existovat vyšší šance dojet v pořádku do cíle. Nicméně svět není dokonalý, což ostatně svého času připustilo i Volvo, když svůj původní závazek o nulovém počtu úmrtí v souvislost s vozy značky přeformulovalo jen na pouhou vizi. Nehody se tedy mohou stát i s aktivovaným autopilotem, načež je čas se ptát, kdo v takové chvíli převezme odpovědnost. Dle amerických vyšetřovatelů to v tuto chvíli není v podstatně nikdo, což je poněkud děsivé.
K samotnému představenému autu lze říci jen tolik, že navzdory své „produkčnosti” na střeše stále nese dost ošklivou rampu s lidarem a dalšími senzory. Pokud má být tohle budoucnost automobilismu, pak to vážně není nic pěkného a můžeme jen doufat, že pokud autonomní vozy skutečně jednou ovládnou silnice, veškerý dodatečný hardware se podaří „uklidit” do útrob vozu. Fakt, že tomu tak není ani u prvního produkčního vozu z tohoto ranku, ale naznačuje, že to nemusí být tak lehký úkol, jak se na první pohled zdá.
Pokud jde o technologii, kterou budou Volva XC90 osazena a pod níž je podepsán Uber, mnoho novými detaily nyní sloužit nemůžeme. Tisková zpráva v tomto ohledu zmiňuje pouze akumulátor, který představuje záložní zdroj energie. Pokud tedy kterýkoliv z primárních systémů z jakéhokoliv důvodu selže, okamžitě se aktivují záložní systémy, jež vůz ihned zastaví.
Volvo XC90 osazené autonomní technikou Uberu jde do sériové výroby, v následujících letech mají vzniknout tisíce exemplářů
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva