Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli
5.1.2020 | Petr Prokopec
V dražších autech je to už chvíli samozřejmost, u ostatních nikoli. Evropská unie nařídila, že nejméně do 60 km/h musí tzv. autonomní brzdění ode dneška fungovat úplně ve všem.
Na tzv. autonomní brzdění lze pohlížet různou optikou, stejně jako na jakékoli jiné jízdní asistenty. Na jednu stranu je pravdou, že v řadě situací dokáží vhodně převzít řízení za řidiče a zabránit jinak jisté nehodě. Podobně jako u jiných systémů ale platí, že lidé na něj často spoléhají více, než by měli a třeba ve městě věnují více pozornosti třeba mobilnímu telefonu, však auto případně samo zabrzdí. Jenže tato řešení nejsou neomylná, a tak někdy zkrátka nezabrzdí. Přesto úřady tuto věc stále častěji vyžadují jako povinnou výbavu.
Jako první již před třemi lety oznámila americká agentura NHTSA, že došlo k dohodě dvaceti velkých výrobců reprezentujících více než 99 procent tamního trhu. A na základě této dohody budou autonomní brzdy standardem ve všech nových vozech, jež budou vyrobeny po 1. září 2022. Zajímavé na celé věci není ani tak rychlost, s jakou nová technologie dorazí, ale spíše fakt, že ve Spojených státech se k ní automobilky zavazují dobrovolně, místo aby vše dostaly příkazem a úřady se spokojí s tím, že okrajové vozy vyráběné v malých sériích mohou být výjimkou, protože v rámci automobilismu jako celku mnoho neznamenají.
Evropská unie je jako vždy aktivnější a autonomní brzdění nařídila. Legislativa schválená v prosinci jej vyžaduje u všech nově homologovaných vozů od 5. ledna 2020, tedy ode dneška, od roku 2022 pak o všechny vozy v prodeji. Brusel navíc ustanovil i další doplňující kritéria - autonomní brzdy musí fungovat minimálně do rychlosti 60 km/h, čímž jsou pokryty prakticky veškeré městské limity.
Nová auta to zcela jistě nezlevní, ale na to už jsme si v Evropě zvykli. Berte tedy jako fakt, že každý zcela nově vyvinutý vůz bude od této chvíle a úplně každý nově prodaný vůz od ledna 2022 vybaven prvkem, za který je dnes u většiny obyčejných aut nutné připlácet. Zda je to dobrý nápad, nebo byste si raději sami zvolili, co ve svém autě chcete mít a co ne, si odpovězte sami.
Jako první přišlo s autonomními brzdami Volvo, dnes je nabízí prakticky jakákoliv automobilka. Od 5. ledna 2020 resp. od ledna 2022 se pak stanou pro všechny nové vozy povinné
Zdroj: EUR-Lex
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 4 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 6 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 7 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda