Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli
5.1.2020 | Petr Prokopec
V dražších autech je to už chvíli samozřejmost, u ostatních nikoli. Evropská unie nařídila, že nejméně do 60 km/h musí tzv. autonomní brzdění ode dneška fungovat úplně ve všem.
Na tzv. autonomní brzdění lze pohlížet různou optikou, stejně jako na jakékoli jiné jízdní asistenty. Na jednu stranu je pravdou, že v řadě situací dokáží vhodně převzít řízení za řidiče a zabránit jinak jisté nehodě. Podobně jako u jiných systémů ale platí, že lidé na něj často spoléhají více, než by měli a třeba ve městě věnují více pozornosti třeba mobilnímu telefonu, však auto případně samo zabrzdí. Jenže tato řešení nejsou neomylná, a tak někdy zkrátka nezabrzdí. Přesto úřady tuto věc stále častěji vyžadují jako povinnou výbavu.
Jako první již před třemi lety oznámila americká agentura NHTSA, že došlo k dohodě dvaceti velkých výrobců reprezentujících více než 99 procent tamního trhu. A na základě této dohody budou autonomní brzdy standardem ve všech nových vozech, jež budou vyrobeny po 1. září 2022. Zajímavé na celé věci není ani tak rychlost, s jakou nová technologie dorazí, ale spíše fakt, že ve Spojených státech se k ní automobilky zavazují dobrovolně, místo aby vše dostaly příkazem a úřady se spokojí s tím, že okrajové vozy vyráběné v malých sériích mohou být výjimkou, protože v rámci automobilismu jako celku mnoho neznamenají.
Evropská unie je jako vždy aktivnější a autonomní brzdění nařídila. Legislativa schválená v prosinci jej vyžaduje u všech nově homologovaných vozů od 5. ledna 2020, tedy ode dneška, od roku 2022 pak o všechny vozy v prodeji. Brusel navíc ustanovil i další doplňující kritéria - autonomní brzdy musí fungovat minimálně do rychlosti 60 km/h, čímž jsou pokryty prakticky veškeré městské limity.
Nová auta to zcela jistě nezlevní, ale na to už jsme si v Evropě zvykli. Berte tedy jako fakt, že každý zcela nově vyvinutý vůz bude od této chvíle a úplně každý nově prodaný vůz od ledna 2022 vybaven prvkem, za který je dnes u většiny obyčejných aut nutné připlácet. Zda je to dobrý nápad, nebo byste si raději sami zvolili, co ve svém autě chcete mít a co ne, si odpovězte sami.
Jako první přišlo s autonomními brzdami Volvo, dnes je nabízí prakticky jakákoliv automobilka. Od 5. ledna 2020 resp. od ledna 2022 se pak stanou pro všechny nové vozy povinné
Zdroj: EUR-Lex
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva