Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli

V dražších autech je to už chvíli samozřejmost, u ostatních nikoli. Evropská unie nařídila, že nejméně do 60 km/h musí tzv. autonomní brzdění ode dneška fungovat úplně ve všem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli

5.1.2020 | Petr Prokopec

Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V dražších autech je to už chvíli samozřejmost, u ostatních nikoli. Evropská unie nařídila, že nejméně do 60 km/h musí tzv. autonomní brzdění ode dneška fungovat úplně ve všem.


Na tzv. autonomní brzdění lze pohlížet různou optikou, stejně jako na jakékoli jiné jízdní asistenty. Na jednu stranu je pravdou, že v řadě situací dokáží vhodně převzít řízení za řidiče a zabránit jinak jisté nehodě. Podobně jako u jiných systémů ale platí, že lidé na něj často spoléhají více, než by měli a třeba ve městě věnují více pozornosti třeba mobilnímu telefonu, však auto případně samo zabrzdí. Jenže tato řešení nejsou neomylná, a tak někdy zkrátka nezabrzdí. Přesto úřady tuto věc stále častěji vyžadují jako povinnou výbavu.

Jako první již před třemi lety oznámila americká agentura NHTSA, že došlo k dohodě dvaceti velkých výrobců reprezentujících více než 99 procent tamního trhu. A na základě této dohody budou autonomní brzdy standardem ve všech nových vozech, jež budou vyrobeny po 1. září 2022. Zajímavé na celé věci není ani tak rychlost, s jakou nová technologie dorazí, ale spíše fakt, že ve Spojených státech se k ní automobilky zavazují dobrovolně, místo aby vše dostaly příkazem a úřady se spokojí s tím, že okrajové vozy vyráběné v malých sériích mohou být výjimkou, protože v rámci automobilismu jako celku mnoho neznamenají.

Evropská unie je jako vždy aktivnější a autonomní brzdění nařídila. Legislativa schválená v prosinci jej vyžaduje u všech nově homologovaných vozů od 5. ledna 2020, tedy ode dneška, od roku 2022 pak o všechny vozy v prodeji. Brusel navíc ustanovil i další doplňující kritéria - autonomní brzdy musí fungovat minimálně do rychlosti 60 km/h, čímž jsou pokryty prakticky veškeré městské limity.

Nová auta to zcela jistě nezlevní, ale na to už jsme si v Evropě zvykli. Berte tedy jako fakt, že každý zcela nově vyvinutý vůz bude od této chvíle a úplně každý nově prodaný vůz od ledna 2022 vybaven prvkem, za který je dnes u většiny obyčejných aut nutné připlácet. Zda je to dobrý nápad, nebo byste si raději sami zvolili, co ve svém autě chcete mít a co ne, si odpovězte sami.


Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli - 1 - Autonomni brzdy ilustracni foto 04Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli - 2 - Autonomni brzdy ilustracni foto 05Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli - 3 - Autonomni brzdy ilustracni foto 06Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli - 4 - Autonomni brzdy ilustracni foto 07Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli - 5 - Autonomni brzdy ilustracni foto 08Všechna nová auta v EU musí mít v základu výbavu, za níž jsme dosud často připláceli - 6 - Autonomni brzdy ilustracni foto 09
Jako první přišlo s autonomními brzdami Volvo, dnes je nabízí prakticky jakákoliv automobilka. Od 5. ledna 2020 resp. od ledna 2022 se pak stanou pro všechny nové vozy povinné

Zdroj: EUR-Lex

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.