Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Všechny od teď vyrobené Tesly budou řídit zcela samy, jednou
20.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ohlášená a později odložená novinka Tesly je venku. Svým způsobem je převratná, přesto přinesla příznivcům automobilky i zklamání.
V první půlce října Elon Musk na svém účtu na Twitteru oznámil, že Tesla chystá novinku, jíž většina z nás nečeká. Odhalena přitom měla být 17. října, to se ale nestalo. Americká automobilka totiž dostála své pověsti a s překvapením vyrukovala o dva dny později, než slibovala. V mezičase navíc sám Elon Musk ze své hlasatelny na Twitteru oznámil, že tato novinka bude druhým pokračováním odhalování nového Model 3, a tak vzbudil nemalá očekávání. Čekalo se představení interiéru nebo technických detailů, nic takového se ale nestalo.
Nebudeme dále chodit okolo horké kaše a rovnou zmíníme, že jde o jediné - od nynějška všechny vozy Tesly, a to včetně chystaného Modelu 3, vybaveny hardwarem, který umožní plnohodnotné autonomní řízení. Automobilka mluví o certifikaci SAE na úrovni 5, rozhodně tedy již nejde o pouhý asistent řízení, ale plnohodnotný autopilot, který vás kupříkladu za jízdy nechá vyspat, sledovat video nebo číst noviny.
To zní převratně, jenže je to jen hardware, nikoli celé řešení. Aktuálně tedy platí pouze tolik, že typy Model S a Model X jsou již nyní ve výrobě osazované technikou (osmi kamerami sledujícími celé okolí vozu do vzdálenosti 250 metrů a 12 vylepšenými ultrazvukovými radary), které jim umožní samostatně řídit. A jednou by se k nim měla přidat i „trojka”. To je ale celé, automobilka momentálně nemá k dispozici software, který by výstupní data hardwaru dokázal zpracovat tak, aby auta skutečně sama jezdila.
V tiskovém prohlášení pak Tesla dodává, že bude potřeba milionů kilometrů z reálného prostředí, než bude celý systém plně fungovat. Tedy jinými slovy, automobilka vám sice dodá komponenty potřebné k plně autonomní jízdě, nicméně ty budou pár let představovat pouze přebytečná kila na palubě. I proto má 26. prosince vstoupit do hry tzv. Rozšířený Autopilot (Enhanced Autopilot).
Vylepšený asistent řízení bude od konce roku používat data ze čtyř z oněch osmi kamer, čímž si výrazně polepší oproti stávajícímu stavu, kdy Autopilot spoléhá pouze na jednu. Díky tomu budou moci vozy Tesly měnit jízdní pruhy a zvládnou i dálniční křížení či výjezdy. Podle Muska totiž daný systém bude zakrátko dvakrát bezpečnější než normální člověk za volantem.
Cílem automobilky je desetinásobná bezpečnost, ke které ovšem bude muset překvapivě dojít ponížením té stávající. V tiskové zprávě se totiž dočteme, že s pozvolným náběhem nového softwaru i hardwaru bude dočasně docházet k vypnutí automatického nouzového brzdění, varování před kolizemi, aktivním monitoringem jízdních pruhů a adaptivního tempomatu.
Abychom tedy vše přeložili do běžné mluvy, Tesla kvůli budoucímu příchodu plného autonomního řízení dočasně omezí funkčnost stávajícího Autopilotu. Značka však dodává, že jelikož jde o klíčovou technologii, vynasnaží se o její urychlenou aktivaci, přičemž zároveň dodá i na dalších finesách. Nic konkrétního však již v tomto ohledu zmíněno nebylo.
Dodat tak momentálně lze jen tolik, že stávající majitelé modelů Tesly nebudou moci nechat své vozy dovybavit novým hardwarem. Musk totiž uvádí, že „neexistuje způsob, jak do všech aut instalovat sedm kamer a veškerou dodatečnou kabeláž“. Je tedy dost možné, že se jednou dočkáme čilého ruchu na trhu s ojetými vozy.
Ve finále pak jen zmíníme, že momentálně Autopilot navyšuje cenu vozu o 3 000 USD (cca 74 tisíc korun). Plné autonomní řízení má ovšem vycházet na takřka trojnásobek této sumy, konkrétně na osm tisíc dolarů (197 000 Kč). Dá se ovšem předpokládat, že zrovna tohle bude na celé věci ten nejmenší zádrhel.
Tesla nové tiskové prohlášení doprovodila pouze jedinou fotkou, jenž má ukázat, jak sada kamer a senzorů monitoruje celé okolí vozu
Nový hardware dostane i nejlevnější Model 3, proto byl s tímto odhalením spojován. V nyní vyráběných vozech začne tzv. Vylepšený Autopilot používat části možností nové techniky již od 26. prosince
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před hodinou - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 2 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 3 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva