VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže

Mohlo by se zdát, že automobilky mají po loňském září od velkých změn na nějaký čas klid, jenže není tomu tak. Procedura měření spotřeby se letos znovu změní a bude nepřátelštější hlavně k benzinům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže

22.6.2019 | Petr Prokopec

VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mohlo by se zdát, že automobilky mají po loňském září od velkých změn na nějaký čas klid, jenže není tomu tak. Procedura měření spotřeby se letos znovu změní a bude nepřátelštější hlavně k benzinům.

Již nějakou chvíli varujeme před další automobilovou čistkou, jíž se evropský kontinent dočká. Pro mnoho lidí se jedná o zbytečné malování čerta na zeď, neboť měřicí procedura WLTP již byla zavedena a tudíž není důvod dále šířit paniku. Problémem však je, že loni jsme se dočkali pouze prvního kola. Letos přichází na řadu kolo druhé, později vše završí uvedení nové emisní normy Euro6d a od 1. ledna 2020 začnou být postupně zaváděny nové limity spotřeby paliva (resp. emisí CO2 - 95 gramů na kilometr), které plně vstoupí v platnost v roce 2021.

Oč půjde letos? WLTP zůstává i nadále v platnosti, stejně jako doprovodné měření RDE, jenž probíhá na reálných silnicích a jehož výsledky nesmí být více než 2,1krát vyšší než data zjištěná v laboratořích. S normou Euro6d tento koeficient klesne na 1,43násobek, což je též velká nepříjemnost. Podstatnější ale nyní je, že od 1. září bude součástí procedury i test EVAP, který je zaměřený na emise unikající do ovzduší kvůli vypařování paliva z nádrže.

Tento test je již nyní součástí kontrolního měření, trvá však jen den. Od září to ale bude dvojnásobná doba, tedy 48 hodin. Zvýší se tedy časová náročnost celé homologace. Navíc je nutné dodat, že EVAP je zaměřen na benzinové motory, neboť toto palivo je těkavější než motorová nafta. Nádrže tak musí dostat speciální utěsnění a být dále upraveny.

Při jednodenním trvání testu to nebyl velký problém. Prodloužení doby, po kterou je vůz odstaven, však již potíže způsobit může, limit totiž činí pouhé dva gramy hydrokarbonových emisí za dva dny. I proto automobilky začínají vracet do hry diesely, jichž se EVAP netýká - zvláště když tyto pohonné jednotky jsou rovněž spojeny s nižší spotřebou a tedy i nižšími emisemi CO2 než benzinové agregáty.

To naneštěstí není konec, dále se počítá se zavedením testu ISC, který je pro změnu zaměřen na kontrolu aut po najetí 100 tisíc kilometrů. I taková by totiž nově dle EU měla být „čistá”, aby nedošlo k negativnímu ovlivnění klimatu. Lidé v Bruselu si přitom vše představují jako procházku růžovou zahradou, neboť detaily ke změnám upřesnili až v listopadu 2018. Platnost ISC pro zcela nové vozy přitom odstartovala již 1. ledna 2019.

Jelikož jde o ojetiny, které momentálně prakticky neexistují, je to pro automobilky další problém - EU se neptá, jak si je výrobci „vytvoří”. A další problémy mohou vzniknout tím, že motory tyto testy nebudou zvládat, protože na ně nejsou připraveny. Připraveny na ně totiž být ani nemohly, pokud časový rozdíl mezi oznámením definitivní verze pravidel a jejich přijetím činil pouhý měsíc.

Zmínit pak již jen lze, že od roku 2020 budeme moci počítat s další novinkou. Veškerá auta budou totiž muset být osazena systémem FCM, který měří veškeré spotřebované litry paliva od vůbec prvního otočení klíčkem, stejně jako kilometry. Lze se tak jasně dopátrat skutečné spotřeby toho či onoho vozu, což bude pomůcka hlavně pro zákazníky. Povinnost montáže jako obvykle nezná výjimek.

Suma sumárum tedy novinek opravdu není málo, navíc některé mají zatím nevyzpytatelné dopady. I proto Volkswagen zveřejnil přiložené video, ve kterém varuje před vším, co přijde. Asi tuší, že protlačit přes novou homologaci všechny modely včas bude znovu obtížné, nemluvě o tom, co další změny provedou se samotnými auty...


VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže - 1 - VW predstavuje WLTP pro rok 2019 01VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže - 2 - VW predstavuje WLTP pro rok 2019 02VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže - 3 - VW predstavuje WLTP pro rok 2019 03VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže - 4 - VW predstavuje WLTP pro rok 2019 04VW názorně ukázal, proč se automobilky bojí letošního září více než čert kříže - 5 - VW predstavuje WLTP pro rok 2019 05
Volkswagen do detailu popsal, že v Evropě čeká výrobce nejen od letošního září, ale také od příštího roku

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.