VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní

Je dnes velmi neobvyklé slyšet o vůbec nějaké nové manuální převodovce, natož pak od mainstreamového výrobce, jako je Volkswagen. MQ281 je ale na světě a neumí toho málo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní

19.8.2019 | Petr Miler

VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je dnes velmi neobvyklé slyšet o vůbec nějaké nové manuální převodovce, natož pak od mainstreamového výrobce, jako je Volkswagen. MQ281 je ale na světě a neumí toho málo.

Když Volkswagen minulý měsíc poprvé představil novou manuální převodovku MQ281, označili jsme to skoro za zázrak. Ruční řazení je sice stále velmi frekventované, jeho podíl na trhu se ale neustále zmenšuje a automobilky se do něj z toho důvodu zdráhají investovat. Některá auta s manuály stále přežívají, typicky ta levná či na nadšence zaměřená, bez výjimky ale sází na staré převodovky.

Ať už se podíváme na cokoli od dosavadních menších a slabších Volkswagenů přes BMW M3 až po Porsche 911 GT3, ve všech vozech najdeme staré, postupně upravované převodové skříně. A to jejich popularitě také nepřidává - byly obvykle vyvinuty v minulé dekádě pro slabší motory a z uživatelského hlediska nefungují optimálně. Musíte tedy být velcí fandové tří pedálů, abyste manuál přes jisté ústupky chtěli.

Právě Volkswagen se ale rozhodl situaci změnit a s MQ281, která ve většině případů nahradí dosavadní skříně MQ250 a MQ350, dostat z manuálů to nejlepší, co v roce 2019 mohou nabídnout. Jeho základní výhodou je pochopitelně vyšší efektivita, neboť postrádá jakoukoli vnitřní hydrauliku, která zvyšuje hmotnost a vnitřní ztráty, německá novinka má ale i specifické přednosti.

Na rozdíl od řady starších skříní byla vyvinuta primárně pro turbomotory s menším objemem, snaží se přizpůsobit jejich specifikům a maximálně využít jejich výhod. Tomu odpovídá hlavně zpředovování a také momenty, ve kterých převodovka funguje nejefektivněji. Aby mohla pracovat s celou řadou aut od VW Polo až po VW Tiguan a všech jejich ekvivalentech od Audi, Seatu a Škody, používá relativně krátký první převodový stupeň (7,89:1) pro snadné rozjezdy právě s menšími přeplňovanými motory ve městech. A dlouhý poslední pro snížení spotřeby třeba na dálnicích, kdy turbům stačí menší jmenovité otáčky, aby bez potíží udržely rychlost. Rozličné potřeby různých modelů pak budou řešeny specifickým stálým převodem.

Další velkou výhodou MQ281 je její kompaktní stavba. Ve svém prvním provedení s kódovým označením 6F míří jen do aut s předním pohonem (6 znamená, že je šestistupňová, F, že je pro předokolky), kde nebývá místa nazbyt, novinka ale nemá potíž jen s tím. Je tak drobná, že je možné na tomtéž místě spojit i s elektromotorem a spojit ji tak s jemnými hybridy, které už se pomalu ujímají vlády. Pracuje se dvěma hřídelemi umístěnými jen 80 mm od sebe - první je spojena s motorem přes spojku a obsahuje synchrony pro převodové stupně 3 až 6, ta druhá pohání kola přes diferenciál.

Druhá hřídel ale současně zajišťuje synchronizaci prvních dvou převodových stupňů, která je vzhledem k jejich velkému odstupu zajištěna jinak než u těch zbývajících - najdeme zde vícekuželové ocelové a karbonové synchrony. Také systém mazání je vylepšený - je rozveden skrze jednou z hřídelí vede až k šestému převodovému stupni a zabraňuje nedostatečné lubrikaci ozubení vyšších převodových při rychlejší jízdě zatáčkami. To pochopitelně snižuje opotřebení a také tření, což dále zvyšuje efektivitu.

Nová převodovka by tak měla sama o sobě šetřit palivo ekvivalentem v průměru 5 g CO2 na km, což jsou kupříkladu 2 deci benzinu na 100 km. Ušetřit tolik jen díky jiné převodovce vypadá - zvlášť v dnešní době - jako zajímavý posun vpřed, který by měl být dále umocněn použitím zmíněné hybridizace, s níž by starší převodovky u některých motorů nebylo možné spojit. Elektromotor bude v tomto případě přímo součástí převodovky, může být silnější a dovolí tak mimo jiné i intenzivnější rekuperaci kinetické energie. Konkrétní data k možné úspoře paliva ale zatím od Němců nezazněla.


VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní - 1 - VW MQ281 2019 prvni foto 01VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní - 2 - VW MQ281 2019 prvni foto 02VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní - 3 - VW MQ281 2019 prvni foto 03
Novou manuální převodovku MQ281 od VW uz jsme mohli vidět dříve

VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní - 4 - VW MQ281 2019 dalsi 01
Automobilka k ní nyní řekla více a zdůraznila i její připravenost na nasazení v jemně hybridních pohonech

Zdroj: Volkswagen

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.