VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou

Byla to zpráva, která minulý týden obletěla svět. VW prý už po roce 2026 nepočítá s dalším vývojem spalovacích motorů, pravda to ale jednoduše není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou

11.12.2018 | Petr Miler

VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Byla to zpráva, která minulý týden obletěla svět. VW prý už po roce 2026 nepočítá s dalším vývojem spalovacích motorů, pravda to ale jednoduše není.

Také my jsme zaznamenali informaci, která měla minulý týden zaznít z úst šéfa Volkswagenu pro strategické plánování Michaela Josta přímo ve Wolfsburgu. Jost měl novinářům říci, že technici firmy „pracují na poslední generaci motorů, které nejsou CO2-neutrální”. Dále měl dodat: „Postupně omezíme spalovací motory na absolutní minimum. V roce 2026 přijdeme s posledním produktem založeným na 'spalovací platformě'.”

Na jednu stranu to byla bomba, na druhou to vlastně bylo jen potvrzení mnohými očekávaného - o nahrazení aut se spalovacími motory těmi elektrickými se mluví pomalu každý den, a tak Volkswagen plánuje jen nevyhnutelné. V tomto kontextu Jostova slova smysl dávají, jakási „mediální realita” automobilové budoucnosti ale nemusí být a velmi pravděpodobně ani nebude tou, která nás skutečně čeká. A tak jsme vám po krátké diskuzi tuto zprávu ani nezprostředkovali, zdála se nám nesmyslná.

VW v prvé řadě nemůže vědět, co se skutečně stane. Tlak na rozšíření elektromobilů nepřichází zdola, z trhu, ale shora, od regulátorů. Neexistuje žádná skutečná poptávka po masivním rozšíření elektromobilů, která by něco takového ospravedlňovala. A plánovat za podobných okolností konec vývoje spalovacích motorů už za 8 let by bylo velmi krátkozraké, do té doby se může ještě mnohé změnit. I kdyby se ale vývoj světa nakrásně ubíral směrem, jaký si dnes hlavně Evropská unie přeje, ubírat se tudy bude jen v Evropské unii. A Volkswagen je globálně působící firma. V Rusku, v Indii, v Brazílii a na spoustě dalších míst světa nebude v roce 2026 na elektromobily nejspíše zvědavý vůbec nikdo. Tohle VW prostě plánovat nemůže.

A skutečně to neplánuje, jak později potvrdil šéf vývoje VW Frank Welsch. Ten řekl suše: „Není korektní říci, že od roku 2026 přestaneme vyvíjet spalovací motory.” Nejpovolanější z povolaných se pokusil kolegova slova omluvit takto: „Co si myslím, že se stalo, je, že se vedla debata o roce 2040 jako termínu zastavení prodeje aut se spalovacími motory v Evropě a poté se logicky přenášela na plány na dřívější roky,” řekl Welsch. Jost se tedy jen měl nechal unést vyhlídkami na budoucnost spalovacích motorů v Evropě a na základě nastíněného (nic zatím není rozhodnuto) data předpokládat, že vývoj dalších nových motorů nebude po roce 2026 potřeba. O nic jiného jít nemělo.

„Evropa není jediný trh, jiné oblasti mají své potřeby a pravidla a předpokládám, že budeme vyvíjet více a více efektivní auta se spalovacími motory ještě dlouho po citovaném roce 2026,” říká dále Welsch a popřel dokonce i to, že by VW hodlal při případném rozmachu elektromobily s vývojem nových spalovacích motorů alespoň polevit. „Nedokážu si představit, jak by se to mohlo stát, protože budeme nuceni se zlepšovat už kvůli legislativě. A naši konkurenti také neusnou na vavřínech,” řekl k tomu rázně Welsch.

Přes veškeré „elektrické plány” Volkswagenu ohlášené v poslední době je tedy nad slunce jasné, že na poli spalovacích motorů Němci zatím neplánují a ani nemohou plánovat žádné dramatické změny. VW dnes vyrábí jedny z nejlepších spalovacích motorů vůbec a za situace, kdy elektrická auta na trhu neznamenají prakticky nic, si nemůže dovolit laškovat se ztrátou své pozice. Ani teď, ani v roce 2026 a velmi pravděpodobně ani v roce 2036, z globální perspektivy rozhodně ne. A i v případě Evropy Welschova slova naznačují, že dříve než mezi léty 2037 a 2044 nic dramatického čekat nemáme.


VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 1 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 01VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 2 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 02VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 3 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 03VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 4 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 04VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 5 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 05
Kroky VW mají ke konci spalovacích motorů opravdu daleko. Čerstvě představil i nový 2,0 TDI...

VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 6 - VW 15 TSI Evo budoucnost 07VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 7 - VW 15 TSI Evo budoucnost 08VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 8 - VW novy motor 1,5 TSI evo 07VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 9 - VW novy motor 1,5 TSI evo 08VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 10 - VW novy motor 1,5 TSI evo 09VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 11 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 01VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 12 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 02VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 13 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 03VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 14 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 04VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 15 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 05VW s vývojem spalovacích motorů nekončí a neskončí, zvěsti o opaku nejsou pravdou - 16 - VW novy motor 1,5 TSI Evo dalsi 06
...a na trh se chystá také s mild-hybridním 1,5 TSI Evo. To je jeho skutečná budoucnost pro nejbližší léta a šéf vývoje automobilky rázně popírá, že by firma plánovala konec vývoje spalovacích motorů na rok 2026 nebo jen uvažovala o polevení s vývojem nových jednotek na benzin a naftu

Zdroje: Autocar, Motoring

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše