Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela
1.8.2018 | Petr Prokopec
Být inovátorem je riskantní - můžete něco získat a nebo také hodně ztratit. Proto VW obvykle neriskuje, teď se ale právě do takové hry chce pustit.
Myšlenka „řízení po drátě”, tedy systému Drive by Wire postrádajícího jakékoli fyzické propojení volantu a kol, se zdála být v automobilovém světě dalším logickým vývojovým krokem. V principu stejné řešení ovládání motoru je tu s námi už léta a dnes snad na trhu nenajdeme jediné masově vyráběné auto, které by impulsy od pravé nohy řidiče k motoru vedlo jinak než elektronicky.
Je tu tedy na jedné straně snímač, který sleduje pohyby pedálu. Ten přenese informaci řídící jednotce, která je nějakým způsobem vyhodnotí a sama pošle určitý pokyn škrtící klapce motoru a dalším součástem ovlivňujícím jeho běh, které pokyny řidiče vykonají s ohledem na všechny myslitelné okolnosti od kýžené akcelerace přes provozní efektivitu až třeba po generované emise.
Že výsledek není vždy podle našich představ, víme dobře, jinak to ale v dnešní době řešit ani nelze, už kvůli oněm emisím. Navíc jsou tu i jiné výhody - takový systém je prakticky bezúdržbový, což se o lanku pohybujícím se v bowdenu říci nedá. Pro automobilky je také snadno zabudovatelný a relativně levný, protože totéž řešení mohou použít v milionech autech bez ohledu na jejich třídu a zaměření.
Není tedy divu, že tahle věc se má brzy stát standardem v případě ovládání brzd. A také v případě řízení by přinesla podobné výhody. Rovněž tato komunikace mezi volantem a koly vyžaduje méně součástí, které budou pravděpodobně lehčí a znovu použitelné v mnoha různých modelech. Takové řešení navíc už zcela umožňuje autu „dělat si s koly cokoli”, což je přínosné pro všemožné asistenty, systémy autonomního řízení a podobné věci. Systém by navíc mohl být teoreticky velmi precizní nebo nevyžadovat žádnou energii pro posilovače řízení, jenže... to všechno je teorie.
V praxi totiž musí jít řízením auto hlavně dobře řídit a to víme, že už s elektrickými posilovači bývá problém. Už s nimi se ztrácí přirozená zpětná vazba, kterou elektronika vozu pouze simuluje a prostě není tak dobrá jako ta skutečná. Přesto se v minulosti našla jedna automobilka, která se směrem „řízení po drátě” vydala. A skončilo to naprostým fiaskem.
Šlo o japonskou značku Infiniti, luxusní odnož Nissanu, která kdysi působila i v České republice. Nasadila jej do i námi kdysi testovaného modelu Q50 a díru do světa tím opravdu neudělala. Řidiči si stěžovali na to, jak systém funguje, což nejprve vedlo ke svolávacím akcím. Ani snahy systém softwarově přiblížit k dokonalosti nevedly k úspěchu, a tak Infiniti nakonec toto řešení zcela stáhlo z nabídky a vrátilo se ke klasice.
Člověk by mohl čekat, že po této zkušenosti Japonců se stejným směrem hned tak někdo nevydá, ale to je mýlka. Jeden z manažerů Volkswagenu uvedl, že přesně tuto technologii má německý gigant použít v příští generaci aut, která budou postavena na platformě MQB. A jako první ji má dostat už Golf osmé generace, který dorazí v příštím roce.
Pochopitelně, Němci věří, že při při implementaci elektronického řízení budou úspěšnější než Infiniti, využijí jeho výhody a nedopustí řidiče pocítit teoretické nevýhody. Nakonec nebudou úplnými průkopníky a mohou se poučit z chyb Nissanu, otázkou ovšem je, zda je to vůbec možné. Už o dnešních elektrických posilovačích se říká, že je teoreticky možné je naladit tak, že se budou i z pohledu řidiče chovat dokonce lépe než ty hydraulické. Jenže nikdo to dosud nedokázal a udělat za takové situace další krok směrem k řízení bez mechanické vazby mezi volantem a koly je poněkud riskantní.
Volkswagen jistě zaměstnává špičkové vývojáře, přesto se s tímto systémem pustí na tenký led. Už kvůli panice lidí, že případné selhání elektroniky (sice nepravděpodobné, ale možné) zcela zamezí možnosti vůz ovládat. Totiž, pokud vám nefunguje plyn, nic až tak hrozného se neděje. Pokud ale přestanou fungovat brzdy nebo řízení, může jít během zlomku sekundy, byť předpokládáme, že i řešení VW zůstane alespoň náhradní fyzická vazba. Uvidíme na co si Němci nakonec skutečně troufnou - rok 2019 je nedaleko a dobře přijaté „řízení pod drátě” je dosud neexistující věcí...
Volkswagen chystá elektrické řízení Drive by Wire, se kterým chce uspět tam, kde Infiniti Q50 selhalo. Je to nepochybně riskantní krok
Infiniti Q50 bylo v případě řízení po drátě průkopníkem. Od modelového roku 2016 už ho nemá
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:15 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda