VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela

Být inovátorem je riskantní - můžete něco získat a nebo také hodně ztratit. Proto VW obvykle neriskuje, teď se ale právě do takové hry chce pustit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela

1.8.2018 | Petr Prokopec

VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela

/

Foto: Infiniti

Být inovátorem je riskantní - můžete něco získat a nebo také hodně ztratit. Proto VW obvykle neriskuje, teď se ale právě do takové hry chce pustit.

Myšlenka „řízení po drátě”, tedy systému Drive by Wire postrádajícího jakékoli fyzické propojení volantu a kol, se zdála být v automobilovém světě dalším logickým vývojovým krokem. V principu stejné řešení ovládání motoru je tu s námi už léta a dnes snad na trhu nenajdeme jediné masově vyráběné auto, které by impulsy od pravé nohy řidiče k motoru vedlo jinak než elektronicky.

Je tu tedy na jedné straně snímač, který sleduje pohyby pedálu. Ten přenese informaci řídící jednotce, která je nějakým způsobem vyhodnotí a sama pošle určitý pokyn škrtící klapce motoru a dalším součástem ovlivňujícím jeho běh, které pokyny řidiče vykonají s ohledem na všechny myslitelné okolnosti od kýžené akcelerace přes provozní efektivitu až třeba po generované emise.

Že výsledek není vždy podle našich představ, víme dobře, jinak to ale v dnešní době řešit ani nelze, už kvůli oněm emisím. Navíc jsou tu i jiné výhody - takový systém je prakticky bezúdržbový, což se o lanku pohybujícím se v bowdenu říci nedá. Pro automobilky je také snadno zabudovatelný a relativně levný, protože totéž řešení mohou použít v milionech autech bez ohledu na jejich třídu a zaměření.

Není tedy divu, že tahle věc se má brzy stát standardem v případě ovládání brzd. A také v případě řízení by přinesla podobné výhody. Rovněž tato komunikace mezi volantem a koly vyžaduje méně součástí, které budou pravděpodobně lehčí a znovu použitelné v mnoha různých modelech. Takové řešení navíc už zcela umožňuje autu „dělat si s koly cokoli”, což je přínosné pro všemožné asistenty, systémy autonomního řízení a podobné věci. Systém by navíc mohl být teoreticky velmi precizní nebo nevyžadovat žádnou energii pro posilovače řízení, jenže... to všechno je teorie.

V praxi totiž musí jít řízením auto hlavně dobře řídit a to víme, že už s elektrickými posilovači bývá problém. Už s nimi se ztrácí přirozená zpětná vazba, kterou elektronika vozu pouze simuluje a prostě není tak dobrá jako ta skutečná. Přesto se v minulosti našla jedna automobilka, která se směrem „řízení po drátě” vydala. A skončilo to naprostým fiaskem.

Šlo o japonskou značku Infiniti, luxusní odnož Nissanu, která kdysi působila i v České republice. Nasadila jej do i námi kdysi testovaného modelu Q50 a díru do světa tím opravdu neudělala. Řidiči si stěžovali na to, jak systém funguje, což nejprve vedlo ke svolávacím akcím. Ani snahy systém softwarově přiblížit k dokonalosti nevedly k úspěchu, a tak Infiniti nakonec toto řešení zcela stáhlo z nabídky a vrátilo se ke klasice.

Člověk by mohl čekat, že po této zkušenosti Japonců se stejným směrem hned tak někdo nevydá, ale to je mýlka. Jeden z manažerů Volkswagenu uvedl, že přesně tuto technologii má německý gigant použít v příští generaci aut, která budou postavena na platformě MQB. A jako první ji má dostat už Golf osmé generace, který dorazí v příštím roce.

Pochopitelně, Němci věří, že při při implementaci elektronického řízení budou úspěšnější než Infiniti, využijí jeho výhody a nedopustí řidiče pocítit teoretické nevýhody. Nakonec nebudou úplnými průkopníky a mohou se poučit z chyb Nissanu, otázkou ovšem je, zda je to vůbec možné. Už o dnešních elektrických posilovačích se říká, že je teoreticky možné je naladit tak, že se budou i z pohledu řidiče chovat dokonce lépe než ty hydraulické. Jenže nikdo to dosud nedokázal a udělat za takové situace další krok směrem k řízení bez mechanické vazby mezi volantem a koly je poněkud riskantní.

Volkswagen jistě zaměstnává špičkové vývojáře, přesto se s tímto systémem pustí na tenký led. Už kvůli panice lidí, že případné selhání elektroniky (sice nepravděpodobné, ale možné) zcela zamezí možnosti vůz ovládat. Totiž, pokud vám nefunguje plyn, nic až tak hrozného se neděje. Pokud ale přestanou fungovat brzdy nebo řízení, může jít během zlomku sekundy, byť předpokládáme, že i řešení VW zůstane alespoň náhradní fyzická vazba. Uvidíme na co si Němci nakonec skutečně troufnou - rok 2019 je nedaleko a dobře přijaté „řízení pod drátě” je dosud neexistující věcí...


VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 1 - Infiniti Q50 Drive by Wire 01VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 2 - Infiniti Q50 Drive by Wire 02VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 3 - Infiniti Q50 Drive by Wire 03VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 4 - Infiniti Q50 2013 DAS 03VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 5 - Infiniti Q50 2013 DAS 01
Volkswagen chystá elektrické řízení Drive by Wire, se kterým chce uspět tam, kde Infiniti Q50 selhalo. Je to nepochybně riskantní krok

VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 6 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 003VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 7 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 005VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 8 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 006VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 9 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 009VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 10 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 012VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 11 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 015VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 12 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 025VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 13 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 024VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 14 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 027VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 15 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 035VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 16 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 037VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 17 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 038VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 18 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 048VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 19 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 050VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 20 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 051VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 21 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 069VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 22 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 074VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 23 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 078VW se pouští na tenký led. Novému Golfu dá věc, na níž konkurence dojela - 24 - Test Infiniti Q50 Sport 22d 2014 082
Infiniti Q50 bylo v případě řízení po drátě průkopníkem. Od modelového roku 2016 už ho nemá

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.