Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW up! GTI je venku, ten vykřičník konečně nepřehání
19.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dát do jména auta vykřičník je trochu hloupé, zvláště když jde o vůz s dost slabou dynamikou. Verze GTI tuto potíž řeší, má být jako první ostrý Golf.
V loňském roce Volkswagen oslavoval čtyřicáté výročí kultovního Golfu GTI. Ten se sice poprvé ukázal v březnu 1975 na autosalonu ve Frankfurtu, do prodeje ovšem zamířil až o rok později. Pod kapotou přitom bylo možné počítat s 1,6litrovým motorem, který dostal do vínku elektronické vstřikování paliva Bosch K-Jetronic, jenž vozu dopomohlo k výkonu 110 koní. Mimo to ovšem bylo možné pořídit ještě verzi s jedna-osmou, která produkovala koní 115.
Proč zde ale zmiňujeme důvěrně známá fakta? Důvod je prostý, Volkswagen se totiž rozhodl kruh uzavřít. Po jednačtyřiceti letech tak na setkání fanoušků GTI u rakouského Wörthersee bude představen duchovní nástupce původního hot hatche. I v jeho případě můžeme počítat se 115 koňmi, které jsou zabaleny do kompaktního balení. Vše pak doprovází nízká hmotnost, červeně lakované doplňky či kárované čalounění uvnitř.
Tím nám ale jasná podobnost mezi originálem a jeho duchovním nástupcem končí. Zatímco před lety byly všechny zmíněné prvky součástí Volkswagenu Golf, nyní jimi bude ozdoben model up!. Navíc zatím nejde o ryze produkční model, vůz ale do výroby jistojistě míří a vzhledem k jeho charakteru můžeme dnes odhalené provedení označit za předprodukční koncept. S představením sériového modelu můžeme počítat ještě letos, uvedení na trh pak proběhne počátkem roku 2018.
Co přitom očekávat? S ohledem na koncepční formu zatím veškeré zveřejněné informace nemůžeme považovat za definitivní, nicméně se dá předpokládat, že k výraznému odklonu nedojde. I pod kapotou produkční varianty se tedy velmi pravděpodobně objeví přeplňovaný litrový tříválec, který bude kromě oněch 115 koní produkovat 230 Nm točivého momentu. Doprovázet je pak bude 997 kilogramů.
S tímto kombem by up! GTI měl pokořit stovku za 8,8 sekundy a bude tedy rychlejší než originál. Ten potřeboval ke zdolání mety 100 km/h rovných devět sekund, přestože jeho hmotnost činila pouze 810 kg. Maximální rychlost činí 197 km/h, první Golf GTI zvládal jen 182 km/h. Mimo lepší dynamiku (alespoň v přímce) pak novinka nabízí více voleb pro zákazníky, ti totiž karoserii budou moci nechat nalakovat i zcela novým modrým odstínem Costa Azul. Dále v nabídce pak bude červená, černá, bílá a stříbrná.
Karoserie se vpředu dočká typického červeného proužku vedoucího napříč maskou chladiče, počítat lze také s mohutnějšími bočními prahy, grafickými polepy nebo kryty zpětných zrcátek lakovanými lesklou černí. Dorazila také 17palcová litá kola či střešní spoiler, zatímco podvozek klesl oproti standardnímu provedení o 15 milimetrů. Uvnitř lze pak čekat sportovní volant či ono kárované čalounění sedadel.
K naplnění odkazu tedy došlo do posledního detailu, byť u zcela jiné modelové linie. To je ovšem logické, současná generace Volkswagenu Golf je totiž mnohem těžší a větší než ta první. V jejím případě tak vlastně značka může pokračovat pouze cestou vyššího výkonu a rychlosti, v případě snahy o větší zábavu i s menším výkonem již musí sestupovat níže ve svém portfoliu. Nevíme vy, ale my s takovým přístupem nemáme žádný problém, třebaže Up! GTI jistě nabídne docela jiné svezení než původní GTI...
VW up! GTI se ukázal světu samostatně...
...i po boku původního Golfu GTI
Automobilka zatím předvádí jen předprodukční koncept, na výrobu dojde až koncem letošního roku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:41 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis