Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW už vyrábí svůj klíčový elektromobil, tak proč ho ještě 8 měsíců nikomu neprodá?
6.11.2019 | Petr Prokopec
Mezi začátkem výroby a startem prodejů obvykle uběhnou nanejvýš dva měsíce, u zásadního německého elektromobilu ale půjde nejméně o čtyřnásobek. Proč? Osvětlení nabízí spíše vláda než sám VW.
Volkswagen včera v továrně v německém Zwickau nebo hezky česky Cvikově slavnostně zahájil výrobu elektrického modelu ID.3. Automobilka předpokládá, že během příštího roku by tam mělo vzniknout 100 tisíc aut, poté má produkce strmě stoupnout na 330 tisíc vozů ročně. Rozprostřena ovšem bude mezi šest koncernových modelů postavených na platformě MEB, nepůjde tedy jen o ID.3, ale i elektrické novinky Škody či Seatu. Aby něčeho takového podnik dříve zasvěcený Volkswagenu Golf či Passat byl vůbec schopen, museli do něj Němci investovat nemalých 1,2 miliardy Eur (cca 30,6 miliardy korun).
„ID.3 je vůz s vrcholnou technikou postavený ve špičkové továrně. S 1 700 roboty, autonomními dopravními systémy a plně automatizovanou montážní linkou nám Zwickau dává aktuální náhled na pokrokovou masovou výrobu elektromobilů,“ uvedl Thomas Ulbrich, šéf divize pro E-Mobilitu. Zároveň přitom dodal, že konverze továrny probíhá výborně, jakkoliv zatím je elektromobilitě uzpůsobena pouze jedna její část. Ta druhá se stále ještě věnuje vozům osazeným spalovacím ústrojím.
Právě tato slova jsou důležitá. Proč? Stačí výše zmíněné dát do souladu s dalšími informacemi, jenž se elektrického ID.3 týkají. Jakkoliv totiž výroba odstartovala včera, prodej bude zahájen až v létě příštího roku. Tedy za nějakých osm měsíců, což je čtyřnásobek doby, kterou si automobilky obvykle vyhrazují na to, aby zásobily dealery a doladily celý logistický proces. Poté, co VW mluví o elektrifikaci své nabídky od rána do večera, tedy asi nikdo nečekal, že s faktickým startem prodejů klíčového elektromobilu bude tak dlouho otálet.
Nejde však pouze o to, že továrna momentálně ani nemůže jet na plnou kapacitu. Zároveň tu máme skutečnost, že denně se montuje pouze 30 exemplářů. Ročně tak nevznikne ani jedenáct tisíc kusů, což nekoresponduje se zmínkou o úvodní produkci, ani se stávajícími předobjednávkami, které již vystoupaly na 35 tisíc aut. Na to má odpověď Adreas Gross z týmu pro technologie budoucnosti. Dle něj si totiž Volkswagen chce být od počátku jist naprostou bezproblémovostí elektromobilu.
„Protože jde o kompletně nový model, který se bude vyrábět zcela jinak, než jsme zvyklí a dle zcela nových procedur, včetně dodavatelského řetězce, absolutní prioritou je zajištění našich vysokých standardů. Proto budou první vyrobené vozy předány zaměstnancům Volkswagenu jako součást programu zajišťujícího kvalitu, během kterého dojde na testování při každodenních podmínkách. Ještě než tedy ID.3 zamíří k zákazníkům, budeme mít odezvu o jeho chování.“
Němci si tedy prý chtějí být jisti, že se svým přelomovým vozem nešlápnou vedle. S plnou kapacitou podniku ve Zwickau tedy počítají až od poloviny příštího roku, což koresponduje s datem začátku faktických dodávek zákazníků. Gross přitom zdůrazňuje, že celá záležitost nemá nic společného s nedostatkem baterií či jejich cenou, je ale otázka, zda zrovna tomuto můžeme věřit - s oběma faktory bojují prakticky všichni výrobci elektrických aut.
Do hry navíc vstoupila ještě jedna záležitost. Německá vláda totiž včera potvrdila, že příští rok navýší vládní dotace na nákup elektromobilů. V případě aut s cenou do 40 tisíc Eur (1 020 670 Kč) tak podpora naroste ze současných 4 000 Eur (102 070 Kč) na jedenapůlnásobek, tedy na 6 000 Eur (153 100 Kč).
ID.3 se do těchto mantinelů vejde, zákazníci tedy logicky budou moci v jeho případě počítat v Německu s citelně nižšími cenami. Výrazně přitom vzroste i propast mezi Volkswagenem a Teslou, neboť Model 3 startuje o poznání výše a maximální podpora pro něj nebude k dispozici. Něco nám říká, že automobilka o takovém vývoji musela vědět. Dost možná si i jej sama prolobbovala a jednoduše mu vše přizpůsobila.
Volkswagen včera odstartoval výrobu elektrického modelu ID.3, prodávat jej ovšem neobvykle začne až v polovině příštího roku
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 10:17 - pavproch
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz