Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch

Zatímco dříve na úspěch v podobných anketách pomalu stačilo přijít s jakkoli dramaticky zmenšeným motorem, dnes už to neplatí. Vítězí spíše plnotučné motory po boku těch elektrických.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch

25.5.2019 | Petr Prokopec

Zatímco dříve na úspěch v podobných anketách pomalu stačilo přijít s jakkoli dramaticky zmenšeným motorem, dnes už to neplatí. Vítězí spíše plnotučné motory po boku těch elektrických.

Zase po roce tu nejsou Vánoce, nýbrž výsledky ankety Motor roku (International Engine of the Year). Loni jsme zmiňovali zejména návrat k racionalitě, neboť odborná porota poslala na příčky nejvyšší spíše agregáty s větším objemem a vyšším výkonem než jednotky, které prošly radikálním downsizingem. Ty se prosadily jen ve specifických kategoriích, v celkovém hodnocení ale zůstaly vzadu. S napětím jsme proto očekávali vyhlášení letošních vítězů, které by potvrdilo, že loňský rok nebyl ničím ojedinělým a downsizing už v této volbě není cestou k úspěchu.

Pořadatelé navíc usoudili, že objem motorů přestává být důležitý a může být u matoucí. Dříve podobně velké motory produkovaly obdobné výkony, takřka identického počtu koní jste se dočkali od jedna-čtyřky, jedna-pětky i jedna-šestky. Nicméně moderní technologie tomuto podobenství učinily přítrž, načež v rámci ankety tak došlo k několika stěžejním změnám.

Motory již nejsou děleny do kategorií dle objemů, místo toho je separačním kritériem výkon. To dává smysl, neboť dle předchozích pravidel by prakticky mohl být ve stejné kategorii 1,5litrový tříválec z BMW i8, stejně jako 1,5litrový tříválec z Fordu Fiesta ST. Spalovací jednotka je však u modrého oválu osamocená, zatímco v případě mnichovského sporťáku jí asistuje elektromotor. Ve výsledku tak konkuruje spíše třílitru, jímž je osazeno Porsche 911 či jednotce ze sesterských modelů M3 a M4.

Souběžně s tím je reflektován i další přerod ve světě, správný a úplný název ankety totiž už nezní Motor roku, ale nově Motor a pohonné ústrojí roku. Ukazuje se tak, že neklesá jen důležitost objemů, ale roste také význam alternativních soustav. Do budoucna tak budeme o objemech hovořit mnohem méně, i proto, že v případě mnoha vítězů již žádný pod kapotou není. Místo toho se o roztáčení kol starají elektromotory. Pojďme se ale už podívat na výsledky celé ankety i jednotlivých kategorií.

Nejlepší nový motor roku 2019

První z vítězů demonstruje, že skutečně dochází k předání štafetového kolíku mezi spalovacími jednotkami a elektromotory. Na trůn v této kategorii usedlo elektrické ústrojí Jaguaru I-Pace, které dává k dobru 400 koní a s nímž britské SUV zvládá sprint na stovku za 4,8 sekundy. Vůz by měl urazit 470 kilometrů na jedno nabití.


Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 1 - Motor roku 2019 tabulky 01

Nejlepší hybridní ústrojí roku 2019

O tříválci BMW řeč byla již výše, nyní se k pohonné jednotce můžeme vrátit - s drtivým přehledem vyhrála kategorii hybridních agregátů, kdy za sebou nechala nejen ústrojí Toyoty, ale obě verze benzín-elektrického Porsche. Mnichovský systém celkově dává 374 k, jež model i8 dopraví na stovku již za 4,4 sekundy. Na elektřinu ujede 53 km.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 2 - Motor roku 2019 tabulky 02

Nejlepší výkonný motor roku 2019

Návratu přeplňování pod kapotu Ferrari se mnozí obávali, nicméně 3,9litrový osmiválec od svého příchodu budí pouze obdiv. V případě modelu Pista produkuje až 720 koní a 770 Nm točivého momentu, jež vedou k akceleraci na stovku za 2,85 sekundy. Jednotka tak ve výsledku získala o 170 bodů více než atmosférický dvanáctiválec ze sesterského Ferrari 812 Superfast.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 3 - Motor roku 2019 tabulky 03

Nejlepší elektrické ústrojí roku 2019

S ohledem na kategorii Nový motor roku je asi řada lidí napjatá, zda se Jaguaru podařilo porazit Teslu. Zlato skutečně míří do Velké Británie, ovšem náskok modelu I-Pace nebyl enormní. Porotci ocenili hlavně to, že Jaguar jakožto tradiční výrobce benzinových motorů zvládl první krok na elektrickém poli na jedničku.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 4 - Motor roku 2019 tabulky 04

Nejlepší motor pod 150 koní

Litrový tříválec Fordu je v anketě Motor roku trvalkou, za posledních osm let získal hned deset trofejí. Nyní přihazuje jedenáctou, za čímž stojí hlavně možnost deaktivace jednoho válce, čímž je dosaženo šestiprocentní úspory paliva a emisí CO2. Překonán díky tomu byl i čtyřválec 1,5 TSI Evo od Volkswagenu, který by logicky měl nabízet kultivovanější chod.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 5 - Motor roku 2019 tabulky 05

Nejlepší motor v rozmezí 150 - 250 koní

Díky tomu, že motory již nejsou tříděny dle objemů, najdeme elektrické jednotky rozeseté napříč mnoha kategoriemi. Tato není výjimkou, přesto se však ústrojí BMW i Hyundai a Kie muselo sklonit před dvoulitrovým čtyřválcem koncernu VW Group. Ten je montován do celé řady modelů včetně těch českých, pod kapotou Škody Superb tak třeba nabízí 190 koní.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 6 - Motor roku 2019 tabulky 06

Nejlepší motor v rozmezí 250 - 350 koní

Porsche nejsou vítězství v mnoha anketách cizí, povětšinou je však u toho šestiválec. Tentokráte však bude řeč o 2,5litrovém čtyřválci, který pohání modely Boxster a Cayman. Na jejich zadní kola může poslat až 350 koní, třílitr od BMW a koncernový dvoulitr však poráží jen velmi těsně. Zajímavé přitom je, že Mercedes se svým dvoulitrem nezamířil mezi nejlepší šestici.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 7 - Motor roku 2019 tabulky 07

Nejlepší motor v rozmezí 350 - 450 koní

Ještě těsnější vítězství než výše je spojeno s touto kategorií, Porsche se však tentokráte s třílitrovým turbem muselo spokojit se stříbrnou medailí. Zlato bere Jaguar I-Pace, jehož elektrická jednotka tak má na kontě další vítězství. Konkurovat jí přitom nemůže ani zcela nová mild-hybridní technika od Mercedesu či plug-in hybridní ústrojí BMW. A stejně tak ani pětiválec od Audi.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 8 - Motor roku 2019 tabulky 08

Nejlepší motor v rozmezí 450 - 550 koní

Dostáváme se do sfér, kdy nejméně objemným motorem je 3,8litrový osmiválec od McLarenu. Ten se však musel spokojit s pátou příčkou, zatímco tu první ukořistil o chlup větší čtyřlitr V8 Mercedesu. Tato jednotka může v rámci kategorie produkovat až 517 koní, nadmíru působivá je ovšem její nízká - dokonce nejnižší v segmentu - hmotnost 209 kilogramů usnadňující ovladatelnost vozu.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 9 - Motor roku 2019 tabulky 09

Nejlepší motor v rozmezí 550 - 650 koní

Bývaly doby, kdy přeplňovaný motor nesahal těm atmosférickým ani po kotníky, zvláště ve sportovním segmentu. Jakkoliv přinášel vyšší výkon, citelná turbodíra negativně ovlivňovala veškeré zážitky. To je ale evidentně minulostí, neboť 5,2litrový desetiválec z Audi R8 a Lamborghini Huracán výrazně podlehl 3,9litrovému turbo-osmiválci od Ferrari.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 10 - Motor roku 2019 tabulky 10

Nejlepší motor nad 650 koní

Maranello ještě opouštět nebudeme, výše zmiňovaná jednotka vítězí také v této kategorii. Dáno je to tím, že pod kapotou modelové rodiny 488 produkuje až 720 koní, zatímco v případě Ferrari Portfofino je výkon omezen „jen“ na 600 koní. Mezi poraženými je přitom znovu atmosférický dvanáctiválec téže značky, stejně jako třeba i elektrické ústrojí Tesly.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 11 - Motor roku 2019 tabulky 11

Celkově nejlepší motor a pohonné ústrojí pro rok 2019

A ještě jednou tu máme Ferrari, tentokráte ovšem na stupínku úplně nejvyšším. Již několikrát zmiňovaný 3,9litrový přeplňovaný osmiválec vyhrává anketu také celkově, dokonce již počtvrté v řadě. Za oběť mu padly veškeré chválené turboagregáty menšího i většího objemu, stejně jako elektrická jednotka Jaguaru. Porota přitom dodává, že do budoucna nejspíše již takový počin nebude možný, s ohledem na stále větší důraz kladený nejen na elektrifikace, ale hlavně na inovace bychom se totiž v příštích letech měli dočkávat již rozmanitějších vítězů. Na druhou stranu, s elektrifikací koketuje i Maranello, měnit se tak možná budou jen oceňované motory, nikoliv jejich tvůrce.

Zbytek pořadí pak jasně nejlépe dokládá, že drastický downsizing už opravdu není zárukou úspěchu v této anketě - pouze probíraný litrový Ecoboost Fordu na 6. místě lze zařadit do této kategorie.

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 12 - Motor roku 2019 tabulky 12

Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 13 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 44Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 14 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 42Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 15 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 45Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 16 - Ferrari 488 GTB engine 01Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 17 - Ferrari 488 GTB engine 02Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 18 - Ferrari 488 GTB engine 03Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 19 - Ferrari 488 GTB engine 04Nejlepší motory roku 2019: downsizing už není receptem na úspěch - 20 - Ferrari 488 GTB engine 05
Přeplňovaná 3,9litrová osmiválcová jednotka Ferrari letos opětovně opanovala anketu Motor roku, již počtvrté v řadě za sebou

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama