Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak
13.10.2018 | Mirek Mazal
Když nějaká automobilka představí svůj nejmenší model, obvykle je opravdu malý. Totéž od výrobce největších monster mezi auty je jiná káva, snad ještě více ale zaujme způsobem svého pohonu.
V ruském Petrohradu se nedávno konala konference zaměřená na další směřování plynárenského průmyslu. Ukázalo se tam i pár nevšedních aut, jako Jamal B-4, kterému měla dělat společnost také nejnovější důlní sklápěčka značky Belaz. Firma ale nestihla slavnostní premiéru připravit včas, a tak odhalení svého nového dumperu musela o týden odložit. Až nyní vám tedy můžeme ukázat, co si Bělorusové protentokrát připravili.
Na jednu stranu je to vlastně trochu nuda, neboť novinkou společnosti zabývající se výrobou největších aut světa, které rozměrově těžko hledají rovného soupeře, je její vůbec nejmenší stroj tohoto ražení. Jmenuje se Belaz LNG a i když je na poměry běloruských náklaďáků malý, fakticky jde stále o pořádný kolos.
S výškou 4,5 metru na něj lidé dál musí hledět v záklonu, je to ale o 3,7 metru méně proti největšímu modelu značky a současně největšímu autu světa. Novinka patří do kategorie náklaďáků, které uvezou „jen” 45 tun, modely ze špičky nabídky myslí skoro na desetinásobek. Nový produkt je ovšem unikátní zejména tím, co říká jeho jméno - pohonnou jednotkou a napájecím systémem, které si vystačí bez obvyklé nafty. Spaluje totiž výhradně zkapalněný zemní plyn, odtud název LNG (Liquefied Natural Gas).
Generální ředitel automobilky se nechal slyšet: „Chtěl bych, aby plynová složka byla v dalších letech přítomna ve všech motorech našich nákladních automobilech s nosností 90 až 240 tun.“ Zhmotněným přání ředitele je zatím skromnější plynový pohon Kungur 550 o výkonu 410 kW (558 koní). Jeho srdcem je 12válcový motor YMZ-1204 a původem čínská palivová nádrž se systémem pro udržování velmi nízké teploty. Má kapacitou 360 litrů látky, kterou udržuje pod tlakem 16 MPa a teplotě -162 stupňů Celsia. Nemusí vám to přijít jako mnoho, vzhledem k obvykle malé oblasti působnosti těchto obrů není nutné vozit příliš velké zásoby, dočerpání obstará stanice přímo v dolech nebo mobilní cisterna.
Výhodou jsou samozřejmě nižší provozní náklady a ekologičtější provoz. Jinak Belaz LNG používá řadu komponentů od dalších modelů značky s nákladní kapacitou korby 21,5 metrů krychlových. Takových se po světových těžebnách nerostů prohání okolo pěti tisíc a výrobce hovoří o tom, že většina z nich by mohla být postupně nahrazena plynovým provedením, které bylo právě odhaleno - uveze toho stejně, je kompaktnější a provozně levnější.
Nový Belaz LNG je nejmenším dumperem značky. Zajímavý je také snahou výrobce zařadit plyn do pohonu největších aut světa, postupe času by se měl dostat i modelů vyšších řad
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:25 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan