WRC od roku 2017: více výkonu, vetší rozchod, lepší aerodynamika

Auta budou od sezóny roku 2017 moci být širší, zadní křídla budou větší a restriktor dostane 2 mm navíc. Motory 1,6 tak nabídnou více výkonu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

WRC od roku 2017: více výkonu, vetší rozchod, lepší aerodynamika

13.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

WRC od roku 2017: více výkonu, vetší rozchod, lepší aerodynamika

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auta budou od sezóny roku 2017 moci být širší, zadní křídla budou větší a restriktor dostane 2 mm navíc. Motory 1,6 tak nabídnou více výkonu.

Vrchol automobilových soutěží, třída WRC, by od roku 2017 mohla být zajímavější podobně jako Formule 1. Naznačují to nová pravidla, která začnou platit právě pro sezónu roku 2017. Jednou z hlavních změn je více výkonu - maximum bude na 380 koních. Neočekávejme tedy žádné šílenosti jako v 80tých letech, tlak turbodmychadel zůstává omezen hodnotou 2,5 baru, ale restriktor průměru o 2 mm většího udělá dost. A ono maximum výkonu je také o 80 koní výše než dosud.

Kromě změn v pravidlech stran motoru se změnily také předpisy pro šasí. To bude mít v určitých místech šířku 1 875 mm, o 55 mm víc než dosud, takže se můžeme těšit na kola víc vystrčená do stran a s tím i lepší stabilitu auta. Má se rovněž zvětšit limit pro délku karoserie, konkrétně pro přední i zadní převis, které mají být větší o 60, resp. 30 milimetrů; celé auto má být dlouhé 3,9 metru. A i přes zvětšení vnějších rozměrů mají být auta o 25 kilogramů lehčí než dosud.

Kdo protestoval proti zákazu elektronicky řízených centrálních diferenciálů, může vzít WRC znovu na milost - tyhle prvky budou od roku 2017 opět povoleny. Také se změní předpisy v oblasti aerodynamiky, v podstatě zde dostanou konstruktéři větší volnost, zejména u nárazníků. Na tom předním tak po stranách čekejme křidélka. A konečně, zadní křídlo bude moci být větší.

Dá se tak čekat, že auta zrychlí, a to jak přídavkem výkonu, tak i širším rozchodem a vylepšenou aerodynamikou. Ta totiž zde přinese zejména víc přilnavosti a s tím i možnost rychlejšího průjezdu některými zatáčkami. „Jako závodní jezdec se vždycky těšíte na více výkonu. Lepší aerodynamika dá autu více rychlosti, víec přilnavosti, budeme moci jezdit zatáčkami rychleji,” komentoval novinky Sebastien Ogier, vedoucí jezdec tabulky a vítěz posledního podniku WRC v Polsku.

„Byly tu tři hlavní cíle, které jsme při tvorbě pravidel měli před sebou: udělat auto okázalé, udržet náklady na rozumné výši a zachovat míru bezpečnosti, či ji ještě zvýšit. Auta budou ohromující, to bezpochyby, a po stránce bezpečnosti tu jsou také drobná vylepšení,” uvedl na adresu nových pravidel Bernard Niclot, technický ředitel FIA.

Po stránce okázalosti s ním můžeme souhlasit, lze-li soudit podle zatím jediné dostupné skicy čehosi, co připomíná Ford Fiesta. Lze namítnout, že tak moc vystrčená kola oddálí stroje WRC o další kus od produkčních aut, nicméně tahle skica je trochu přehnaná, rozšíření o 55 mm bude znamenat necelé tři centimetry na každé straně. Těšíme se spíš na rychlosti, jakých budou novinky dosahovat, a podle Ogierových slov nejsme sami.


WRC od roku 2017: více výkonu, vetší rozchod, lepší aerodynamika - 1 - wrc 2017 nova pravidla skica 01
Nová pravidla pro WRC budou znamenat širší, silnější a rychlejší auta - toto je oficiální ilustrace toho, co má přijít

Zdroj: WRC

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.