Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost

Číňané v kopírování přece jen trochu polevili, ale nevzdali jej a jsou stále přesnější. Minimálně jednu automobilku tím navíc potěšili.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost

28.4.2019 | Petr Prokopec

Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Číňané v kopírování přece jen trochu polevili, ale nevzdali jej a jsou stále přesnější. Minimálně jednu automobilku tím navíc potěšili.

Plagiátorství je v Číně součástí kultury. Přenáší se tedy také do automobilového průmyslu, v němž je jakési „prokradení se” na výsluní ztělesněním tamního automobilového snu. Domácí automobilky mají situaci ulehčenou tím, že jim čínské soudy obvykle kryjí záda, a tak se ty zahraniční jen zřídka pokouší plagiátory žalovat.

Do nejúspěšnějšího boje v uplynulých letech pustil Land Rover, když značka Landwind začala prodávat téměř identickou kopii Range Roveru Evoque. Jak se dalo očekávat, Britové zpočátku narazili, čínský soud v prvním kole sporu dokonce zrušil jejich patent, neboť ten byl podán až pár měsíců poté, co vůz již zamířil do prodeje. Přesto se nakonec vše v dobré obrátilo a Landwind dostal před pár týdny přes prsty.

Je ale otázkou, jak moc si s tím Číňané lámou hlavu. Kopii sice nesmí prodávat, jenže v případě Evoqu řeč je dnes řeč o mnoho let starém modelu, který v mezičase dorazil v nové generaci. Na autosalonu v Šannghaji je tak Landwind X7 znovu přítomen a přes dílčí facelift je Evoqu pořád zatraceně podobný.

Navzdory tomu se zdá, že zlaté časy nelegálních kopií se v Číně začíná chýlit ke konci. Čínská produkce z posledních dvou let snese srovnání s evropskými, americkými či japonskými modely i bez toho, aby nutně musel být design někde ukraden. A nejde jen o design, čínští výrobci tlačí dopředu i bezpečnost a výbavou či cenou jsou navíc daleko před zbytkem světa.

Zda klonů bude dále ubývat, uvidíme až později. Momentálně tedy zůstaneme na ploše současného šanghajského autosalonu, kde naši pozornost zaujalo hned pět drzých kopií, po jejichž zhlédnutí okamžitě nabudete pocit, že jste je již viděli někde jinde. Samozřejmě s trochu jiným logem. A jak již bylo naznačeno o pár řádků výše, také s výrazně nižší cenou.


Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 1 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 09Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 2 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 10
Napodobeninu Range Roveru Evoque od Landwindu najdete v Šanghaji též, navzdory probíranému rozsudku. Čínský vůz je totiž po faceliftu jiný

Hyundai Santa Fe versus Haima S8

Automobilka Haima v jednu chvíli chrlila na trh hlavně kopie Mazdy, nicméně poslední produkty naznačují změnu orientace. Místo Japonska Číňané hledí do Koreje. Jejich nový model S8 tak hodně připomíná Hyundai Santa Fe poslední generace, zvláště tvarem masky chladiče a navazujících úzkých světlometů. Takřka identický je i tvar nárazníku včetně bočních „kapes“, směrem k zádi však již Haima začíná získávat na originalitě. Přesto by stačila výměna loga a rázem byste SUV S8 hledali v korejském showroomu.

Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 3 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 01Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 4 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 02

VW Tiguan versus Changan CS35 Plus

Novinka Changanu není až tak úplnou kopií Volkswagenu, spíše se nechala inspirovat některými designovými prvky německé značky. Patrné je to zejména na čelní masce, kterou u modelu CS35 Plus zdobí dvě výrazné chromové lišty, jež jsou protažené až do světel. Ty dostaly tvary přesně po vzoru Tiguanu. Shodu lze nalézt ještě ve stylizaci nárazníku, nikoliv však již třeba v cenové politice. Zatímco Changan vychází v přepočtu na nějakých 240 tisíc korun, Tiguan startuje na skoro třikrát vyšší sumě.

Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 5 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 03Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 6 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 04

Mercedes-Maybach versus Hongqi H7

Značka Hongqi spadá pod státem vlastněný konglomerát FAW, jehož asi největším zahraničním partnerem je Volkswagen. Kromě toho spolupracuje také s General Motors či Toyotou, nepřekvapivě tak dané značky nekopíruje. Od poslední si ovšem půjčuje techniku, hlavně platformu modelu Crown, na kterou Číňané usadili luxusní sedan H7. Tomu dodali vzhled připomínající Mercedes třídy S, hlavně pak ve verzi Maybach. Shoda je patrná na čelní masce či bočních liniích, úplně nejvíce ale za podobenstvím stojí dvoubarevný lak.

Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 7 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 07Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 8 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 08

Lada X-Ray versus Landwind X2

Dostáváme se k asi největšímu překvapení, přičemž znovu je u toho značka Landwind. Pro tu je zřejmě plagiátorství stejnou nemocí jako pro kapsáře kleptománie, jíž nedokáže odolat. Nově si ale ukousla daleko menší sousto, zkopírován byl design ruského crossoveru Lada X-Ray. Pozoruhodné je, že šéfům Lady to nejenže netrhá žíly, dokonce je to svým způsobem těší. V Číně nepůsobí, takže jejich obchodní zájmy to nepoškozuje a vzhled modelu X-Ray byl tímto definitivně uznán jako světový. Stejně jako v předchozích případech přitom došlo na kopírování hlavně v případě masky, boky však již nezdobí písmeno „X“ a záď je též originálnější.

Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 9 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 05Z drzých čínských kopií na autosalonu v Šanhgaji má jedna oběť kupodivu radost - 10 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 06

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.