Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 65 miliard koupili další významnou část
23.7.2019 | Petr Prokopec
Největším akcionářem pýchy německého automobilového průmyslu je od loňska Číňan Li Shufu a už jeho vstup Němce vyděsil. Teď si velký podíl ve firmě koupila další čínská firma.
Jak se Němci dívají na čínské firmy? To záleží na konkrétní situaci. Když se loni stal největším akcionářem Daimler miliardář Li Shufu, začalo u našich sousedů hotové pozdvižení. Celý národ se totiž začal obávat toho, že by veškeré technologie třícípé hvězdy mohly velmi snadno zamířit na východ. Samotná automobilka Geely, kterou Li vlastní, byla však jen o pár měsíců později vnímána kladně, neboť se postarala o převzetí problematického Smartu.
Nálady Němců jsou tedy jako na horské dráze, přičemž nejprve jsme tu měli jen samá negativa, jenž následně vystřídalo pozitivní oznámení o zbavení se ztrátové značky městských vozů. Renomé zachránců ale Číňanům dlouho nevydrželo, nově jsou totiž opětovně vnímáni jen jako moderní kolonizátoři. Opět je u toho i Mercedes-Benz, značka Geely však byla nahrazena firmou BAIC, se kterou má ostatně třícípá hvězda dlouhodobé zkušenosti.
BAIC již v roce 1984 založila společnost Beijing Jeep Corporation, která bylo vůbec první spoluprací jakékoliv čínské automobilky se západním zahraničním partnerem. Toto partnerství přestálo i převzetí Jeepu Chryslerem v roce 1987, přičemž poté, co americká automobilka po nějaký čas spadala pod Daimler, stalo se majetkem třícípé hvězdy. Ta se pak sice s Chryslerem zase rozešla, čínský joint venture si však ponechala. S jeho opětovným rozjezdem si ale dala na čas, stalo se tak až v roce 2005.
Spolupráce se přitom začala prohlubovat, dokonce až do takové míry, že Mercedes začal odmítat všechny ostatní partnery ze země se zdí viditelnou až z vesmíru. BAIC tak těžko nesl přes srdce, když zjistil, že největším akcionářem třícípé hvězdy se stal jeden z jejích velkých konkurentů. Vedení značky tak začalo nejen bít na poplach, ale rovněž i konat. A jak už jistě tušíte, svými skutky BAIC dostalo Němce opětovně do rozpaků.
Tato čínská automobilka v souladu se zákonnými povinnostmi oznámila, že v Daimleru uchvátila pětiprocentní podíl. Zabránit tomu nemohl v podstatě nikdo, neboť většina akcií firmy je obchodována na volném trhu a právě na něm měl Číňany zmíněný podíl měl vyjít na 2,54 miliardy Eur, tedy skoro 65 miliard korun. To je obecně vzato spousta peněz, pro BAIC ale nejde o zásadní sumu.
Nic s tím nenadělalo ani opatření vlády proti převzetí německých národních pokladů, který na to zřídila speciální fond. V tomto případě to ale bylo pro Němce složité - čínský trh je pro Daimler nadmíru důležitý a bez spolupráce s BAIC na něm Mercedes prakticky nebude moci působit. Proč by tedy vláda měla bránit nákupu zrovna ze strany BAIC, zvláště když třícípá hvězda sama vlastní v čínské firmě 9,55procentní podíl a s Mercedesem nespolupracujícími Li Shufuovi patří ještě víc?
Tento obchod tedy proběhl hladce a není přehnané tvrdit, že z Daimleru se postupně stává čínská automobilka - tak významné jednotlivé akcionáře z jiných zemí nemá a se svými 14,55 procenty akcií si mohou dělat s Mercedesem, dalším velkým akcionářem je až s 6,8 procenty akcií Kuwait. Takového osudu se minimálně v nejbližší době nemusí bát třeba BMW, které je z více než poloviny ovládáno rodinou Quandtů. Porsche a tedy i Audi pak mají pro změnu pod palcem klany Porsche a Piëchů, ani v tomto případě tak prodej většího balíku akcií nevypadá příliš pravděpodobně.
Mercedes ve spolupráci s BAIC vyrábí třeba sedan třídy A v prodlouženém provedení...
...či protaženou třídu E. Ani jeden z těchto modelů nedováží do Evropy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 4 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan