Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017

Mercedes neprožívá zrovna nejlepší období své existence, dohání ho dieselové hříchy minulosti s současně musí bojovat s vysokými průměrnými emisemi CO2. Právě v tomto ohledu na tom mohl být lépe, nebýt Tesly a Elona Muska.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017

26.1.2020 | Petr Prokopec

Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mercedes neprožívá zrovna nejlepší období své existence, dohání ho dieselové hříchy minulosti s současně musí bojovat s vysokými průměrnými emisemi CO2. Právě v tomto ohledu na tom mohl být lépe, nebýt Tesly a Elona Muska.

Na počátku roku 2017 Tesla převzala německou společnost Grohmann Engineering, ze které následně udělala svou divizi Advanced Automation. Elon Musk se vzápětí rozhádal s jejím zakladatelem a přinutil Klause Grohmanna své duchovní dítko opustit. Až posléze vyšlo najevo, že důvodem bylo vskutku tvrdé chování Tesly. Ta se totiž rozhodla, že nebude ctít dosavadní závazky německé firmy k jejím obchodním partnerům a ani jim o tom nedá vědět. Bývalý Grohmann Engineering tak přestal spolupracovat s německými automobilkami a zadělal jim na dnešní potíže.

Je totiž třeba dodat, že jedním z oněch zákazníků byl i Mercedes-Benz, pro který měla společnost Grohmann Engineering připravit továrnu na výrobu vlastních baterií. Projekt však nebyl nikdy dokončen, což pro třícípou hvězdu byl a je nemalý problém. Každý ve Stuttgartu si totiž byl vědom faktu, že za rohem jsou přísnější emisní limity. Bez baterií navíc nebude moci hasit vzniklé potíže tehdy vyvíjené elektrické SUV EQC.

Mercedes se tedy obrátil na společnost LG Chem, která je jednou z největších světových dodavatelů baterií. Jako taková má ovšem zákazníků stále více. A čím více narůstá tlak na elektromobilitu, tím více je jasné, že firma zkrátka a dobře nestíhá. Právě proto měla třícípá hvězda minulý rok dodat pouze 7 tisíc exemplářů modelu EQC, jakkoliv původní plán zněl na 25 000 jednotek. Tak o tom alespoň píše německý Manager Magazin, který mimo jiné vycházel ze slov šéfa závodního výboru značky Michaela Brechta.

Podle magazínu bude mizérie způsobená nedostatkem baterií pokračovat také letos. Mercedes by proto měl snížit svůj cíl z původních 60 tisíc kusů na polovinu. S tím však třícípá hvězda dle oficiálního komentáře nesouhlasí. Místo toho německá automobilka informace z tisku popřela a uvedla, že plán se nikterak nezměnil a firma pro letošek i nadále počítá s 50 tisíci vozy. Společnost LG Chem se k tomu nevyjádřila, což znamená, že pravdu se nejspíše dozvíme až za nějakých dvanáct měsíců.

Pro značku je přitom stěžejní, aby svým plánům skutečně dostála. Právě Mercedes má totiž ze všech německých výrobců ty největší problémy, aby od příštího roku vyhověl již zmíněným přísnějším emisním limitům. Pokud se automobilka nedostane z předloňských průměrných 130,4 gramů CO2 na kilometr na kýžených 103,1 gramu, bude čelit pokutě ve výši až 997 milionů Eur (cca 25,05 miliardy korun). Ta sice není likvidační, je to ale spousta peněz a není to jediný pohled na věc. Bez dostatku akumulátorů může mít Mercedes problém rozmělnit obří investice do vývoje elektrických aut mezi dost vyrobených vozů a tím si způsobit ještě větší ztráty jejich omezenými prodeji.

Musk tedy stuttgartskému výrobci způsobil potíže, které v jeho prospěch hrají hned dvojnásobně. V prvé fázi tu totiž máme ono omezení výroby, ve druhé pak skutečnost, že přísnější emisní normy platí jen v Evropě. Mercedes proto musí zaměřit svou pozornost jen na starý kontinent a nikoliv na ten nový. Ve Státech se tedy dle magazínu Auto Bild mají dočkat modelu EQC až v roce 2021.

Právě tato skutečnost naznačuje, že informace Manager Magazinu jsou alespoň částečně pravdivé. Kdyby totiž Mercedes skutečně měl baterie pro 50 nebo 60 tisíc aut, pak je jistě začne nabízet také v zámoří, neboť EQC startující v Česku na nemalých 1 972 300 Kč nejspíše v Evropě neosloví více jak 20 000 zákazníků. Alespoň soudě dle loňských registrací Audi E-Tron a Tesly Model X, které se dokonce pohybovaly výrazně pod touto metou.

Tím se ovšem vracíme zpět k hrozbě oněch pokut, s nimiž vlastně Mercedes i počítá, neboť již informoval, že oproti původním odhadům očekává snížení zisku na polovinu. Musk v tom ovšem hraje roli jen částečně - spoustu peněz musí firma vydávat za zametání svých dieselových hříchů minulosti a i kdyby tomu tak nebylo, realitou je, že pro drahé elektromobily existuje pouze velmi omezená skupina zákazníků. A té zjevně v tomto případě neimponuje nepříliš okouzlující sprint na stovku za 5,1 s, maximálka omezená na 180 km/h či reálný dojezd lehce přes 200 km.


Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 1 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 01Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 2 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 02
Elon Musk v roce 2017 koupil firmu Klause Grohmanna a následně se s ním ve zlém rozešel - Musk okamžitě zrušil veškerou spolupráci s konkurenčními automobilkami

Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 3 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 02Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 4 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 03Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 5 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 04Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 6 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 05Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 7 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 06Za dnešními problémy Mercedesu stojí i Elon Musk a jeho tvrdý tah z roku 2017 - 8 - Lewis Hamilton a Mercedes-Benz EQC 2019 prvni foto 07
Elektrický Mercedes-Benz EQC se loni měl málo prodávat i proto, v problémech třícípé hvězdy ale nemá prsty jen Elon Musk

Zdroj: Manager Magazin, Auto Bild, Archiv Autoforum

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.