Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zetor se z farem přesunul na bitevní pole, odolá i 8 kilogramům TNT
23.4.2019 | Mirek Mazal
Osud sedláků od Chlumce byste asi hádali někomu, kdo by se odvážil na bitevní pole vydat se Zetorem. Jenže toto není obyčejný Zetor, ale speciál nazvaný po nejvyšší hoře Slovenska.
Slovenská pobočka českého Zetoru loni představila předprodukční verzi obrněného vozidla Gerlach. Dvounápravový transportér pojmenovaný podle nejvyšší hory Vysokých Tater má volitelnou balistickou a protiminovou ochranu umožňující doplnit prvky výbavy až na jeden z nejvyšších stupňů ochrany posádky. Zetor tak poněkud ironicky zamířil z obdělávání polí celého světa do bojišť osetých improvizovanými nástražnými výbušnými systémy.
Utilitární vnější design doprovází podobně pojatá kabina. Mimo obvyklé dispozice vnitřního uspořádání 2+2 a 2+3 je možné upravit prostor pro vojáky v provedení 2+4. Interiér je osazen speciálními protihlukovými a antivibračními materiály, aby pro tentokrát zvládl s nadhledem více než jen komfortní jízdu po poli.
Krytý šestiválec nad přední nápravou dosahuje výkonu 240 kW (326 koní) a 1 300 Nm a navazuje na šestistupňový automat. Pohon 4x4 má pomoci v terénu s průjezdem zhruba dvanácti tunám o délce 5,65 metru, šířce i výšce 2,5 metru s rozvorem 3,6 metru. Maximální rychlost bojového Zetoru končí na rychlosti 125 km/h. Zabudovaná palivová nádrž s objemem 220 litrů by měla stačit do cíle vzdáleného 800 kilometrů.
Původ mezi traktory se nezapře, neboť Gerlach se nezalekne ani obtížnějšího terénu. Off-roadové dovednosti slibuje rámová konstrukce a nezávislé zavěšení kol. Zetor pro armádu údajně překoná až 70% stoupání, boční náklon 40 %, půlmetrovou kolmou překážku, 1,2 metru hluboký brod, nebo 0,9 metru široký příkop. Sériové provedení disponuje centrálním dofukováním pneumatik.
Od loňského uvedení má auto za sebou mnoho testovacích procesů. Hlavním cílem bylo ověřit všechny výše uvedené přednosti. Podle materiálů výrobce vozidlo jezdilo v náročných podmínkách dálnic i vojenských polygonů, kde nechyběl sníh, písek, bláto, kameny i přirozené nerovnosti. Posádka měřila hlučnost, která běžnou lidskou řeč překročila jen o 5 dB. Jízdy ukázaly také účinnost brzdového systému, vůz vydržel na místě s vypnutým motorem zaparkovaný na svahu o sklonu 40°.
Nejzásadnějším pokusem nad rámec běžných prověrek se stalo odpálení silné nálože pod vozidlem. Těžkou zkoušku kvality vymysleli sami vývojáři, aby předvedli nezranitelnost Gerlachu. Úroveň odolnosti upravuje norma NATO AEP-55 STANAG 4569, podle které je standardem odolnost proti výbuchu tankové miny o síle 6 kilogramů TNT pod kolem a pod kabinou. Zelený Zetor v rámci zátěžového programu přežil bez vážnějších problémů odstřel 8 kilogramů TNT. Figuríny simulující vojáky na sedadlech přežily bez zdravotního ohrožení přispěním konstrukce kabiny jako přetlakové pancéřové kapsle posazené nezávisle na podvozku.
Taktické obrněné vozidlo má za sebou splnění také balistických požadavků, odolnost proti ostré střelbě odpovídá normám NATO na úrovni Volume 1 a Level 3. Lidé uvnitř se nemusí obávat střelby z ručních útočných zbraní používaných v současných konfliktech. Neprůstřelnost karoserie prověřovala společnost IBD Deisenroth Engineering z Německa.
Série všech nutných i dobrovolných zkoušek zatím nenašla výraznější slabiny bránící Zetoru v dalším rozšiřování povědomí o své novince. Koncem května se na česko-slovenskou kooperaci mohou přijít podívat návštěvníci výstavy obranné techniky v Brně. Zbývá už dodat jen informaci o ceně - standardní provedení se základní výbavou přijde na 398 tisíc Eur, tedy asi 10,2 milionu Kč. Na snímcích a videu níže ale uvidíte poněkud rozmarněji specifikované verze.
Nový Zetor pro vojáky se jmenuje podle nejvyšší hory Karpat a se svými ambicemi míří podobně vysoko
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB