Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zetor se z farem přesunul na bitevní pole, odolá i 8 kilogramům TNT
23.4.2019 | Mirek Mazal
Osud sedláků od Chlumce byste asi hádali někomu, kdo by se odvážil na bitevní pole vydat se Zetorem. Jenže toto není obyčejný Zetor, ale speciál nazvaný po nejvyšší hoře Slovenska.
Slovenská pobočka českého Zetoru loni představila předprodukční verzi obrněného vozidla Gerlach. Dvounápravový transportér pojmenovaný podle nejvyšší hory Vysokých Tater má volitelnou balistickou a protiminovou ochranu umožňující doplnit prvky výbavy až na jeden z nejvyšších stupňů ochrany posádky. Zetor tak poněkud ironicky zamířil z obdělávání polí celého světa do bojišť osetých improvizovanými nástražnými výbušnými systémy.
Utilitární vnější design doprovází podobně pojatá kabina. Mimo obvyklé dispozice vnitřního uspořádání 2+2 a 2+3 je možné upravit prostor pro vojáky v provedení 2+4. Interiér je osazen speciálními protihlukovými a antivibračními materiály, aby pro tentokrát zvládl s nadhledem více než jen komfortní jízdu po poli.
Krytý šestiválec nad přední nápravou dosahuje výkonu 240 kW (326 koní) a 1 300 Nm a navazuje na šestistupňový automat. Pohon 4x4 má pomoci v terénu s průjezdem zhruba dvanácti tunám o délce 5,65 metru, šířce i výšce 2,5 metru s rozvorem 3,6 metru. Maximální rychlost bojového Zetoru končí na rychlosti 125 km/h. Zabudovaná palivová nádrž s objemem 220 litrů by měla stačit do cíle vzdáleného 800 kilometrů.
Původ mezi traktory se nezapře, neboť Gerlach se nezalekne ani obtížnějšího terénu. Off-roadové dovednosti slibuje rámová konstrukce a nezávislé zavěšení kol. Zetor pro armádu údajně překoná až 70% stoupání, boční náklon 40 %, půlmetrovou kolmou překážku, 1,2 metru hluboký brod, nebo 0,9 metru široký příkop. Sériové provedení disponuje centrálním dofukováním pneumatik.
Od loňského uvedení má auto za sebou mnoho testovacích procesů. Hlavním cílem bylo ověřit všechny výše uvedené přednosti. Podle materiálů výrobce vozidlo jezdilo v náročných podmínkách dálnic i vojenských polygonů, kde nechyběl sníh, písek, bláto, kameny i přirozené nerovnosti. Posádka měřila hlučnost, která běžnou lidskou řeč překročila jen o 5 dB. Jízdy ukázaly také účinnost brzdového systému, vůz vydržel na místě s vypnutým motorem zaparkovaný na svahu o sklonu 40°.
Nejzásadnějším pokusem nad rámec běžných prověrek se stalo odpálení silné nálože pod vozidlem. Těžkou zkoušku kvality vymysleli sami vývojáři, aby předvedli nezranitelnost Gerlachu. Úroveň odolnosti upravuje norma NATO AEP-55 STANAG 4569, podle které je standardem odolnost proti výbuchu tankové miny o síle 6 kilogramů TNT pod kolem a pod kabinou. Zelený Zetor v rámci zátěžového programu přežil bez vážnějších problémů odstřel 8 kilogramů TNT. Figuríny simulující vojáky na sedadlech přežily bez zdravotního ohrožení přispěním konstrukce kabiny jako přetlakové pancéřové kapsle posazené nezávisle na podvozku.
Taktické obrněné vozidlo má za sebou splnění také balistických požadavků, odolnost proti ostré střelbě odpovídá normám NATO na úrovni Volume 1 a Level 3. Lidé uvnitř se nemusí obávat střelby z ručních útočných zbraní používaných v současných konfliktech. Neprůstřelnost karoserie prověřovala společnost IBD Deisenroth Engineering z Německa.
Série všech nutných i dobrovolných zkoušek zatím nenašla výraznější slabiny bránící Zetoru v dalším rozšiřování povědomí o své novince. Koncem května se na česko-slovenskou kooperaci mohou přijít podívat návštěvníci výstavy obranné techniky v Brně. Zbývá už dodat jen informaci o ceně - standardní provedení se základní výbavou přijde na 398 tisíc Eur, tedy asi 10,2 milionu Kč. Na snímcích a videu níže ale uvidíte poněkud rozmarněji specifikované verze.
Nový Zetor pro vojáky se jmenuje podle nejvyšší hory Karpat a se svými ambicemi míří podobně vysoko
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před hodinou - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 2 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva