Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
A pak že Škody neumí být emotivní. Element pobaví na místě i za jízdy
25.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škodovka dělá dobrá auta, téměř bez výjimky, za srdce vás ale vezmou leda tím, že si do nich lépe než kde jinde pověsíte tašky do kufru. Element je jiný.
Mladoboleslavská automobilka byla dříve stálým účastníkem srazu fanoušků koncernu VW u rakouského Wörthersee, ovšem když koncern potřeboval začít šetřit kvůli kauze Dieselgate, nákladné prezentace padly za oběť snižování nákladů. Jejich místo částečně zaujaly vozy vytvořené studenty a právě tam se pod jménem CitiJet představil i ten první. Letošní, nikoliv nepodobný stroj s názvem Element jsme si mohli detailně prohlédnout v Praze.
Podobnost spočívá jen v základu. CitiJet byl benzínový „městský roadster“, řekněme, Element je elektrická plážová bugina. Nejenže nemá střechu, chybí jí i dveře nebo bezpečnostní pásy. Zbytek interiéru nemá do standardního Citigo moc daleko, vidíme odnímatelnou obrazovku s navigací, která v tomto případě zobrazuje i toky energie.
Rádio i klimatizace jsou veskrze standardní, až na zelené detaily. Vnější zelená metalíza, jak se můžete podívat i na fotkách, prochází celým autem - v interiéru jsou v této barvě vyvedeny části sedaček a prošívání volantu a také kousky palubní desky. Ty nejmenší, jako knoflíky, linky a detaily volantu, byly malovány ručně. Stejně tak znaky na kolech.
Pohonné ústrojí včetně voliče převodovky dodal Volkswagen e-up! a je to jedinou částí auta, kterou nevyráběli a nemontovali studenti škodováckého učiliště. Podle vlastních slov na práci s elektrickým pohonem nemají patřičné školení. To si mohou udělat až ve vyšším věku a po nějaké době praxe. Pokud vás zaráží zmínka o věku, je nutné si uvědomit, že vůz za zhruba osm měsíců navrhli a vyrobili sedmnácti- a osmnáctiletí studenti.
Pod kapotou je tedy elektromotor o 82 koních a 210 Nm, který má vůz teoreticky rozpohybovat až na 130 km/h anebo má na jedno nabití ujet až 160 km. Ovšem, tohle jsou technická data sériového e-upu, takže s šesticentimetrovým zvýšením světlé výšky a s nutně větším aerodynamickým odporem daným absencí střechy a dveří bude dojezd jistě menší.
Měřen nicméně nebyl, stejně jako hmotnost, ale očekávejme něco v oblasti 1 200 - 1 300 kg; sériový e-up! váží 1 224 kg. Škoda Element není homologovaná pro běžný provoz a stejně jako v případě ostatních aut studentů SOU Škoda Auto s ní není počítáno pro výrobu. Bohužel, napadlo by nejednoho fanouška škodovky s chatou na Lipně a se zálibou v plážových večírcích...
Právě na ty je Element stavěn. Všimněte si solárního panelu na víku zavazadelníku - ten nedobíjí lithium-ionovou baterii sloužící k pohybu automobilu, nýbrž oddělený akumulátor, který napájí malou ledničku a obrovské chytré televize v kufru. Když víko otevřete, kromě těchto dvou prvků na vás vykouknou dva reproduktory a pět zásuvek - čtyři dvanáctivoltové a jedna klasická s napětím 230 V.
A také dva pytlíky, ve kterých najdete velké nafukovací pytle na sezení. To abyste si mohli na pláži či na zahradě pustit z auta televizi, z ledničky vytáhnout vychlazené pivo nebo limonádu, uvelebit se na pytle a pod širým nebem sledovat třeba Batmana. Prostoru v kufru jinak moc není, ale skládací gril a pytel s uhlím by se tu bez problémů vešel, takže vám nemusí chybět vůbec nic.
Škoda Element je také jediná verze Citigo, která může mít tažné zařízení. Je tu pro Petra Stanislava, člena týmu, který se podílel na vývoji pick-upu na bázi Fabie s názvem Funstar v roce 2015. Vloni měl nehodu, po které je odkázaný na kolečkové křeslo. Ne že by ho studenti chtěli na vozíku zapřáhnout za kouli a tahat za autem, tažné zařízení tu je pro speciální nosič invalidního vozíku.
Petr - či teoreticky kdokoliv jiný, i když na prezentaci onen nosič k vidění nebyl - tedy nastoupí na sedadlo spolujezdce, řidič uloží jeho vozík dozadu na nosič a společně můžou vyrazit kamkoliv je srdce táhne. Tedy, pokud to je méně než 160 km daleko, jediný způsob nabíjení je pomocí 230V přípojky a ze zcela vybité baterie to trvá 6 až 8 hodin. Sám invalida ale nosič obsluhovat nezvládne, Element není stavěný jako auto pro invalidy, je k nim ale přátelský.
Na krátké prezentaci jsme měli možnost se s Elementem i svézt. Protože vůz nesmí na běžné silnice, byli jsme omezeni nevelkým prostorem motokárové dráhy uvnitř oválu pro chrtí dostihy, což zní samo o sobě zajímavě. Auto funguje jako každý jiný vůz s automatem, až na to, že neslyšíte start motoru a že se na D vůz nerozjede pomalu dopředu, je potřeba lehce sešlápnout plyn.
Když ho sešlápnete o trochu více, relativně vysoký výkon v nejnižších otáčkách se postará o slušné zrychlení a rovinku motorkárové dráhy máte za sebou téměř okamžitě. Příliš velký prostor pro zkoušení nebyl, jednak kvůli rozměrům areálu a také kvůli tomu, že jsme nemohli spotřebovat celou zásobu energie, aby se mohl projet ještě i někdo jiný.
V zatáčkách jsou samozřejmě znát větší náklony karoserie a jediné, co slyšíte, je kvikot pneumatik, když se blížíte k jejich limitu. A za ten se podívat moc nechcete, protože nemáte dveře, pásy, ochranný rám při převrácení, nic takového. O to emotivnější ale jízda s Elementem je - i když (navzdory použití silničních pneumatik, nikoli terénních) z něj žádnou extrémní dynamiku nevyždímáte, z přímého kontaktu se vším okolo máte pocit, jako byste jeli aspoň dvakrát rychleji. Něco takového vám nedopřeje ani Octavia RS, právě naopak.
Element působí bytelně, jde vidět, že ve zmíněných 8 měsících se naše čas na pečlivou montáž. A protože je oproti Citigo podstatně těžší - jen baterie váží 230 kg -, nemáte z něj dojem krabičky od sirek. Jako nápad, koncept, není vůbec špatný, byť Česká republika není země, která by byla proslulá plážemi a večírky na nich.
A jeho větší světlá výška nebo i elektrický pohon jsou věci, které by se v sérii mohly uživit - poctivé Citigo Scout, kde by slovo Scout neznamenalo jen pár plastů navíc, by pro nejednoho zájemce o mrňavý crossover mohlo být velmi zajímavé. A elektromobil by zase mohl snížit průměrné emise nabídky Škodovky, takže by nemusel všude nastupovat tříválec 1,0 TSI. Ale to už jsou čiré spekulace, tohle je auto pro radost - tvůrců i těch, kteří do něj usednou. A jako takové funguje perfektně...
Škoda Element je elektrická a určená na plážové večírky. Bohužel, jen v teoretické rovině, takto může pobavit jen pár vyvolených
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis