Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic

Další generace japonského luxusního SUV opět trochu uniká konkurenci, která s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru stále ještě otálí. U Lexusu s ní byli daleko již před pár lety a po prvním testu nového RX 450h můžeme konstatovat, že nyní ji doladili takřka k dokonalosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic

14.7.2009 | Jiří Kaloč | 1 příspěvek

Další generace japonského luxusního SUV opět trochu uniká konkurenci, která s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru stále ještě otálí. U Lexusu s ní byli daleko již před pár lety a po prvním testu nového RX 450h můžeme konstatovat, že nyní ji doladili takřka k dokonalosti.

Historie hybridního modelu RX

První hybridní SUV na světě Lexus RX 400h se na trhu poprvé objevilo v roce 2005. V současné době jezdí po světě asi 200 tisíc vozů této japonské značky s hybridním pohonem, z toho ze tři čtvrtin se jedná o model RX 400h, který se na celkových prodejích modelové řady RX celosvětově podílel 69 procenty, v Evropě dokonce 95 procenty.

Uvedení RX 450h na evropský trh je proto pro úspěch značky Lexus na starém kontinentu klíčové. Proto byl jeho vývoj velmi důkladný a evropská specifikaci se dočkala daleko větší pozornosti než tomu bylo u jeho předchůdce. Druhá generace sice vychází ze stejného konceptu, ale díky novým technologiím a optimalizaci je o 10 procent výkonnější při snížení spotřeby o 23 procent.

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 1 - lexus_rx_450h_2009_08Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 2 - lexus_rx_450h_2009_21Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 3 - lexus_rx_450h_2009_09

Nové technologie

Nyní se zaměřím na změny v pohonném i převodném ústrojí hybridní verze, kterou jsem si celkem důkladně vyzkoušel začátkem května na maďarských silnicích v okolí Budapešti. Měl jsem dokonce možnost novinku přímo na místě porovnat i s jejím předchůdcem. I když design stávající modelu je velmi nadčasový, jistá morální zastaralost je vidět hlavně v interiéru, kde novinka reprezentuje úplně novou kvalitu z hlediska zpracování, použitých materiálů či technologie a ergonomie ovládacích prvků. Týká se to hlavně nového displeje s technologií OLED, ovladače „remote touch“ a head-up displeje, který prostřednictvím LED technologie promítá důležité provozní údaje do zorného pole řidiče. Podívejme se však nyní na to, co žene nový hybrid od Lexusu vpřed.

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 4 - 2010-lexus-rx-450h_14Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 5 - 2010-lexus-rx-450h_12Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 6 - lexus_rx_450h_2008_23Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 7 - lexus_rx_450h_2009_03Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 8 - lexus_rx_450h_2009_04

Inovovaný hybridní pohon

Zásadních inovací se dočkal samotný spalovací motor. Atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,5 litru nyní pracuje v tzv. Atkinsonově cyklu, kdy se sací ventily pomocí systému VVT-i zavírají o něco později, čímž se opožďuje také kompresní zdvih. Výsledkem tohoto jevu je větší expanzní poměr než kompresní, z čehož profituje účinnější transformace energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je přitom nižší než u standardního spalování, což pomáhá další nově použité technologii - chlazené recirkulaci výfukových plynů EGR (snižuje teplotu z 880° na 150° C), které se přivádějí zpět do spalovací komory, kde se podílejí na snížení teploty spalování. Teplé výfukové plny se navíc používají k ohřevu chladící kapaliny, což výrazně urychlí zahřátí motoru po startu. Díky tomu je možné dříve využít k provozu elektromotor. V určitém režimu to mimochodem může vést až ke 30procentní úspoře paliva.

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 9 - lexus_rx_450hybrid_2008_01Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 10 - lexus_rx_450hybrid_2008_02Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 11 - lexus_rx_450hybrid_2008_03

Klíčovou úlohu v hybridním systému pohonného ústrojí RX 450h hraje řídící jednotka (PCU - Power Control Unit) složená z měniče stejnosměrného napětí z 288 na 650 V, měniče stejnosměrného proudu na střídavý, který je potřeba k pohonu elektromotorů a jednotky (ECU) řídící celou hybridní soustavu. Oproti předchůdci je PCU mnohem tenčí a lehčí, což umožnilo o 10 procent redukovat výkonové ztráty a zvýšit jeho energetickou hustotu o 40 procent. Díky tomu se pak zvýšil točivý moment obou elektromotorů, které jinak mají stejný výkon jako u předchozí generace. Optimalizován byl také modul s vysokonapěťovými akumulátory, které jsou nyní účinněji chlazeny. Tím mohly být změnšeny rozměry i hmotnost jednotlivých modulů, což umožnilo jejich instalaci pod zadní sedadla, takže již nezabírají místo v zavazadlovém prostoru.

Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 12 - lexus_rx_450h_2009_18Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 13 - lexus_rx_450h_2009_19Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic - 14 - lexus_rx_450h_2009_20

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše