Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy

(+ videa) Revolucí je nová celoroční pneumatika Michelinu Není totiž až tak celoroční - říká si letní, ale nese i označení M+S. Jak zvládá zimu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy

22.3.2015 | Jaroslav Vavera | 11 příspěvků

Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Revolucí je nová celoroční pneumatika Michelinu Není totiž až tak celoroční - říká si letní, ale nese i označení M+S. Jak zvládá zimu?

Výrazný dezén nové pneumatiky Michelinu s šípovými lamelami si dobře zapamatujte. Je to do značné míry revoluční krok, který rozvíjí myšlenku obutí použitelného po celý rok bez větších kompromisů. Francouzský výrobce vycházel z potřeb většiny z evropských řidičů, kteří mají nazuté letní obutí (celých 65 %). Jezdí většinu roku po suchých nebo mokrých silnicích a jen v několika málo případech se dostanou do situace, že by se brodili hlubokým sněhem. To platí i pro zákazníky z našich zeměpisných šířek, kteří nebydlí zrovna v horách či jejich blízkosti. Však si sami vzpomeňte, kolikrát jste letos nebo i v předchozích letech zimní pneumatiky opravdu potřebovali a jak dlouho jste je měli obuté...

CrossClimate je pro Michelin přesto krokem do neznáma, neboť je zcela novým produktem na trhu. Poprvé jsme pneumatiky mohli krátce vyzkoušet na začátku března a porovnávali jsme je s letním, zimním a celoročním obutím. Novinka se vyznačuje charakteristickým vzorkem s masivními lamelami do V. Na polygonu, který poskytoval brzdění na suchu, mokrý okruh a výjezd do kopce pokrytého sněhem, jsem jezdil celé dopoledne a přesedal z jednoho testovacího Golfu 1,2 TSI do druhého, abych opravdu pocítil rozdíl mezi novinkou a vyhraněnějšími současníky.

Asi nejznatelnější pokroky vykazuje CrossClimate při přímém srovnání s celoroční pneumatikou. Přesvědčí nejen při brzdění na suchu, ale hlavně stabilitou na mokrém povrchu. Táhlý oblouk zkrápěný deštěm můžete jet tak o deset kilometrů vyšší rychlostí a pořád cítíte oporu všech kol. To pravé překvapení přišlo při rozjezdu na zasněženém kopci s předním pohonem. Michelin CrossClimate sice nezabrala jako pravověrná zimní „guma“, ale rozjezd byl dosti přesvědčivý. Trochu se ale obávám stejného cvičení v opačném směru, a to brzdění ze zledovatělého kopce. To jsme ovšem už vyzkoušet nemohli.

Ale abych nemluvil jen za sebe a nesdělovat pouze své subjektivní dojmy, musím uvést i fakta komunikovaná Michelinem. Podle testů nezávislé organizace TÜV SÜD je nové celoroční obutí od Michelinu vyrovnané a nesrovnatelně bezpečnější ve většině ohledů (zejména při brzdění, chování na mokru a v záběru) ve srovnání se zimními pneumatikami, které, zvláště v našich podmínkách, používá mnoho řidičů během posledních nadprůměrně teplých zim. Situace je o to horší, že v parném létě je mnozí „dojíždí“, aby si na podzim zásluhou zdejší vyhlášky mohli koupit nové zimní pláště. Je to koneckonců dobře vidět na objemech prodejů zdejších obchodníků, kdy přes šedesát procent prodaných pneumatik tvoří zimní modely.

Samozřejmě mě zajímalo, díky čemu se podařilo francouzské firmě s notoricky známým panáčkem ve znaku dosáhnout u své přelomové novinky takové univerzálnosti. Její specifika údajně spočívají především v oblasti běhounu, která je prý mimořádně pružná a zvyšuje schopnost směsi přilnout i k té nejmenší nerovnosti povrchu silnice téměř za každých podmínek. Nový podběhoun optimalizuje energetickou účinnost pneumatiky tím, že snižuje produkování tepla použitím nejnovější generace siliky, která tvoří součást gumové směsi, pro zlepšení celkové energetické účinnosti. To, co je viditelné nejvíce, je již zmíněný dezén ve tvaru V, jenž širokými lamelami optimalizuje přilnavost na sněhu. Bočně díky úhlu středové oblasti dezénu, podélně zásluhou úhlu, který se rozšiřuje do oblasti ramen. Navíc je vzorek pneumatiky kombinován s novými samoblokovacími 3D lamelami, jejichž zvlnění a různá tloušťka zvyšují záběr na sněhu.

Svislé a horizontální vlny jsou samoblokovací. To znamená, že jsou spojeny dohromady pro zvýšení pevnost bloků dezénu. Proto je pneumatika stabilní bez ohledu na to, jakým silám je nucena čelit, čili podélné síle při brzdění a zrychlování a boční síle při zatáčení. Proto je řízení s touto pneumatikou a její obecné chování za sucha lepší. S touto kombinací nových řeśení je celková pevnost dezénu lepší, což nejen zvyšuje přesnost jízdy, ale také maximalizuje životnost pneumatiky. A přítomnost technologie EverGrip v ramenu nabízí skvělé vlastnosti při jízdě na sněhu, přesnou jízdu za sucha a dlouhou životnost.

Michelin se chlubí velmi dlouhou životností, alespoň takovou, jako u letního modelu Energy Saver, proto tak nezbývá, než si to ověřit. Na českém trhu se novinka objeví v květnu a v průběhu léta bychom už mohli nazout tyhle revoluční „bačkůrky“ na nějaký vůz v redakci a zkusit s ním intenzivně jezdit. Cena novinky by se měla pohybovat někde mezi letním a zimním pláštěm, s tím rozdílem, že ušetříte čas a práci, protože jej nemusíte měnit v servisu za zimní komplet...


Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 1 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate28Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 2 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate19Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 3 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate16Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 4 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate21Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 5 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate22Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 6 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate03Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 7 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate02Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 8 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate01Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 9 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate05Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 10 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate06Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 11 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate15Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 12 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate20Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 13 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate29Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 14 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate30Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 15 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate04Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 16 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate08Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 17 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate09Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 18 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate10Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 19 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate11Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 20 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate12Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 21 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate13Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 22 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate07Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 23 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate14Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 24 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate17Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 25 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate18Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 26 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate23Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 27 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate24Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 28 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate25Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 29 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate26Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy - 30 - Michelin CrossClimate Michelin CrossClimate27
Michelin CrossClimate se po prvním testu zdají být opravdu dosud nepoznaně dobrým kompromisem mezi letním a zimním obutím resp. velmi solidní letní pneumatikou schopnou obstojně fungovat i v zimních podmínkách

Jaroslav Vavera

Diskuze 11 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše