Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test BMW M550d xDrive: vrchol naftové evoluce
4.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Víc pruhů ještě neznamená víc Adidas. Co takhle víc turbodmychadel? Může pak být výsledkem „víc turbodiesel”?
Přehled kapitol
Venku je sice pod mrakem, ale sympaticky nad nulou. Silničky kolem Mnichova jsou ovšem zhusta oslizlé a zaneřáděné takovým tím nepříjemným nepořádkem po zimě, kdy má člověk i ve čtyřkolce velmi neodbytný pocit, že i ten nejmenší přebytek sebevědomí s plynem bude po zásluze odměněn potupným výletem ze silnice buďto po tečně anebo zádí napřed. Potažmo když má pod sebou dvě tuny a vpředu motor s výkonem 381 koní a točivým momentem 740 newtonmetrů. I s touto kombinací podmínek jsme se ale museli museli v okolí Mnichova nějak vyrovnat při prvních jízdách s BMW M550d xDrive.
Poněkud trvdé, ale velmi rychlé
Před chvílí jsme vyjeli parkoviště a musím přiznat, že první dojem z vrcholné dieselové verze M550d xDrive je poněkud rozpačitý. Při pomalém ploužení se celé auto mírně chvěje na neviditelných nerovnostech, jako když máte zbořené ráfky kol. Důvěrně to znají především majitelé Audi s podvozkem S-line a velkými koly, kteří bláhově uvěřili, že prkenné je totéž co sportovní. Ani běžnou pětku byste za komfortní limuzínu neoznačili, ale takové chování pro ni není příznačné.
Očividně za to mohou tvrdší pružiny, tužší stabilizátory ve spojení s méně poddajnými aktivními tlumiči. Navíc oddělení M Performance stojící na pomezí obvyklých BMW a vozů divize M GmbH použilo pevnější silentbloky z benzínové 550i. Vibrace od zavěšení trochu zjemní přepnutí do komfortního režimu, jenže vůz momentálně jede na zimních osmnáctkách. Na definitivní verdikt se sériovými devatenáctkami se rozhodně vyplatí počkat, domnívám se, že jejich vliv nebude zanedbatelný.
Jak se za chvíli ukazuje, M550d je ten typ auta, které zlepšuje vnímání kvality jízdy s přibývající rychlostí. A to je přesně to, co s novým třílitrem N57S nutně potřebujete vyzkoušet. Čekat něco průměrného by asi byla chyba, jenže tento motor přesahuje veškeré dosavadní zkušenosti s dieselovými jednotkami.
Dopoledne jsem se svezl v novém BMW 640d xDrive s výkonem 313 koní a už v naléhavosti záběru M550d od 2 000 otáček je cítit značný rozdíl. BMW tvrdí, že první malé turbo se roztočí už při tisících otáčkách, ale motor začne skutečně táhnout až od víceméně obvyklých 1 800 ot./min., kdy už je do akce zapojeno druhé, větší turbodmychadlo. Cokoli za tím, je už mimo běžné chápání. Šestiválec vyniká ostrými reakcemi i ochotou rozpohybovat písty, ale co jej skutečně odlišuje od bi-turbo verze, se odehrává za hranicí 4 000 otáček.
S 535d F10 jsem jezdil asi tři měsíce a nepřestávalo mě udivovat, jak dokáže opravdu zatáhnout až do čtyř a půl tisíce otáček. BMW 550d není dál, ono hraje svou vlastní ligu. Podržte pravý pedál nejlépe na čtyřce nebo pětce, kdy už máte dost času na vnímání pohybu ručičky otáčkoměru a sledujte, co udělá. Ještě při pěti tisících motor nepoleví v zátahu a vydrží dalších 300-350 otáček, než se zastaví v rozletu.
Automatická převodovka poslouchá pádla na slovo a s mírným škubáním při odřazování nahoru máte pocit, že vám pod zadkem postupně vybuchují jednotlivé stupně startující kosmické rakety. Je to natolik návykové, že mezi těmi osmi kvalty skáčete bezděčně jen proto, abyste si ty odpaly dali ještě jednou. Ačkoli při té vší síle a její šířce dostupnosti si nemůžete nevzpomenout na poněkud zbytečné plýtvání ozubenými kolečky. Pravdou ale je, že i díky nim se na stovku dostanete za 4,7 sekundy, o desetinu dříve než s BMW 550i xDrive nebo Audi S6 quattro a maximálních 250 km/h máte na tachometru za nějakých 36 vteřin.
Zvuk je nastavovaný, výsledný dojem přesto zajímavý
Na diesel jsou to nepochybně kouzelná čísla a nemůžou nechat chladným ani přísného zastánce benzínových atmosférických motorů. Zvuk ale také není špatný. Už standardní naftová řadová šestka umí před netrénovaným uchem mlžit svůj původ, ale M550d je v tomto směru velmi speciální. Stejně jako nová M5 si pomáhá zvukovým generátorem, který pomocí audiosystému pouští do kabiny zesílené a uměle generované tóny.
Pro tuto „vychytávku“ budou mnozí považovat M550d za protivný vůz a sám jsem si to před jízdou myslel. Jenže zaposlouchejte se do autentických tónů podkreslených poněkud vyšší, sytou zvukovou linkou známou jen z ostrých benzínových motorů a za sebe říkám, že zní skutečně dobře. Asi to bude něco podobného jako s vhodně zvolenou velikostí silikonových implantátů - přirozené to není, ale ošklivé také ne. Přesto mám pochopení pro to, že se někomu beztak líbit nebude.
Otevřeně říkám ještě jednou, že jsem tohle nečekal. V mojí poněkud konzervativní mysli je BMW v šuplíku s nálepkou „atmosféra, benzín, manuál, zadokolka“ a tak to i zůstane, ale před schopnostmi M550d nelze neuznat, že se diesely dostaly docela daleko. S překvapením musím zkonstatovat, že mi tentokrát nevadil ani xDrive. Nový motor, přestože bude ještě dlouho popisován superlativy, nedokázal zcela odstranit malou prodlevu a jistou setrvačnost v tahu po ubrání plynu. Mít tuhle sílu jen na zadních kolech a na suché silnici, bylo by to na ostré hraně a netroufám si odhadnout, jestli bych se řehtal jako houpací kůň anebo permanentně utíral ledový pot. Ale tady a teď bych měl rozhodně strachy sevřené půlky jako před vyšetřením prostaty.
Systém xDrive prostě přišel vhod a díky jeho elektronickém ovládání schopnému prozřetelně variovat výkon pouštěný na přední nápravu zůstávala M550d neutrální anebo předvídatelně přetáčená a navzdory své absurdní síle a rychlosti je v přenosu výkonu nesmírně efektivní. Nemůžu si pomoc, ale BMW jednoduše vyrobilo vůz, za který by Audi svým konstruktérům samou radostí zulíbalo ruce.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva