Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Škoda Octavia 2017 poprvé naživo: tak je ošklivá, nebo ne?
11.1.2017 | Miro Mihálik | 5 příspěvků
Krása je prý v očích toho, kdo se dívá, a tak od nás nečekejte jasné rozřešení. Přesto máme pocit, že naživo byste novince Škody mohli dát šanci.
Pokud jste otevřeli tento článek s vědomím, že je to v pořadí už alespoň dvacátý pátý text věnovaný modernizované Octavii, může to znamenat tři věci. Buď se rádi mučíte pohledem na věci, které se vám nelíbí. Nebo vás mladoboleslavská novinka skutečně zajímá navzdory tomu popř. právě proto, jaký poprask její design vyvolává. A nebo vás Octavia 2017 ani nezajímá a přišli jste nám vyčinit, že nepíšeme o ničem jiném.
Třetí možnost necháme být, neboť v čase prvního veřejného odhalení kontroverzně modernizované verze nejprodávanějšího modelu české značky by nemělo být těžké pochopit, že se mu věnujeme s takovou intenzitou. Ani první možností nemá smysl se příliš zabývat, v přiložené galerii se můžete pomučit (pozor na písmenka) dle libosti. V případě té druhé ale nejspíše chcete vědět, jestli naživo nevypadá hodně odvážně pojatá Škoda přeci jen o něco lépe anebo naopak doufáte, že ji tady rozmáznu jako mouchu po zdi a nit nenechám suchou ani na Kabaňovi a spol. A víte co? Ještě vás chvíli budu napínat.
Zkuste se na moment zastavit a vyhodit z hlavy tu hromadu invektiv či jiných hezkých slov a zamyslete se. Kdy jste naposledy slyšeli, že by svým způsobem jen facelift způsobil takové pozdvižení, přeháňky v diskusích či vzrušené debaty na klubových stránkách? A to je přesně ono, co se mi honí hlavou.
Nepodezírám Škodu, že by jednoduše zavřela oči a skočila do hlubiny, děj se vůle Boží. Prostě že by samoúčelně riskovala. Takhle to v automobilkách normálně nechodí. Jednak si její lidé jistě moc dobře uvědomují, že provokativní křivky karoserie nemusejí automaticky znamenat, že se bude auto také dobře prodávat (tvůrci Pontiacu Aztek by mohli vyprávět). A jednak musela vizáž Octavie projít tolika schvalovacími kolečky, být podrobně zkoumána nejvyšším vedením a dalšími zaměstnanci, že museli za tu dobu objevit a vidět něco, co my po prvním, druhém a možná ani třetím zhlédnutí nevidíme.
Jestli si teď myslíte, že jsem na adresu tř. Václava Klementa poslal fakturu s předmětem činnosti „podlézání“, požádejte laskavě sestru o zvýšený příděl prášků. Tohle v žádném případě není řeč obhajoby. Jestli si mohu dovolit být upřímný a osobní, Octavia se mi nelíbila. A to jsme byli předem dávno varováni, jak by po přepracování měla vypadat a některé ilustrace nebyly realitě příliš vzdálené. Nemám navíc ve zvyku říkat si věty dám-tomu-šanci-později, nicméně tentokrát byla zvědavost o něco větší. Zvědavost, jestli tohle Škoda myslí vážně.
Myslí a mám pocit, že poté, co jsem první auta - konkrétně tmavý kombík a bílé eReSo v galerii níže - viděl naživo, můžu říct, že se mi ten nápad začíná líbit. Ne proto, že jsme měli ve Vídni tříchodovou večeři, ale za ten nápad dělat věci jinak, který navíc ve skutečnosti začne působit odlišně než na fotografiích.
Vůbec netuším, jestli se mi to sérií fotek zobrazujících ta světla z nejrůznějších úhlů a odstupů podařilo zachytit, ale plastičnost přídě, její zaoblení anebo možná špičatost mi přišly přinejmenším zajímavé. Mnoha lidem vadí, že spodní linie vnějších potkávacích světlometů se směrem ke středu auta nesvažuje dolů strměji, že je toto řešení opticky odtrhává od masky s integrovaným druhým párem světel. Zblízka ale skutečně dost záleží na tom, odkud se podíváte, aby vám to připadalo jako celek či nedodělek. Nevýskám nadšením, ale říkám si také, proč ne, pohledy to přitáhne.
Co mi vadí na faceliftované Octavii možná o něco více než ta ambivalentní příď, je nesoulad mezi ní a zadními partiemi. Zatímco před motorovým prostorem vládnou hranatá zdvojená přední světla s hranatými mlhovkami (mimochodem Kabaň říkal, že právě zdvojená světla mají být jakousi reminiscencí na stará sportovní auta), základní tvar zadních svítilen zůstal nezměněn, akorát se zjemnila jejich vnitřní struktura pomocí segmentů LED tvarovaných do písmena C. Každé řešení zvlášť vypadá, jako že to tam patří, společně na jednom autě je to trochu rozpor.
Na chvíli jsem usedl také za volant Octavie RS. Měla hezké čalounění kombinující perforovanou alcantaru s kůží a také perforovaný potah volantu. Na nový „skleněný“ panel nejdražšího multimediálního rozhraní s největším displejem názor zatím nemám, zkoušel jsem ho pouze pár vteřin, ale zaujalo mě, jak bleskově bez nejmenšího zadrhávání či jiného váhání se šlo pohybovat v menu. Méně už čistě dotykové ovládání - zejména nastavování hlasitosti bude za jízdy (pokud z jakéhokoli důvodu neupřednostňujete ovládání na volantu) zřejmě dost obtížné.
Zkrátka a jednoduše, Octavie 2017 dokáže zaujmout, přitáhnout pozornost a pokud si doma neházíte šipkami na terč s indiánem uprostřed, není „ošklivá” to první slovo, které vás napadne. Není ani krásná, je ale zajímavá a plastičnost tvarů její přídě má naživo rozhodně větší šanci vás oslovit než na dvourozměrných fotografiích či videích.
Toť budiž odpovědí na shora vyřčenou otázku. Na co odpověď dosud neznáme, je to, jestli se bude Octavia po tomto bezpochyby radikálním chirurgickém řezu prodávat tak dobře, jako dosud. To si však můžeme říci nejdříve za půl roku, rok. Vsadíte si na to?
Živé fotografie Škody Octavia RS 2017 a Škody Octavia Combi 2017
Oficiální fotografie Škody Octavia RS 2017
Oficiální fotografie Škoda Octavia Combi 2017
Diskuze 5 příspěvků
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva