Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Škoda Octavia RS TSI na brzdě, takhle jede s ověřeným výkonem
10.1.2014 | Autoforum.cz | 4 příspěvky
(+ videa) O prezentované dynamice nové Octavie RS panovaly pochyby, a tak jsme ji vyzkoušeli znovu. Co svede s přesně změřeným výkonem?
Tip: Přečtěte si srovnávací test této Octavie RS se Subaru WRX STi, v němž můžete dynamiku vozu spatřit z pohledu mnoha kamer i v letištním sprintu právě proti ostrému Subaru.
Když jsme loni poprvé testovali novou Octavii RS, byli jsme od první chvíle překvapeni její dynamikou. Ano, měla to být nejrychlejší silniční Octavie všech dob a v případě zrychlení dokonce nejrychlejší sériová škodovka vůbec, jenže ani za těchto očekáváních nešlo od sice relativně lehkého, ale také docela velkého liftbacku s nejvyšším výkonem 220 koní čekat zázraky. Dynamické schopnosti vozu ale skoro zázračné byly.
Sami jsme dynamiku benzinového RS s manuální převodovkou označili za excelentní a doložili ji i tradičním videem s akcelerací z klidu až k nejvyšší rychlosti a řadou dalších dynamických zkoušek. Aby nás snad někdo nepodezíral z nějaké manipulace, přidali jsme také další záběry dokladující, že nové RS je v případě zrychlení až do nejvyšších rychlostí schopno důstojně konkurovat i těm rychlejším autům, která je možné v provozu alespoň času od času potkat, v daném případě se jednalo o BMW Z4 M Coupe s nejvyšším výkonem 343 koní. RS jelo tak dobře, až to bylo podezřelé a dozajista se mezi vámi dodnes najde dost takových, kteří nevěří, že bylo sériové.
I v nás hlodal červíček pochybností. Po zkušenosti s Rapidem 1,2 TSI, který též svého času překvapil svými dynamickými schopnostmi jen se 105koňovým motorem pod kapotou a nakonec se jiný kus s podobnou dynamikou na „brzdě” neukázal stopy nekalých modifikací, jsme ale byli blíže názoru, že o žádnou „levárnu” nejde. Nová Octavie RS není těžká, s manuální převodovkou je velmi slušně, skoro optimálně zpřevodovaná (s automatem bohužel ani zdaleka...) a její motor nabízí nejvyšší výkon ve velmi širokém spektru otáček. Až 220 koní z dobře udělaného turba prostě není totéž, co maximálně 220 koní ze sebelépe provedené atmosféry, na to je třeba si v dnešní době zvyknout.
Hned pod tehdejšími články se objevily zmínky o tom, že jsme také s Octavií RS měli navštívit válcovou zkušebnu a výkon motoru změřit, ale tehdy to zkrátka nebylo proveditelné - vůz jsme měli půjčený jen na pár dnů a během nich museli zvládnout navštívit několik míst vzdálených tisíce kilometrů od sebe a pořídit na nich řadu fotek i videí. Prostě to nešlo, nebylo to v plánu, který nebylo reálné změnit. To ale neznamená, že bychom se jednou pro vždy museli smířit s tím, že jsme test uzavřeli bez stoprocentního přesvědčení o naladění motoru. Zvláště po zkušenosti s naftovým RS, které se navzdory jen o málo menšímu výkonu projevovalo dynamicky výrazně hůře, jsme chtěli benzinovou variantu „prubnout” znovu.
Tak jsme to udělali a roztočení kol na „motorové brzdě” byl hned první bod programu. Znovu jsme tak navštívili už prověřené pány z Dieselpoweru, kteří auto podrobili několika testům a podělili se s námi o přiloženou křivku výkonu a točivého momentu. Na té můžete vidět, že výkon tohoto vozu automobilkou udávané hodnoty výrazně nepřesahuje, když dosáhl maxima výkonu 224,17 koně při 6 603 otáčkách za minutu a nejvyššího točivého momentu 357,92 Nm při 1 964 ot./min. Avizovaný výkon tak realita převyšuje o 4 a kousek koně, točivý moment o necelých 8 Nm, k žádné manipulaci tu tedy evidentně nedošlo.
Všimněte si ale výstavní křivky průběhu výkonu, na reálně naměřený výstup je úžasně plochá - od nějakých 4 400 ot./min až prakticky k omezovači otáček výkon neklesá pod nějakých 215 koní a to spolu s relativně nízkou hmotností a správným zpřevodováním znovu celé kouzlo, nic více (snad krom nízkého aerodynamického odporu...) za výslednou dynamikou nehledejte.
Pochopitelně, podruhé testované auto bylo jiné, a tak o relevanci prvního testu zdánlivě neříká mnoho, my jsme ale stejně pochopitelně nezačali a neskončili v Dieselpoweru, ale dynamiku tohoto auta zdokumentovali podruhé, na stejném místě a za jen o něco málo vhodnějších podmínek (nižší teplota). Výsledek znovu následuje - tohle je dynamika už nepochybně sériového auta. A nemusíte se dlouze obtěžovat srovnáním obou výstupů, tento vůz zrychloval jen nepatrně hůře. Nová Octavia RS zkrátka toto dokáže, v sériovém provedení bez jakýchkoli nestandardních modifikací.
Nebyli bychom ale sami se sebou spokojeni, kdybychom si vůz znovu půjčovali jen kvůli jediné zkoušce. Vzhledem k tomu, že nás opravdu překvapil svými schopnostmi, a to zdaleka ne jen rychlostí v přímce, jsme se jej rozhodli postavit vedle opravdu náročně konkurence, zdánlivě nesrovnatelného vozu - odcházejícího Subaru WRX STi s takřka dvojnásobnou cenovkou a asi stonásobně lepší image. Dokáže se česká novinka alespoň v některých ohledech postavit loučící se generaci japonské legendy, nebo na takové mety přes své nesporné kvality myslet nemůže? Obě auta jsme přímo srovnali na silnicích i na vojenské letištní ploše bez jakýchkoli omezení a víme docela přesně, co jedno o druhém prozradilo. Jak to dopadlo? Uvidíte sami, už za pár dnů na Autoforum.cz..
Jednomu z nejlepších rychlých kompaktů své cenové třídy nemá smysl vybírat slabé soupeře, a tak jsme proti Octavii RS postavili Subaru WRX STi. Dokáže si vedle něj alespoň v něčem „škrtnout”?
Diskuze 4 příspěvky
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry