VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI

A je tu další kombi s vyhrnutými nohavicemi, které chce hlavně udělat dojem. VW Passat jsme vyzkoušeli v nové „terénní“ verzi Alltrack.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI

5.4.2012 | Jiří Kaloč | 5 příspěvků

VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

A je tu další kombi s vyhrnutými nohavicemi, které chce hlavně udělat dojem. VW Passat jsme vyzkoušeli v nové „terénní“ verzi Alltrack.

Sedmá generace Passatu neboli důkladný facelift generace šesté rozšiřuje své portfolio o model, který označujeme jako terénní kombi. V koncernu VW se jedná vedle Audi A6 allroad, Škody Octavia Scout a Audi A4 allroad již o čtvrtou řadu takto koncipovaného automobilu. Jako první mohli spatřit „povýšeného“ Passata návštěvníci loňského tokijského autosalonu, my jsme se za jeho volant posadili letos v březnu.

Ačkoliv u Volkswagenu mají pro tzv. outdoorové modely vyhrazeno označení Cross, žádný z nich dosud nedisponoval pohonem všech kol. Naproti tomu Passat Alltrak u tří z pěti verzí využívá samočinně přiřaditelný pohon všech kol prostřednictvím lamelové spojky Haldex čtvrté generace, a tak si alespoň částečně své jméno zaslouží. Částečně znamená, že na své cestě do terénu zůstal někde v půli. Na rozdíl od první generace Audi Allroad Quattro a koneckonců i Octavie Scout jsou totiž další úpravy Passatu ve prospěch pohybu mimo asfalt spíše nedostatečné. U Audi použili za účelem zvýšení světlé výšky drahé vzduchové odpružení, u Octavie Scout zase poměrně radikálně zvýšili těžiště.


VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 1 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_514VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 2 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_512VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 3 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_518

Ve Volkswagenu se rozhodli pro kompromis, který moc neovlivní chování automobilu na silnici, ale zároveň ani nezlepší jeho schopnosti mimo ní. Světlá výška se totiž zvýšila jen o 3 cm ze 133 mm na 163 mm. Pokud to převedeme na tzv. hodnoty v terénu, pak přední nájezdový úhel má 16°, zadní 14° a přechodový 13°. A to je ve srovnání s veškerou konkurencí, která také bývá označována jako terénní, opravdu málo. Pokud se tedy s Alltrackem vydáte mimo zpevněné cesty nebo, nedej bože, snad i do terénu, musíte pečlivě dbát na to, aby se vám neodřely hliníkové ochrany pod předním a zadním nárazníkem nebo plasty, které lemují spodní okraj převisů, prahů a podběhů kol.

Zatímco trakční schopnosti vozidla na sněhu nejsou vůbec špatné, nedostatečná vzdálenost karoserie od země, dlouhé převisy vpředu i vzadu a koneckonců i dlouhý rozvor jej už dopředu handicapují v disciplínách, které si zákazníci cení u Subaru Outback nebo Octavie Scout. Passat Alltrack si prostě na terénního drsňáka pouze hraje a u Volkswagenu už dopředu počítají s tím, že se jeho majitel výletům mimo upravené cesty raději vyhne. Jinak je automobil na první pohled docela působivý a právě „outdoorové” doplňky karoserie mu dodávají tu správnou porci individuality, která základnímu modelu trochu chybí. Celkový vzhled umocňují efektní 17palcová kola z lehkých slitin určená výhradně pro tento model.

VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 4 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_012VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 5 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_028VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 6 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_111

Pro Passat Alltrack jsou vyhrazeny zatím čtyři pohonné jednotky. „Zážehovou povinnost“ plní přeplňované čtyřválce s přímým vstřikováním 1,8 TSI (118 kW) a 2,0 TSI (155 kW), přičemž ten slabší je k dispozici pouze s pohonem předních kol a ten silnější zase s šestistupňovou samočinnou převodovkou DSG. Oblíbené turbodiesely pak reprezentují dvě výkonové verze dvoulitru (103 kW a 125 kW). I zde je u slabší verze možnost objednat si tento automobil pouze s pohonem jedné nápravy a u silnější neexistuje jiná možnost než zmíněná převodovka DSG. Ostatně, kompletní nabídku dostupných konfigurací jsme vám představili již v únoru.

První kilometry s novým Alltrackem mi potvrdily, že Passat je v některých ohledech stále na špici své třídy. Přehledný, kvalitně zpracovaný a ergonomicky skoro dokonalý interiér plní přesně to, co od něj každý očekává. Automobil na silnici funguje, jak se sluší a patří na současné masové kombi střední třídy, vzadu i vpředu je dostatek místa, sedadla svědčí o perfektní znalosti anatomie lidského těla jeho tvůrců a více než dostatečný je i zavazadlový prostor. K pohodě za volantem přispívá také hladké i přesné řízení stejně jako rozumně nastavený kompromis komfortu a sportovní tuhosti. Ostatně stabilita vozidla je i v rychlostech nad 200 km/h ukázková.

VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 7 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_519VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 8 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_516VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 9 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_515

Passat Alltrack navíc nabízí technologické vychytávky, které známe spíše z modelů prémiových značek, jako je adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, hlídání odstupu od vozidla před vámi popřípadě sledování jízdy v jízdním pruhu včetně automatické korekce volantem, pokud řidič sám nijak nereaguje. Vyzkoušel jsem si to za plného provozu na německých dálnicích v rychlosti okolo 180 km/h a musím uznat, že systém funguje bezvadně. Problém je, že při přejíždění z pruhu do pruhu bez směrových světel má tzv. Lane Assist stále potřebu korigovat směr vozidla, a tak se s ním musíte občas trochu poprat o to, kdo má vlastně vládu nad vozidlem...

Při cestě z mnichovského letiště do Tyrolských Alp jsem si vzal nejsilnější provedení s motorem 2,0 TSI (155 kW) a nemohu mít proti projevu této pohonné jednotky ani chování automobilu nejmenších námitek. Nástup turbodmychadla je plynulý a zároveň nekompromisní, dynamika v přímce je i s rychle řadící převodovkou DSG určitě nadprůměrná a přitom lze pochválit také nízkou hladinu hluku v rychlostech okolo 200 km/h. Na první dojem nepoznáte, že nesedíte v normálním passatu. To má ovšem svou světlou i stinnou stránku. V prvním případě se nezhoršily velmi dobré jízdní vlastnosti, ve druhém však Alltrack neposkytne jednu z předností této kategorie - vyšší posaz.

VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 10 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_115VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 11 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_117VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 12 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_043

Při cestě zpět byl mým společníkem slabší turbodiesel (103 kW) v kombinaci s ručně řazenou převodovkou a pohonem všech kol, což bude asi nejprodávanější kombinace. Zatímco u běžného Passatu je tato motoritace snesitelná, u zvýšené a těžší verze Alltrack s pohonem všech kol je znát, že při akceleraci automobilu pár koní chybí. Pokud se ale vzdáte marné honby za jejím dosažením, o to více je pak motor skromnější v konzumaci nafty.

Předností Alltracku ve verzi 4Motion je schopnost tahat až 2,2 tunový brzděný přívěs (stejně jako u standardního Passatu 4Motion). Automobil je navíc vybaven účinnou stabilizací přívěsu (součást systému ESP), která dokáže zklidnit celou soupravu například při nenadálém vyhýbacím manévru, jak jsme si mohli ověřit na testovacím polygonu v rakouském Ellmau, kde byl za passatem připojen přívěs upravený na převoz koní (naštěstí bez živých kobylek...).

Nový Volkswagen Passat Alltrack přijde na náš trh v srpnu a moc bych se divil, kdyby se nestal prodejním hitem. Nebude to však mít tak jednoduché, protože konkurence se pomalu ale jistě rozrůstá. Vedle letitých stálic, jakými jsou Outback, Octavia Scout nebo A4 allroad, bude pozici alltraku ohrožovat také hybridní Peugeot 508 RXH popřípadě připravovaný Opel Insignia CrossFour.

Ceny v České republice zatím nejsou známy, v sousedním Německu je však vůz k dispozici již ve všech provedeních.

VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 13 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_041VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 14 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_040VW Passat Alltrack: poprvé za volantem verzí 2,0 TSI i TDI - 15 - Passat_Alltrack Passat_Alltrack_113

Technické údaje VW Passat Alltrack 4Motion 2,0 TSI DSG

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 984 ccm
Největší výkon: 155 kW (210 k) při 5 300 - 6 200 ot./min
Největší točivý moment: 280 Nm při 1 700 - 5 200 ot./min
Palivo: Nautral 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 212 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,8 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 11,5 l
Mimo město: 6,8 l
Kombinovaná: 8,6 l
Objem palivové nádrže: 70 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 771 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 550 mm
Rozvor náprav: 2 710 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 707 kg
Užitečná hmotnost: 563 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 603 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 731 l

Technické údaje VW Passat Alltrack 4Motion 2,0 TDI

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 968 ccm
Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 200 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,0 l
Mimo město: 5,0 l
Kombinovaná: 5,7 l
Objem palivové nádrže: 70 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 771 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 550 mm
Rozvor náprav: 2 710 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 706 kg
Užitečná hmotnost: 574 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 588 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 716 l

Jiří Kaloč

Diskuze 5 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.