Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne

(+ video) Nová em-trojka si spolu s dvojitě přeplňovaným šestiválcem přinesla dechberoucí pružnost, zvuková kulisa ale trumfem není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne

29.5.2014 | Autoforum.cz | 10 příspěvků

Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nová em-trojka si spolu s dvojitě přeplňovaným šestiválcem přinesla dechberoucí pružnost, zvuková kulisa ale trumfem není.

Ne, opravdu nechystáme spiknutí proti dalšímu vozu. Nebudeme ale zastírat, že nás vždycky zarmoutí zpráva o zavedení menšího přeplňovaného motoru (třebaže s vyšším výkonem), který povětšinou prakticky znamená pouze slzy pravověrných nadšenců a chuť motoristického novináře projít rekvalifikací, aby mohl dělat něco úplně jiného. Auta podle nás takto ztrácejí duši, stávají se konzumním zbožím, stále více se podobají jedno druhému, a nebýt té zakulacené karoserie a kol, pomalu už bychom vám je mohli prezentovat jako spotřební elektroniku. Ostatně řadu z nich už do elektrické zásuvky zapojovat musíte, jinak sotva opustíte garáž.

Řeč tentokrát nebude o elektromobilu s benzinovým motorem za příplatek, ani nebudeme polemizovat o radikálních změnách dlouhodobě prosazované koncepce pohonu. Přichází čas na daleko „adrenalinovější” vůz klasičtějších technologií s letitou historií, který reprezentují nová dvojčata sportovní divize M. Ani ta však neobešla bez odhalování s doprovodnou vlnou sebevražd. První ranou fandům byla zpráva, že M3 dostane namísto atmosférického osmiválce downsizovaný přeplňovaný šestiválec. Nemohla těšit snad nikoho, kdo ví, jaké ztráty taková změna přinese.


Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 1 - Prvni test BMW M3 F80 2014 003Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 2 - Prvni test BMW M3 F80 2014 007Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 3 - Prvni test BMW M3 F80 2014 010

Další „podpásovkou“ se stalo přeznačení kupé a kabrioletu na podivně znějící M4. Dlouho se spekulovalo o tom, že v nabídce vůbec nebude manuální převodovka a mělo být ještě hůř. Ti, kteří před domem parkovali ručně řazenou M3 E46 nebo pozdější E92 odvážela sanitka s dalším infarktem. Pak ale prvotní rozpaky pominuly, jelikož nejhorší zprávy byly negovány. V době oficiálního představení se vědělo o vyšším výkonu, třebaže nárůst 11 koní nebyl velkým šlágrem, hovořilo se také o nižší hmotnosti (o 80 kilogramů) a obloha se začala alespoň částečně vyjasňovať.

Pozitivní ohlasy prvního majitele doplnilo video s dynamikou a zvukem doprovázené dalším záznamem akcelerace a projevu motoru. Velké emoce ale jakoby stále vzbudit nemohlo, minimálně ne ty pozitivní. Třílitrový šestiválec s dvojicí turbodmychadel se zdál být lehce „podměrečný“ na to aby konkuroval chystanému C 63 AMG s V8, jeho zvuk působil podivně a dokonce jsme museli pochybovat, zda se dvouspojková převodovka nehádá s motorem.

Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 4 - Prvni test BMW M4 F82 2014 056Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 5 - Prvni test BMW M4 F82 2014 057Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 6 - Prvni test BMW M4 F82 2014 060

Nyní můžeme konečně kápnout božskou a přinést postřehy z první prezentace. Odpověď na všechny otázky je pochopitelně složitá a komplexně se o ní pokusíme až v podrobném testu, který pro teprve chystáme. Jednu věc vám ale můžeme říci a předvést hned - pružnost motoru páté generace M3 je nehorázná.

Není nejmenších pochyb o tom, že právě tohle je nejrychlejší nositel emblému M3. Dynamicky předčí nejen 335i o parník, ale o pořádný kus i M135i. Skoro by se až dalo polemizovat o neotřesitelnosti osmiválcové M5. Na rozdíl od svých předchůdců může s příplatkovými karbon-keramickými brzdami také decelerovat bez přestání dokud majiteli nezlomí klíční kost. Nová M3 je proklatě rychlá a vše dělá tak nějak samozřejmě. Dobře to nakonec dokladuje právě její pružnost.

Snímek zrychlení byl pořízen na neobvyklém místě, kde se chvílemi jelo i do stoupání, ale jak uvidíte, z 90 km/h dokáže na sedmičku M3 s dvouspojkovou převodovkou zcela nenuceně zrychlovat až daleko za hranice 200 kilometrů v hodině. Nebýt tam zatáčka ukázali bychom i tachometrových 267 km/h. Maximum točivého momentu přichází už pod 1 900 otáčkami a udrží se na scéně až do chvíle, kdy nastupuje plochá křivka nejvyššího výkonu. Smutnou úlitbou emisím je jen delší šestý a sedmý stupeň nebo systém start-stop. Em-trojka se s nimi ale zvládá popasovat statečně.

Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 7 - Prvni test BMW M3 F80 2014 076Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 8 - Prvni test BMW M3 F80 2014 099Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 9 - Prvni test BMW M3 F80 2014 087Vyzkoušeli jsme nové BMW M3, pružnost bere dech, zvuk ani ne - 10 - Prvni test BMW M3 F80 2014 095

Totéž se ale nedá prohlásit jen o zvukovém projevu, který je diktován do řidičových uší primárně přes reproduktory. Po sešlápnutí plynu se v nejnižších otáčkách ozve nejprve pískání turbodmychadel následované středním pásmem otáček s něčím, co si nedokážete akusticky pořádně zařadit. Je v tom pár tónů osmiválce míšených s několika dalšími z dosud neznámých končin. Uprostřed otáčkového spektra slyšíte šestiválec z M135i a na čtyřmi tisícovkami zní M3 jako překalibrovaná M5. Tóny postupně zesilují až k omezovači, kde jakoby někdo otočil knoflíkem „Volume” doleva. Nevíme, zda se vám to bude líbit nebo ne, ale prozradíme, že M4 je ještě o fous hlasitější.

Mimo kabinu se po nastartování motoru usadí výfuky na pulzujícím volnoběhu podobném silnějším naftovým motorům. Takhle by asi sportovní auto znít úplně nemělo, ale třeba se to některým bude zamlouvat. Lehkou satisfakcí je až zvuk vytočené jednotky ve sportovním režimu, kdy jsou klapky výfuků otevřené. Tehdy si M3 při agresivní jízdě občas zabrumlá, někdy vystřelí, jindy jen mručí a duní. Pokud ale něčím skutečně může novinka zaujmout, pak zvukem to asi nebude.

A čím tedy ano, krom pružnosti motoru? Podvozkem, přilnavostí, ovladatelností? Nebo už ničím? Povíme vám o tom, už brzy na Autoforum.cz...

Autoforum.cz

Diskuze 10 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.