Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý
12.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současné generace BMW M3 a M4 s ním přišly už při představení, sklidily za něj chválu a zákaznici jej dál chtějí. Přesto bude vyměněn za ocelový.
Nedávno jsme psali o tom, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká byste je chtěli mít. Může to znít velmi negativisticky, faktem ale je, že o tom, co se ve vašem příštím autě objeví za technická i elektronická řešení, už léta nerozhodujete v prvé řadě vy. Automobilový průmysl je v extrémní míře svázán všemožnými regulacemi, které sice obvykle nediktují do detailu přesně, co může či nemůže být prodáváno, nastavují ale tak úzké mantinely, že prostor pro kreativitu konstruktérů a z ní vyplývající pestrost značně omezují.
Nemusíte věřit tomu, že to takto funguje, realitu tím ale nezměníte. Důkazem budiž poslední dopad tohoto stavu věcí, který je vpravdě bizarní a znamená přesný opak toho, o co by se i zmíněné regulace měly zasazovat - o pokrok.
BMW totiž právě oznámilo, že vozy M3 a M4 s modelovým rokem 2018 připraví o jeden z jejich výjimečných technických prvků - karbonový kardanový hřídel. A nahradí jej ocelovým. To zní skutečně bizarně, jako snaha vybavit v roce 2017 nákupní centra proutěnými košíky, ale opravdu se to stane. A důvod spočívá přesně v tom, co zmiňujeme výše.
Aby se M3 a M4 vešly s emisemi do požadovaných mezí, budou muset být od listopadu 2017 osazeny filtry pevných částic. Ty nyní budou i u benzinových motorů víceméně standardem, a tak BMW jen naskakuje do rozjetého vlaku, problém je ale v tom, že s tím v při vývoji auta nepočítalo. A protože filtr pevných částic není úplně malá věc, nevejde se do spodní části vozu i s poněkud objemnějším karbonovým kardanem.
Ten ocelový je prostorově o něco méně náročný, a tak bude použit právě takový. BMW říká, že tato změna „neovlivní vynikající jízdní vlastnosti a výkony”, ale to je samozřejmě nesmysl - kdyby to tak bylo, karbonový karban by nikdy nepoužilo a níže přiložený obrázek z někdejší prezentace této tehdy nové techniky nejlépe ukazuje, co „návrat k oceli” způsobí. Vozu jednak přibude hmotnost navíc kvůli těžšímu kardanu a samotnému filtru, především ale motor bude muset pracovat s těžším přenosovým ústrojím za klikovou hřídelí. A to na projevu auta nutně znát bude, pocitově i dynamicky.
Změna je pochopitelně zapříčiněna evropskými emisními pravidly, kvůli unifikaci výroby se ale dotkne celého světa. Pokud o ni tedy nestojíte, objednejte si své nové „eMko” co nejdříve, po letošním listopadu už nebude cesty zpět...
Tyto obrázky kardanu z plastu vyztuženého karbonovými vlákny jasně ukazují výhody i nevýhody tohoto řešení - ocelový kardan je zkrátka menší. Na posledním obrázku vidíte, o co všechno vůz změnou přijde...
M3 po lednovém faceliftu je poslední verzí, která ještě bude mít karbonový kardan
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva