Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid
26.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektrický systém s napětím 48 V by mohl odlehčit tomu 12V. Fungoval by také jako mikrohybrid, takže start-stop by možná už nebyl platný jen na papíře.
V posledních letech jsou automobilky nuceny při vývoji nových aut plnit dva docela protichůdné úkoly - vlády si vymyslely limity emisí a vynucují jejich plnění, zákazníci naopak požadují spoustu výbavy, která jednak něco váží a jednak spotřebovává energii, kterou v konvenčním autě musíte vyrobit z benzínu nebo nafty. Audi na tento rozpor možná našlo řešení - 48voltový elektrický systém.
Podle Ingolstadtu začíná 12V systém dosahovat svých limitů, zejména v moderních autech s hromadou elektroniky. Zejména za chladného počasí údajně stávající baterie ve spolupráci s alternátorem přestávají stačit krmit veškeré vybavení automobilu. Audi tedy na konceptu RS5 TDI, kde se ukázal i elektrický kompresor, představilo systém pracující se čtyřnásobným napětím. A právě i kompresor je součástí tohoto elektrického systému.
Osmačtyřicetivoltová soustava v konceptu nenahradila stávající dvanáctivoltovou, je spíše jejím doplňkem. Motoru zůstal alternátor i baterie s 12 volty a přibyl transformátor na 48 V a malá lithium-ionová baterie. Vypadá to složitěji, ale idea je, aby 12V systém měl méně práce. 48 voltů totiž znamená menší průřezy kabelů a tedy menší ztráty a lehčí kabelové svazky.
Systém také údajně funguje jako mikrohybrid, tedy že 48V baterie slouží jako zdroj energie ve chvíli, kdy je motor vypnutý. Použití start-stopu by se tak mohlo rozšířit i na jízdu na volnoběh, protože 48 V lépe zvládne krmit všemožné posilovače řízení či brzd. Start-stop by se tak mohl stát efektivnějším, neustálé startování a zhasínání však moc neprospěje motoru.
Podle Audi jsou patrné také úspory paliva - pravděpodobně to hlavní, proč se o něco takového automobilka vůbec snaží. Snížení není markantní samo o sobě, ale nasbírá se. Jak udává Audi, kdybyste tankovali zhruba každých 480 kilometrů a jezdili se spotřebou průměrně 7,8 litru na 100 km, na každou nádrž byste prý ujeli skoro 25 km navíc. Není to moc, ale každý gram CO2 dolů znamená nižší cenu euroodpustků.
Elektrický systém s napětím 48 V by mohl odlehčit tomu 12voltovému
Elektřinou poháněný kompresor v konceptu Audi RS5 TDI byl také součástí 48V systému
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 22:11 - Eda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB