Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid

Elektrický systém s napětím 48 V by mohl odlehčit tomu 12V. Fungoval by také jako mikrohybrid, takže start-stop by možná už nebyl platný jen na papíře.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid

26.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektrický systém s napětím 48 V by mohl odlehčit tomu 12V. Fungoval by také jako mikrohybrid, takže start-stop by možná už nebyl platný jen na papíře.

V posledních letech jsou automobilky nuceny při vývoji nových aut plnit dva docela protichůdné úkoly - vlády si vymyslely limity emisí a vynucují jejich plnění, zákazníci naopak požadují spoustu výbavy, která jednak něco váží a jednak spotřebovává energii, kterou v konvenčním autě musíte vyrobit z benzínu nebo nafty. Audi na tento rozpor možná našlo řešení - 48voltový elektrický systém.

Podle Ingolstadtu začíná 12V systém dosahovat svých limitů, zejména v moderních autech s hromadou elektroniky. Zejména za chladného počasí údajně stávající baterie ve spolupráci s alternátorem přestávají stačit krmit veškeré vybavení automobilu. Audi tedy na konceptu RS5 TDI, kde se ukázal i elektrický kompresor, představilo systém pracující se čtyřnásobným napětím. A právě i kompresor je součástí tohoto elektrického systému.

Osmačtyřicetivoltová soustava v konceptu nenahradila stávající dvanáctivoltovou, je spíše jejím doplňkem. Motoru zůstal alternátor i baterie s 12 volty a přibyl transformátor na 48 V a malá lithium-ionová baterie. Vypadá to složitěji, ale idea je, aby 12V systém měl méně práce. 48 voltů totiž znamená menší průřezy kabelů a tedy menší ztráty a lehčí kabelové svazky.

Systém také údajně funguje jako mikrohybrid, tedy že 48V baterie slouží jako zdroj energie ve chvíli, kdy je motor vypnutý. Použití start-stopu by se tak mohlo rozšířit i na jízdu na volnoběh, protože 48 V lépe zvládne krmit všemožné posilovače řízení či brzd. Start-stop by se tak mohl stát efektivnějším, neustálé startování a zhasínání však moc neprospěje motoru.

Podle Audi jsou patrné také úspory paliva - pravděpodobně to hlavní, proč se o něco takového automobilka vůbec snaží. Snížení není markantní samo o sobě, ale nasbírá se. Jak udává Audi, kdybyste tankovali zhruba každých 480 kilometrů a jezdili se spotřebou průměrně 7,8 litru na 100 km, na každou nádrž byste prý ujeli skoro 25 km navíc. Není to moc, ale každý gram CO2 dolů znamená nižší cenu euroodpustků.


Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 1 - audi rs5 tdi el turbo 48v 01
Elektrický systém s napětím 48 V by mohl odlehčit tomu 12voltovému

Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 2 - Audi RS5 TDI prototyp 01Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 3 - Audi RS5 TDI prototyp 02Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 4 - Audi RS5 TDI prototyp 03Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 5 - Audi RS5 TDI prototyp 04Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 6 - Audi RS5 TDI prototyp 05Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 7 - Audi RS5 TDI prototyp 06Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 8 - Audi RS5 TDI prototyp 07Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 9 - Audi RS5 TDI prototyp 08Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 10 - Audi RS5 TDI prototyp 09Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 11 - Audi RS5 TDI prototyp 10Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 12 - Audi RS5 TDI prototyp 11Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 13 - Audi RS5 TDI prototyp 12Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 14 - Audi RS5 TDI prototyp 13Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 15 - Audi RS5 TDI prototyp 14Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid - 16 - Audi RS5 TDI prototyp 15
Elektřinou poháněný kompresor v konceptu Audi RS5 TDI byl také součástí 48V systému

Zdroj: Motor Authority

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše