Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Autopiloty musí ujet neskutečné kilometry, aby se přiblížily řidičům, přiznává BMW
26.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf vývoje BMW nás nechal nahlédnout pod pokličku vývoje systémů autonomního řízení aut. A naznačil, že skutečný autopilot hned tak neuvidíme.
Vývojem autonomního řízení se dnes zabývají prakticky všechny automobilky. A vlastně nejen ty, na poli autopilotů se prosazují i počítačoví giganti jako Google. Jejich zapojení je možná ještě přirozenější než u automobilek, protože primárně musí vzniknout natolik vyspělá umělá inteligence, aby jí byli lidé ochotni svěřit své životy. Teprve pak přijde čas na to vymýšlet samotná auta, která s ní budou pracovat. Jenže vývoj dostatečně robustních algoritmů zabere spoustu času, protože nejde jen o jejich vývoj, ale hlavně o testování v reálném světě a přizpůsobování získaným poznatkům.
Právě v tomto tkví podle šéfa vývoje BMW Klause Fröhlicha největší úskalí. Vrchní bavorský vývojář říká, že autonomní vozidla musí najet zhruba 50 milionů kilometrů, aby začala zvládat silniční provoz na stejné úrovni, jako průměrný řidič. To představuje přibližně desetinásobek vzdálenosti, již během vývoje najela poslední generace řady 5. Mezi řádky tak snadno můžeme vyčíst, že pokud někdo mluví o brzkém příchodu autopilotů, neuvědomuje si plně rozsah potřebný pro plnou stabilizaci nebo počítá se zavedením nedokončené technologie.
Stačí si uvědomit, že vývoj běžného vozu - jakým řada 5 je, ačkoliv sama značka by ji jistě titulovala jako neobyčejnou - zabere zhruba čtyři až pět let. Testovací prototypy pak najíždějí kilometry a získávají cenná data po přibližně tři roky, což znamená, že jen samotné BMW by na vývoj autonomního vozu potřebovalo nějakých 30 let.
Tak prostou matematiku ale pochopitelně použít nelze. Aut lze do provozu poslat více nebo také méně, navíc tu nejde jen o kilometry - na získaná data musí adekvátně reagovat programátoři a ti mají také omezené kapacity, i když jich bude velmi mnoho. BMW nicméně v některých ohledech spoléhá na externí dodavatele, kteří pracují na některých součástech samostatně a vývoj mohou naopak uspíšit. Třicet let vývoje tedy potřeba být nemusí, jen pár roků to ale také nebude.
BMW hovoří v případě příchodu autopilotů úrovně SAE 5 o roce 2030 jako možném termínu a nezdá se, že by bylo příliš pesimistické. Pochopitelně nevylučujeme, že dojde k neočekávanému a vše se podstatně zrychlí - nebo naopak prodlouží. Uvidíme tedy, jak se věci budou v následujících letech vyvíjet, spaní „za volantem” cestou z Prahy do Karlových Varů v roce 2020 bychom ale reálně neočekávali, ať už Elon Musk a jiní optimisté říkají cokoli...
BMW již dříve naznačovalo, že s autopiloty jsou spojena mnohá úskalí. Nyní šéf vývoje značky uvedl, kolik kilometrů musí najet testovací prototypy, aby dosáhly standardů mnichovské automobilky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva