Axiální pístový motor může znamenat revoluci i ve světě aut

 | 56 příspěvků | 11.11.2015 Marek Bednář
Reagovat

vana

Moc mi není jasné z čeho v.. | 11.11.2015 14:20reagovat
avatar

Moc mi není jasné z čeho vyplývá ta odolnost proti detonacím a už vůbec nechápu, v čem by to mělo být lepší než třeba ten wankel. Snad jen možnost změny kompresního poměru, ale tím ty výhody končí. Má to vůbec aspoň přímý vstřik ?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený judi

Reakce na: Moc mi není jasné z čeho v.. | 11.11.2015 15:19reagovat
avatar

Ved sa pozri na video ty vole, ze to ma priamy vstrek.

Wankel je uplne iny princip, ma rotujuci piest, toto ma piesty konvencne, dost zasadny rozdiel.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Gastronome

Ma to nekolik genialnich m.. | 11.11.2015 15:25reagovat
avatar

Ma to nekolik genialnich myslenek, jak se poperou s tou axialni rotaci jsem zvedav. Jak dosahli vesi odolnosti vuci detonaci taky nechapu, mozna ze to ma sirsi casovou rezervu, kdy se to bere jako predcasna detonace ( vykonava trochu jine pohyby pistu). Taky se mi libi idea vyuziti 5 spalovacich komor na srovnatelny pocet zazehu jako u konvencniho zazehoveho 6 valce :)

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: Ved sa pozri na video ty v.. | 11.11.2015 15:57reagovat
avatar

judi: tak som sa vole pozrel a vidím tam nepřímý vstřik. Například v čase 2:23

A děkuji za info že wankel má rotující píst, to jsem doteď fakt vůbec nevěděl

Nepřihlášený pylot

Mmm.... zajímala by mě živ.. | 11.11.2015 16:23reagovat
avatar

Mmm.... zajímala by mě životnost a reálná účinnost. Kdyby to byl nějaký zázrak, tak už se to používá...

Nepřihlášený Honza

................ sání, kom.. | 11.11.2015 17:34reagovat
avatar

................ sání, komprese, VÝBUCH a výfuk.............

Vybuch se opravdu povedl. :)

Nepřihlášený _sulcik_

Reakce na: Ma to nekolik genialnich m.. | 11.11.2015 19:01reagovat
avatar

Ta odolnost proti detonačnímu hoření je asi v tom, že při kompresi píst tlačí proti studené "hlavě motoru" a ne proti horkým ventilům, jak je tomu u konvenčního motoru. Aspoň tak jsem to pochopil z videa a přijde mi to logické :)

Nepřihlášený Peter

veľmi mi pripomína kolotoč... | 11.11.2015 20:15reagovat
avatar

veľmi mi pripomína kolotoč... možno aj autor myšlienky sa rád kolotočoval:)

https://www.youtube.com/watch?v=Bd8sbZnYcQ4

Nepřihlášený Honza

Jen malá netěsnost spalov.. | 11.11.2015 20:42reagovat
avatar

Jen malá netěsnost spalovací komory = velký pokles výkonu.

Pohyblivé válce proti hlavě Jak chtějí dosáhnout dlouhodobé těsnosti ?

Nepřihlášený

Má to vlastně rozvod šoupát.. | 12.11.2015 00:18reagovat
avatar

Má to vlastně rozvod šoupátkový, jako dvoutakt. Nelze tak měnit časování, dost podstatná nevýhoda.

Podle názvu jsem čekal aplikaci se šikmou deskou jako se používá u rotačních hydromotorů, tohle je fakt nářez.

Nepřihlášený jean

Vlastne to nie je nič nové,.. | 12.11.2015 10:16reagovat
avatar

Vlastne to nie je nič nové, desaťročia sa to používa pri hydromotoroch. Tu akurát vymenili tlak oleja za tlak spalín. Má to svoje výhody aj nevýhody, rozhodne je to drahšie ako postaviť konvenčný motor, lebo sú tu vyššie tlaky a nároky na presnosť rozvodového systému. Na druhú stranu by to malo mať o dosť plochšiu krivku krutu brutu ako majú doteraz používané motory bez turba.

Som zvedavý, či sa im to podarí dostať do nejakého auta a čo to bude robiť.

Zobrazit reakce..

vana

Z čeho vyplývá ta plochá k.. | 12.11.2015 10:24reagovat
avatar

Z čeho vyplývá ta plochá křivka ?

Nepřihlášený honza

Reakce na: Vlastne to nie je nič nové,.. | 12.11.2015 12:15reagovat
avatar

Jean - hydromotory a čerpadla používají nerotující a povětšinou naklápěcí kluznou desku, po které kloužou kluzáky pístů. Deska se neotáčí, otáčí se rotor s písty vůči desce. U hydrauliky se pracovní olej používá jako mazivo a ve výtlačné fázi je vtlačován pod kluzák, čímž je zaručen mazací tlak úměrný tlaku pracovnímu. U spal. motoru by to nešlo. Tento moto připomíná spíše hvězdicový motor.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Vlastne to nie je nič nové,.. | 12.11.2015 12:28reagovat
avatar

Chlapi, vy to přímé vstřikování u zážehových motorů příliš přeceňujete. Tradičně se říká, že to chladí stlačovaný vzduch - ale to dělá i benzín vstříknutý do sání! Detonacím lze předejít především vhodným chlazením ventilů, tvarem komory, mezichlazením v případě turba, chlazením pístu zespodu atd. Přímé vstřikování má jiný přínos - především umožňuje přesněji regulovat směšovací poměr a ovlivnit rozložení složení směsi ve válci. Nevýhodou jsou saze, příp. životnost vstřikovačů. Některé nové motory používají kombinaci obou systémů (EA888 1.8 a 2.0 TSI, Toyota 3.5 V6) a dokonce se najdou i klasici MPi- např. Coyote 5.0 V8 v novém Mustangu, 1.0 MPi u koncernu.

Nepřihlášený honza

Reakce na: Vlastne to nie je nič nové,.. | 12.11.2015 12:36reagovat
avatar

Tahle koncepce je k ničemu a jestli je věta o tom, že to dělají již mnoho let, pravdivá, pak mou myšlenku potvrzuje fakt, že to nikdo v praxi nepoužívá. Nepřináší to žádné zjednodušení konstrukce, vibrace se dají řešit i u klasického motoru. Nevýhody a výhody tu už zazněly - nula od nuly pojde.

Nepřihlášený jean

Reakce na: Jean - hydromotory a čerpa.. | 12.11.2015 13:26reagovat
avatar

Honza, no tak zmeň stupeň voľnosti pre dosku a piestiky, v čom vidíš problém? Inak ja by som takýto motor skúšal ako vznetový, nafta mi do teho pripadá oveľa výhodnejšia ako benál.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Honza, no tak zmeň stupeň.. | 12.11.2015 14:24reagovat
avatar

Kdyby se deska otáčela s písty, nefungovalo by to. Právě ty stupně volnosti jsou tím rozdílem mezi oběma principy. Kdyby stupně volností byly stejné, neoponoval bych, že jsou motory rozdílné... V čem vidíš výhodu v tomto motoru pro použití nafty namísto benzínu? Nic mne nenapadá.

Nepřihlášený

Konstrukcí pístových hydro.. | 13.11.2015 08:42reagovat
avatar

Konstrukcí pístových hydromotorů se šikmou deskou je celá řada. Proč se nepoužívá tento princip v případě spalovacích motorů nevím. Možná účinnost, cena?

Je to tak stará věc, že není prakticky možné, aby to někdo již (opakovaně) nezkoušel.

Nepřihlášený honza

Reakce na: Vlastne to nie je nič nové,.. | 13.11.2015 11:52reagovat
avatar

Napadá mne ještě, že tento motor nemá ideální zástavbové parametry pro běžná auta zejména v provedení vše vpředu. Taky s olejovou distribucí to tu nebude tak snadné jako u klasiky. Běžný motor R4 vpředu napříč má své obrovské výhody.

vana

No prostě je to úlet ovšem.. | 13.11.2015 12:24reagovat
avatar

No prostě je to úlet ovšem někteří jsou z něho stejně paf. Hlavně ti co motorům moc nerozumí

Nepřihlášený Láďa

Věřil bych že v laboratoři.. | 13.11.2015 12:48reagovat
avatar

Věřil bych že v laboratoři to super výkon při super spotřebě. Ale až to dovybaví všemi EGR ventily a filtry pevných částic a katalyzátory a výfukovými tlumiči atd. atd., aby to smělo na silnice, tak bude výkon i spotřeba v háji.

vana

Nějak mi uniká proč by to.. | 13.11.2015 13:15reagovat
avatar

Nějak mi uniká proč by to mělo mít ten super výkon a super spotřebu. Víš o tom snad něco co my ne ?

Nepřihlášený gastronome

nejsou tam horke vyfukove.. | 13.11.2015 13:47reagovat
avatar

nejsou tam horke vyfukove ventily - vetsi odolnost vuci detonaci - vetsi kompresni pomer - vetsi termodynamicka ucinnost -> mensi spotreba paliva

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Mistr světa amoleta

Proč se vynalézají kraviny.. | 13.11.2015 14:31reagovat
avatar

Proč se vynalézají kraviny a nedodělá se Wankel

:( :( :(

neklepe se, je lehký , výkonný **http://www.12rotor.com/***

a nedokážu si moc představit tenhle "novej" motor ve vyšších otáčkách, přijde mi ten pohyb strašně složitej=> nároky na vysokou přesnost obrobených dílů.

vana

Reakce na: nejsou tam horke vyfukove.. | 13.11.2015 17:30reagovat
avatar

gastronome: zas tam bude méně výhodný tvar spalovacího prostoru, problematické variabilní časování a výhoda většího kompresního poměru je fuč

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: gastronome: zas tam bude m.. | 13.11.2015 18:01reagovat
avatar

A hlavně křivka termodyn. účinnosti si s rostoucí kompresí stále více "lehá". Např. pro 8:1 je to 23 % a pro 10:1 vychází 34 %, což činí rozdíl 11 % bodů. Pro 12:1 vychází termodynamická účinnost 41 % a pro 14:1 je to "jen" 46,5 %, což je rozdíl 5,4 % bodů. Tedy významný nárůst směrem k ještě vyšší účinnosti by znamenal tak vysoké komprese, že to v zážehovém oběhu žádné masově dostupné palivo nevydrží bez detonací. Navíc uvedená čísla platí pro ideální motor bez přestupu tepla a tření a s plně otevřenou klapkou, takže zaznamenané zvýšení účinnosti by v reálu bylo tak třetinové, tedy sotva jednotky procent.

Nepřihlášený

Reakce na: nejsou tam horke vyfukove.. | 13.11.2015 18:07reagovat
avatar

Klíčovým regulačním orgánem spalovacího motoru se stává řízené časování, to bohužel rozvod kanály neumožňuje. A Wartburg taky neměl horké výfukové ventily a klepal o sto šest.

Nepřihlášený PomPoko

Dle mého to bude trpět ste.. | 14.11.2015 22:22reagovat
avatar

Dle mého to bude trpět stejnými nedostatky, které sužují wankel, že? Též úžasný nadějný koncept, který není tak populární kvůli reálným provozním podmínkám

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Driver

Reakce na: Dle mého to bude trpět ste.. | 16.11.2015 20:16reagovat
avatar

Axiální vůle uložení ložisek způsobená tlakem na klikovku, větší tlak pístních kroužků na válec způsobují větší tření a spolu s větší kompresí jsou nároky na konstrukci a kvalitu tak vysoké, že to bude vyžadovat velmi kvalitní a drahé materiály. Je to paralela jako u Wankelu. Wankel není problém vyrábět tak kvalitně aby byl srovnatelný s klasickými motory. Problém je v ceně. Tak drahé motory nikdo nezaplatí a levnější komponenty znamenají malou životnost.

Takže jediný smysl by měly nižší emise při vyšším výkonu, tedy lepší účinnost. Potom by to byl v dobách euro7 jediný spalovací motor, který by prošel emisemi... a u euro8 už to bude jen generátor pro pohon dynama u hybridu... A když se podívám, jak sto let starou technologii dodnes nemají výrobci zmáknutou a jak se motory pořád kazí, tak tohle bych minimálně 25 let ještě v autě nechtěl. Existuje ještě jeden pohled. Nikdo nechce vysokou životnost i kdyby byla levná. Kapitalismus je založen na růstu spotřeby a proto se musí auto za 5 -10let rozpadnout. Takže spotřebitel má smůlu vždycky, i kdyby se dal použít atomový reaktor, dneska automobilky živí servis a né odolné kvalitní výrobky. Viz Mercedes... V 90 tých letech legenda, dneska mu konkuruje i Škodovka. Sice není srovnatelná ale konkurovat může. To v devadesátých letech nenapadlo nikoho.

Nepřihlášený Petr

Dobrý večer, přečetl j.. | 17.11.2015 19:04reagovat
avatar

Dobrý večer,

přečetl jsem si článek a prohlédl animace, co psal autor a asi bych to shrnul po svém:

a) objevili kompresor klimatizace používaný ve vozidle

b) časování lze měnit variabilním naklápěním desky a tím i kompresní tlaky (kompresor klimatizace bez elmag. spojky)

c) myslím, že tření zůstane protože musí být propojení mezi deskou a pístnicí. Nějaký kloub co sníží životnost

d) nutnost přeplňování, sám si nemůže nasát při dnešním pohledu na emise.

Shrnutí: Osobně bych ho nezatracoval, ale ještě to má mouchy, které se musí vychytat. Petr

Nepřihlášený kavik

je to stejná konstrukce ja.. | 18.11.2015 14:20reagovat
avatar

je to stejná konstrukce jako hydromotor, tam ale není problém s mazáním a proto to funguje. Dělat takhle spalovací motor znamená řešit problémy které nemají řešení.

Nepřihlášený Michal

Ja nevim co je na tom tak.. | 19.11.2015 02:49reagovat
avatar

Ja nevim co je na tom tak noc rozdílnýho oproti už dávno funkčním leteckym čerpadlum. Nevim do jakejch letadel se davaly ale vim že je to naprosto to samy. Akorat tam se palivo tlačilo do motoru kdežto tady na pístech hoří. Strašná věda. Akorát použili něco už funkčního na pokus o vyrobu motoru.....museli si dat zabrat s vymejšlenim principu.....

Nepřihlášený honza

koukám, že všem to připomín.. | 19.11.2015 12:29reagovat
avatar

koukám, že všem to připomíná axiální pístovou hydrauliku. Ale není to stejné. V hydraulice se naklápěcí deska a písty vůči sobě otáčejí, zde se hvězdice a písty pohybují spolu. Navíc u tohoto motoru střídavé naklápění znamená konstantní zdvih pístů, kdežto v hydraulice naklápění desky znamená proměnlivý geometrický objem válců = zdvih pístů. Ta podobnost je jen zavádějící díky shodnému axiálnímu uložení válců, ale princip je jiný.

vana

Tak mi teda přišlo že prin.. | 19.11.2015 16:03reagovat
avatar

Tak mi teda přišlo že princip je úplně stejný, jen naklápěcí deska je kvůli snížení tření nahrazena naklopenou hvězdicí

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Tak mi teda přišlo že prin.. | 19.11.2015 20:22reagovat
avatar

Principiální rozdíl je právě ve vazbě mezi písty a deskou / hvězdicí - v hydraulice je mezi těmito členy jeden stupeň volnosti navíc. To umožňuje, aby se deska mohla naklápět, je-li to potřeba.

Nepřihlášený martin

picovina jak delo,presne a.. | 20.11.2015 09:39reagovat
avatar

picovina jak delo,presne ako u Wankela je tam vela novotvarov dielov ktore nevydrzia,preto sa Wankel ani seriovo dlho nemontoval,a toto je to iste,a v dnesnej dobe ked uz hovorime o ekologii sa uz spalovacie motory budu na ustupe ano este par rokov to potrva ale to uz doklepeme aj klasickými piestovými motormi,a nema vyznam vymyslat novotvary,tato tegnologia bude draha a pochybujem ze sa najde automobilka ktora by ho vo velkom montovala do auz lebo by tak zvysila cenu auta.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený martin

Reakce na: picovina jak delo,presne a.. | 20.11.2015 09:44reagovat
avatar

ja len este dodam tak ako u Wankela a tu bude velmi zlozita oprava a udrzba,u Wankela ste museli vybrat motor von s auta aby ste vymenili sviecky.

Zobrazit reakce..

vana

honza: předpokládám, že by.. | 20.11.2015 13:34reagovat
avatar

honza: předpokládám, že by nebyl velký konstrukční problém udělat naklápěcí i tu hvězdici, například kvůli proměnnému stupni komprese. Ovšem nemá moc význam to dál řešit, celé tohle heblo je stejně slepá ulička

Nepřihlášený Filip

Spíš se mi zdá lepší cesta.. | 20.11.2015 20:04reagovat
avatar

Spíš se mi zdá lepší cesta ve vývoji kulového motoru https://www.youtube.com/watch?v=eRhxctg5mns

Nepřihlášený Jirek

Je to zajímavá konstrukce,.. | 20.11.2015 21:08reagovat
avatar

Je to zajímavá konstrukce, ale každý převod směru působení síly je pro motor průser. Zatím je prostě nejlepší konstrukce spalovacího motoru wankel, i když mu stále chybí vhodný materiál. Amen.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Je to zajímavá konstrukce,.. | 20.11.2015 23:44reagovat
avatar

Jirek: než-li technická úvaha je ti bližší víra...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirek

Reakce na: Jirek: než-li technická úv.. | 21.11.2015 12:49reagovat
avatar

Honzo, máš pravdu. Věřím v techniku. Ty v ní asi moc silný nebudeš, ale věř, že čím více měníš směr působení síly, tím s většími strátami se musíš vyrovnat. Když tak si zkus udělat vektorový diagram působení sil v rotačním, klasickém, kulovém, axiálním, nebo šroubovém motoru a porovnej si je. Zrovna ten axiální je stejně účinný, jako snaha roztlačit auto tím, že se opřeš do bočních dveří. Jo, taky by to šlo, ale není to ono :-)

Nepřihlášený Jirek

Reakce na: ja len este dodam tak ako.. | 21.11.2015 12:59reagovat
avatar

Nevím, jestli víš o čem mluvíš, nebo jsi to jen někde slyšel, ale věř, že u Wankela si motor přetěsníš v klidu doma a nemusíš být ani automechanik. Vím o čem mluvím :-) jen pro info: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/wankel/wankel2.htm l

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Nevím, jestli víš o čem ml.. | 21.11.2015 17:08reagovat
avatar

Jirek: máš to doma. Už víme, odkud vítr fouká. Majitel si to své oblíbené vždycky obhájí. Mimo to, technická zdatnost chybí tobě, protože příklad s roztlačováním auta tlačením do dveří je případ i wankela, jen sis toho doposud nevšiml.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Jirek: máš to doma. Už vím.. | 21.11.2015 17:11reagovat
avatar

PS: no, patrně už máš nemalé zkušenosti s přetěsňováním wankela. Tahle zkušenost většině majitelů konvenčních motorů chybí...

Nepřihlášený igor

Stále je tu ale zachován p.. | 22.11.2015 09:11reagovat
avatar

Stále je tu ale zachován posuvný pohyb pístu a s ním související čtyři takty - sání, komprese, výbuch a výfuk.

Tak o tom "výbuchu" sa mi nechce veriť, zmes nevybuchuje ale horí určitou rýchlostou, ak by to bol výbuch tak ten motor sa po určitej dobe poškodý, práve detomacie su výbuchy kedy zmes horí nad 1000m/s, ľudovo zvane "klepanie ventilov" pekný deň prajem.

Nepřihlášený Villi Polačik

To je ale poriadna blbosť!.. | 28.11.2015 15:17reagovat
avatar

To je ale poriadna blbosť! Oproti klasike je tu nútene trenie!!! To má za nevýhodu stratu výkonu a zvýšenú poruchovosť pre nadmerné namáhanie mechanických častí!!! Ten kto to navrhoval, vôbec nerozumie fyzike !

Nepřihlášený Václav Kotjoch

Totální 3,14čovina. To už.. | 1.12.2015 00:08reagovat
avatar

Totální 3,14čovina. To už před I. světovou vyráběl Gnome&Rhone. Neujalo se to. To wankel má potenciál.

Nepřihlášený Splašená trubka

Hezká hračka, ale myslím s.. | 4.12.2015 23:52reagovat
avatar

Hezká hračka, ale myslím si že odolností a životností bude jenom těžko konkurovat klasickému pístovému motoru. Nedokážu si představit, jak bude za chvilku vypadat ten převaděcí mechanismus - a jak už tady psal jeden výše diskutující princip byl znám i realizován již před válkou a vzhledem k zmíněným komplikacím od dalších testů bylo upuštěno.

Nepřihlášený Kasam

Před časem se GM zabývala.. | 5.7.2016 10:37reagovat
avatar

Před časem se GM zabývala myšlenkou použít ve vozech turbiny. Upustila od toho protože se jednoduché řešení neúnosně prodražilo převody k redukci cca 30 000 otáček.

Dnes by turbina mohla vyrábět elektřinu buď přímo k pohonu či do baterií a " starosti " přenechat elektronice.

Nepřihlášený Petr Beneš

Reakce na: ja len este dodam tak ako.. | 1.8.2018 13:24reagovat
avatar

Ano, u skutečného a jediného pravého Wankel bylo třeba rozebrat motor pro výměnu svíčky. Byl to motor DKM, rotoval píst i motorová skříň (každý podle jiné osy)a jinak byl bez chyby. Pak to někdo chtěl "dotáhnout k dokonalosti a znehybnil blok motoru KKM. Píst přestal čistě rotovat, začal se ve válci podivně pohybovat, narostly vibrace, klesl výkon i otáčky. A taky začaly problémy s životností. Ale zase si můžete vyměnit tu svíčku :-)

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
Max. 2000 znaku
b_468_60.gif

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama