BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní

Mnichovská automobilka kdysi platila za výrobce jedněch z nejlepších benzinových motorů, s nástupem přeplňování ale o svou pozici přišla. Nový S58 chce zpátky na vrchol.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní

16.2.2019 | Petr Prokopec

BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mnichovská automobilka kdysi platila za výrobce jedněch z nejlepších benzinových motorů, s nástupem přeplňování ale o svou pozici přišla. Nový S58 chce zpátky na vrchol.

Co jsme přes týden nakousli, to dnes dojíme do posledního drobku. Řeč je o nové pohonné jednotce S58B30T0, kterou BMW napěchovalo pod kapotu modelů X3 M a X4 M. Agregát ze tří litrů objemu a šesti válců dává k dobru 480 koní, respektive 510 v případě variant Competition. Nápomocno je mu v tom přeplňování, automobilka nicméně vůči výchozímu agregátu B58 přišla celou řadou novinek, které dohromady tvoří vůbec první nový řadový šestiválec divize BMW M po šesti letech.

Pro mnichovskou automobilku je to zásadní moment. V tuto chvíli nepatří mezi výrobce nejlepších benzinových motorů na trhu, což je pro ní po dekádách na výsluní nezvyklá pozice. BMW podlomil kolena nástup přeplňovaných motorů, s nímž si poradila hůře než někteří konkurenti - čtyřválcové turbobenziny jsou zcela nezajímavé, ty šestiválcové lákají spíše tím, že jsou na trhu výjimkou už svou koncepcí. Jejich parametry vypadají na papíře dobře, v praxi ale nezáří dynamikou, efektivitou ani ovladatelností, a to mnohdy ani vedle motorů s menším objemem a počtem válců. S58B30T0 to chce změnit.

Jak jsme již zmínili, vůči výchozímu motoru B58 se změnilo vrtání i zdvih (84,0/90,0 versus 82,0/94,6). Objem tak poklesl o pět kubických centimetrů, motor je ale připraven na instalaci větších ventilů. Zároveň může i lépe dýchat, stejně jako je dychtivější po otáčkách. Červené pásmo se posunulo ze 7 000 na 7 200 ot./min., výkonová špička pak přichází u základního provedení v rozmezí 5 600 a 7 300 otáček, u provedení Competition pak v rozmezí 5 950 až 7 300 otáček.

Co se týče úprav v rámci přeplňování, výchozí jednotka B58 je vybavena jedním dvoukomorovým turbodmychadlem, tedy typem twin-scroll. Nový agregát S58 oproti tomu dostal dvojici turbodmychadel, ovšem jednokomorových, přičemž každé má na starosti trojici válců. Souběžně s tím byl snížen i kompresní poměr z 11:1 na 9,3:1, zcela nepochybně jde tedy o naprosto odlišné motory. Automobilka však i přesto u obou používá stejné obchodní označení, tedy TwinPower Turbo.

Spolu s turby dostal motor nové sání, nový olejový chladič či olejovou vanu. Lehce přesunut byl ze středu vozu mezichladič, byť automobilka obě konfigurace popisuje jako „nepřímé“. Kovaná hřídel či variabilní časování ventilů Valvetronic a Double Vanos však již zůstaly zachovány. Blok motoru je pak kvůli tuhosti znovu uzavřen, místo aby disponoval chladicími kapsami.

Lze pak již jen zmínit, že zachováno bylo rovněž vstřikování paliva o tlaku 350 barů, finální novinkou je tak použití metody 3D tisku. Ta je spojena s jádrem hlavy válců, přičemž BMW mohlo tímto způsobem dosáhnout mnohem komplikovanějšího, ale zároveň efektivnějšího geometrického vzoru, než jaký by vznikl kováním či litím. Navíc poklesla i hmotnost jádra na polovinu, lepší vedení chladicích kanálků pak vylepšilo termální management motoru.

Na papíře vypadá novinka velmi zajímavě, to ale platí i o dosavadních přeplňovaných motorech BMW, které v praxi očekávaní ne vždy naplňují. Až první kontakt s nimi tedy ukáže, kam se Mnichov reálně posunul - dohánět má co. Pro tuto chvíli dodejme už jen tolik, že obě SUV jsou v případě jeho nasazení jen prvními vlaštovkami, později se jednotka S58 objeví třeba i pod kapotou nových generací M3 a M4.


BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 1 - BMW S58B30T0 2019 detaily 01BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 2 - BMW S58B30T0 2019 detaily 02BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 3 - BMW S58B30T0 2019 detaily 03BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 4 - BMW S58B30T0 2019 detaily 04BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 5 - BMW S58B30T0 2019 detaily 05BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 6 - BMW S58B30T0 2019 detaily 06BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 7 - BMW S58B30T0 2019 detaily 07BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 8 - BMW S58B30T0 2019 detaily 08BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 9 - BMW S58B30T0 2019 detaily 09BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 10 - BMW S58B30T0 2019 detaily 10BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 11 - BMW S58B30T0 2019 detaily 11BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 12 - BMW S58B30T0 2019 detaily 12BMW odhalilo tajemství svého nejnovějšího motoru, po letech slibuje návrat na výsluní - 13 - BMW S58B30T0 2019 detaily 13
Nový motor BMW zatím pohání modely X3M a X4M, do budoucna však zamíří i pod kapotu M3 a M4. Zda přitom zůstane u maximálně 510 koní, je zatím ve hvězdách, stejně jako to, jak motor bude fungovat v praxi

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše