Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo ultralehký motor 2,0 s neskutečným výkonem až 640 koní
26.4.2019 | Mirek Mazal
V posledních letech jsme svědky rychlého růstu litrových výkonů motorů aut, více jak 300 koní na litr je ale extrém i dnes. Přesně takový stvořilo BMW.
Pravidla automobilových soutěží se mění každý rok s cílem reflektovat vývoj motoristického prostředí jako takového. Poslední léta nejsou zejména pro motory žádnou procházkou růžovým sadem, naopak probíhá setrvalý hon na větší spalovací jednotky údajně škodící životnímu prostředí. A restriktivním podmínkám okruhového ježdění se přizpůsobují i stáje německého šampionátu DTM a japonského seriálu Super GT.
Tyto soutěže nově umožňují namontovat pod kapoty závodních strojů malé přeplňované motory, a to je něco, co týmy nemohou ignorovat. Za jedním z nich stojí přímo automobilka BMW, která se rozhodla stvořit pozoruhodný dvoulitrový čtyřválec produkující více než 600 koní.
Ohromuje nejen poměrem objemu a výkonu, ale i hmotnosti a výkonu. Blok soutěžního agregátu P48 totiž váží pouze 85 kilogramů a za běžných okolností ze sebe ždímá 610 koní (449 kW). Dočasné použití systému push-to-pass však může dojít k navýšení výkonu o dalších 30 koní. Řidič ovládá časově omezenou funkci stiskem příslušného tlačítka, které řídí dodatečný přísun paliva po dobu pěti sekund.
Speciálně kvůli tomuto přeplňovanému čtyřválci BMW zapátralo v archivech, aby se ukázal dosažený pokrok. Srovnali jej s jednotkou M121, která byla použita před padesáti léty pro závody European Touring Car Championship. Také šlo o čtyřválec, tehdy s výkonem cca 284 koní (209 kW) při 6 500 ot./min. Ačkoliv díly mohly skutečně zvládnout tlakováni 1,76 baru, BMW nepřekročilo 0,98 baru, protože by hlava válců vyletěla do povětří.
Podle bavorských inženýrů není mimořádný výkon P48 největším úspěchem. Hlavní doménou je prý skvělá efektivita. Ve srovnání s přímým předchůdcem spotřebuje motor M4 DTM o 10 % méně paliva a výše zmíněný M121 je dokonce o 50 % náročnější. Podle tvrzení stvořitelů je to možné díky jedinečnému uložení, dále pomohly vylepšené vysokotlaké vstřikovače a minimalizace vnitřního tření.
Letošní pravidla Třídy 1 dovolují účastněným týmům používat 1,5 bloku motoru ročně na jedno auto. Nové čtyřválcové dílo musí tedy být schopno odjet přibližně šest tisíc velmi rychlých kilometrů před úplným odepsáním, takže by mělo jít o dosti trvanlivé náčiní. Počkejme si na jeho reálné násazení.
Vyladěný motor BMW P48 bude pohánět závodní model M4
Soutěžní M4 DTM řídí Sheldon van der Linde
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova