Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odhalilo ultralehký motor 2,0 s neskutečným výkonem až 640 koní
26.4.2019 | Mirek Mazal
V posledních letech jsme svědky rychlého růstu litrových výkonů motorů aut, více jak 300 koní na litr je ale extrém i dnes. Přesně takový stvořilo BMW.
Pravidla automobilových soutěží se mění každý rok s cílem reflektovat vývoj motoristického prostředí jako takového. Poslední léta nejsou zejména pro motory žádnou procházkou růžovým sadem, naopak probíhá setrvalý hon na větší spalovací jednotky údajně škodící životnímu prostředí. A restriktivním podmínkám okruhového ježdění se přizpůsobují i stáje německého šampionátu DTM a japonského seriálu Super GT.
Tyto soutěže nově umožňují namontovat pod kapoty závodních strojů malé přeplňované motory, a to je něco, co týmy nemohou ignorovat. Za jedním z nich stojí přímo automobilka BMW, která se rozhodla stvořit pozoruhodný dvoulitrový čtyřválec produkující více než 600 koní.
Ohromuje nejen poměrem objemu a výkonu, ale i hmotnosti a výkonu. Blok soutěžního agregátu P48 totiž váží pouze 85 kilogramů a za běžných okolností ze sebe ždímá 610 koní (449 kW). Dočasné použití systému push-to-pass však může dojít k navýšení výkonu o dalších 30 koní. Řidič ovládá časově omezenou funkci stiskem příslušného tlačítka, které řídí dodatečný přísun paliva po dobu pěti sekund.
Speciálně kvůli tomuto přeplňovanému čtyřválci BMW zapátralo v archivech, aby se ukázal dosažený pokrok. Srovnali jej s jednotkou M121, která byla použita před padesáti léty pro závody European Touring Car Championship. Také šlo o čtyřválec, tehdy s výkonem cca 284 koní (209 kW) při 6 500 ot./min. Ačkoliv díly mohly skutečně zvládnout tlakováni 1,76 baru, BMW nepřekročilo 0,98 baru, protože by hlava válců vyletěla do povětří.
Podle bavorských inženýrů není mimořádný výkon P48 největším úspěchem. Hlavní doménou je prý skvělá efektivita. Ve srovnání s přímým předchůdcem spotřebuje motor M4 DTM o 10 % méně paliva a výše zmíněný M121 je dokonce o 50 % náročnější. Podle tvrzení stvořitelů je to možné díky jedinečnému uložení, dále pomohly vylepšené vysokotlaké vstřikovače a minimalizace vnitřního tření.
Letošní pravidla Třídy 1 dovolují účastněným týmům používat 1,5 bloku motoru ročně na jedno auto. Nové čtyřválcové dílo musí tedy být schopno odjet přibližně šest tisíc velmi rychlých kilometrů před úplným odepsáním, takže by mělo jít o dosti trvanlivé náčiní. Počkejme si na jeho reálné násazení.
Vyladěný motor BMW P48 bude pohánět závodní model M4
Soutěžní M4 DTM řídí Sheldon van der Linde
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva