Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče
7.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Až o 40 % lehčí mají být kompozitové tyče, které nahradí pružiny i tlumiče. Prototyp už je na světě, testován bude na Arielu Atom.
Britské konsorcium technických firem přichází s novinkou, která má nahradit pružiny i tlumiče aut, jak je známe. Jmenuje se „Lift”, což je zkratka pro Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy Lehká inovativní flexibilní technologie. A je to automobilové odpružení, tvořené dvěma tyčemi. Nic víc, žádná vinutá pružina, žádné listové pero, žádný tlumič.
Standardně spočívá hmotnost auta na pružinách, ať už vinutých či listových, příp. vzácněji ma vzduchovém odpružení, a tlumiče se starají o tlumení jejich kmitů. Většinou je u každého kola jedna pružina a jeden tlumič, tedy celkem nejméně čtyři součástky. V případě Liftu ale obojí obstarávají dvě součástky na celou jednu nápravu - dvě příčně umístěné tyče, jejichž pevnost v ohybu drží auto nad zemí a zároveň kontroluje výkyvy kola.
„Koncept není náročné pochopit - ohebná ramena se připevní k šasí a jejich stavba ovládá pohyb kola,” říká Dirk Landheer, ředitel firmy Simpact, která je součástí zmíněného konsorcia. „Nicméně kola se pohybují i jinými směry než nahoru a dolů, takže v detailech je to opravdu komplexní. Až nyní máme přístup k výpočetnímu výkonu dostatečnému na to, aby všechno spočítal a teoreticky vyzkoušel,” dodává.
Kromě Simpactu do konsorcia patří také Warwick Manufacturing Group, která se stará o výrobu prototypů, a automobilka Ariel, která je bude testovat na svém modelu Atom. „Pořád jsme otevření novým nápadům a pokud to bude fungovat, můžeme být jedni z prvních, kteří to budou používat,” říká šéf Arielu Simon Saunders. Projekt je částečně financován z britských veřejných peněz prostřednictvím programu Innovate UK.
Zjednodušeně řečeno, u konvenčního odpružení je podstatná tuhost tlumičů, pružin a příčných stabilizátorů a výsledné chování auta je kombinací charakteristik těchto tří komponent, mimo jiné, samozřejmě. V případě Liftu je na všechno jen jedna věc, a to právě ramena. To znamená, že je kriticky důležité, jakou mají vnitřní strukturu. Ramena jsou vyrobena z kompozitových materiálů a směrování a vrstvení vláken různé tloušťky při výrobě je pečlivě sledováno.
V současnosti je Lift schopen nahradit pouze pružiny a stále potřebuje konvenční tlumiče pérování, aby kola dobře držela kontakt s vozovkou. Existuje ale i piezoelektrická verze Liftu, která by mohla měnit své charakteristiky podle toho, jaké napětí do ní pustíte. Takový systém by mohl nahradit pružiny i tlumiče zároveň. Dokonce se hovoří i o tom, že by jiná piezoelektrická verze Liftu mohla dokonce elektřinu vyrábět; vůz by ji pak uložil do baterií a použil k pohonu auta.
To samozřejmě neznamená, že by byl Lift určen pouze pro elektromobily, výroba elektřiny z nerovností v silnici je i podle inženýrů hudba opravdu vzdálené budoucnosti. Prvním autem, na kterém se bude Lift testovat, je Ariel Atom, který používá elektřinu tak možná ve světlech a ve startéru.
Potenciál této novinky je dvojí. Jednak v úspoře hmotnosti, oproti konvenčnímu dvojitému lichoběžníkovému zavěšení může být o 40 % lehčí. A jednak v životnosti, která je zatím odhadována na rovný milion kilometrů. V takovém případě by odpružení v řadě případů přežilo zbytek auta, zatímco dnes je výměna tlumičů relativně běžným servisním úkonem, který může být v závislosti na kvalitě silnic nezbytný i za několik desítek tisíc kilometrů. Samozřejmě, kdy se Lift dostane do běžných aut, a pokud vůbec se to stane, je otázkou, nápad je to ale zajímavý.
Lift má zatím potenciál nahradit pružiny, v budoucnu i tlumiče
Zdroj: Autocara
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 2 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 4 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 7 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda