Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče
7.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Až o 40 % lehčí mají být kompozitové tyče, které nahradí pružiny i tlumiče. Prototyp už je na světě, testován bude na Arielu Atom.
Britské konsorcium technických firem přichází s novinkou, která má nahradit pružiny i tlumiče aut, jak je známe. Jmenuje se „Lift”, což je zkratka pro Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy Lehká inovativní flexibilní technologie. A je to automobilové odpružení, tvořené dvěma tyčemi. Nic víc, žádná vinutá pružina, žádné listové pero, žádný tlumič.
Standardně spočívá hmotnost auta na pružinách, ať už vinutých či listových, příp. vzácněji ma vzduchovém odpružení, a tlumiče se starají o tlumení jejich kmitů. Většinou je u každého kola jedna pružina a jeden tlumič, tedy celkem nejméně čtyři součástky. V případě Liftu ale obojí obstarávají dvě součástky na celou jednu nápravu - dvě příčně umístěné tyče, jejichž pevnost v ohybu drží auto nad zemí a zároveň kontroluje výkyvy kola.
„Koncept není náročné pochopit - ohebná ramena se připevní k šasí a jejich stavba ovládá pohyb kola,” říká Dirk Landheer, ředitel firmy Simpact, která je součástí zmíněného konsorcia. „Nicméně kola se pohybují i jinými směry než nahoru a dolů, takže v detailech je to opravdu komplexní. Až nyní máme přístup k výpočetnímu výkonu dostatečnému na to, aby všechno spočítal a teoreticky vyzkoušel,” dodává.
Kromě Simpactu do konsorcia patří také Warwick Manufacturing Group, která se stará o výrobu prototypů, a automobilka Ariel, která je bude testovat na svém modelu Atom. „Pořád jsme otevření novým nápadům a pokud to bude fungovat, můžeme být jedni z prvních, kteří to budou používat,” říká šéf Arielu Simon Saunders. Projekt je částečně financován z britských veřejných peněz prostřednictvím programu Innovate UK.
Zjednodušeně řečeno, u konvenčního odpružení je podstatná tuhost tlumičů, pružin a příčných stabilizátorů a výsledné chování auta je kombinací charakteristik těchto tří komponent, mimo jiné, samozřejmě. V případě Liftu je na všechno jen jedna věc, a to právě ramena. To znamená, že je kriticky důležité, jakou mají vnitřní strukturu. Ramena jsou vyrobena z kompozitových materiálů a směrování a vrstvení vláken různé tloušťky při výrobě je pečlivě sledováno.
V současnosti je Lift schopen nahradit pouze pružiny a stále potřebuje konvenční tlumiče pérování, aby kola dobře držela kontakt s vozovkou. Existuje ale i piezoelektrická verze Liftu, která by mohla měnit své charakteristiky podle toho, jaké napětí do ní pustíte. Takový systém by mohl nahradit pružiny i tlumiče zároveň. Dokonce se hovoří i o tom, že by jiná piezoelektrická verze Liftu mohla dokonce elektřinu vyrábět; vůz by ji pak uložil do baterií a použil k pohonu auta.
To samozřejmě neznamená, že by byl Lift určen pouze pro elektromobily, výroba elektřiny z nerovností v silnici je i podle inženýrů hudba opravdu vzdálené budoucnosti. Prvním autem, na kterém se bude Lift testovat, je Ariel Atom, který používá elektřinu tak možná ve světlech a ve startéru.
Potenciál této novinky je dvojí. Jednak v úspoře hmotnosti, oproti konvenčnímu dvojitému lichoběžníkovému zavěšení může být o 40 % lehčí. A jednak v životnosti, která je zatím odhadována na rovný milion kilometrů. V takovém případě by odpružení v řadě případů přežilo zbytek auta, zatímco dnes je výměna tlumičů relativně běžným servisním úkonem, který může být v závislosti na kvalitě silnic nezbytný i za několik desítek tisíc kilometrů. Samozřejmě, kdy se Lift dostane do běžných aut, a pokud vůbec se to stane, je otázkou, nápad je to ale zajímavý.
Lift má zatím potenciál nahradit pružiny, v budoucnu i tlumiče
Zdroj: Autocara
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
novinka - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva