Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče
7.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Až o 40 % lehčí mají být kompozitové tyče, které nahradí pružiny i tlumiče. Prototyp už je na světě, testován bude na Arielu Atom.
Britské konsorcium technických firem přichází s novinkou, která má nahradit pružiny i tlumiče aut, jak je známe. Jmenuje se „Lift”, což je zkratka pro Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy Lehká inovativní flexibilní technologie. A je to automobilové odpružení, tvořené dvěma tyčemi. Nic víc, žádná vinutá pružina, žádné listové pero, žádný tlumič.
Standardně spočívá hmotnost auta na pružinách, ať už vinutých či listových, příp. vzácněji ma vzduchovém odpružení, a tlumiče se starají o tlumení jejich kmitů. Většinou je u každého kola jedna pružina a jeden tlumič, tedy celkem nejméně čtyři součástky. V případě Liftu ale obojí obstarávají dvě součástky na celou jednu nápravu - dvě příčně umístěné tyče, jejichž pevnost v ohybu drží auto nad zemí a zároveň kontroluje výkyvy kola.
„Koncept není náročné pochopit - ohebná ramena se připevní k šasí a jejich stavba ovládá pohyb kola,” říká Dirk Landheer, ředitel firmy Simpact, která je součástí zmíněného konsorcia. „Nicméně kola se pohybují i jinými směry než nahoru a dolů, takže v detailech je to opravdu komplexní. Až nyní máme přístup k výpočetnímu výkonu dostatečnému na to, aby všechno spočítal a teoreticky vyzkoušel,” dodává.
Kromě Simpactu do konsorcia patří také Warwick Manufacturing Group, která se stará o výrobu prototypů, a automobilka Ariel, která je bude testovat na svém modelu Atom. „Pořád jsme otevření novým nápadům a pokud to bude fungovat, můžeme být jedni z prvních, kteří to budou používat,” říká šéf Arielu Simon Saunders. Projekt je částečně financován z britských veřejných peněz prostřednictvím programu Innovate UK.
Zjednodušeně řečeno, u konvenčního odpružení je podstatná tuhost tlumičů, pružin a příčných stabilizátorů a výsledné chování auta je kombinací charakteristik těchto tří komponent, mimo jiné, samozřejmě. V případě Liftu je na všechno jen jedna věc, a to právě ramena. To znamená, že je kriticky důležité, jakou mají vnitřní strukturu. Ramena jsou vyrobena z kompozitových materiálů a směrování a vrstvení vláken různé tloušťky při výrobě je pečlivě sledováno.
V současnosti je Lift schopen nahradit pouze pružiny a stále potřebuje konvenční tlumiče pérování, aby kola dobře držela kontakt s vozovkou. Existuje ale i piezoelektrická verze Liftu, která by mohla měnit své charakteristiky podle toho, jaké napětí do ní pustíte. Takový systém by mohl nahradit pružiny i tlumiče zároveň. Dokonce se hovoří i o tom, že by jiná piezoelektrická verze Liftu mohla dokonce elektřinu vyrábět; vůz by ji pak uložil do baterií a použil k pohonu auta.
To samozřejmě neznamená, že by byl Lift určen pouze pro elektromobily, výroba elektřiny z nerovností v silnici je i podle inženýrů hudba opravdu vzdálené budoucnosti. Prvním autem, na kterém se bude Lift testovat, je Ariel Atom, který používá elektřinu tak možná ve světlech a ve startéru.
Potenciál této novinky je dvojí. Jednak v úspoře hmotnosti, oproti konvenčnímu dvojitému lichoběžníkovému zavěšení může být o 40 % lehčí. A jednak v životnosti, která je zatím odhadována na rovný milion kilometrů. V takovém případě by odpružení v řadě případů přežilo zbytek auta, zatímco dnes je výměna tlumičů relativně běžným servisním úkonem, který může být v závislosti na kvalitě silnic nezbytný i za několik desítek tisíc kilometrů. Samozřejmě, kdy se Lift dostane do běžných aut, a pokud vůbec se to stane, je otázkou, nápad je to ale zajímavý.
Lift má zatím potenciál nahradit pružiny, v budoucnu i tlumiče
Zdroj: Autocara
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 9 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry