Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče

Až o 40 % lehčí mají být kompozitové tyče, které nahradí pružiny i tlumiče. Prototyp už je na světě, testován bude na Arielu Atom.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče

7.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Až o 40 % lehčí mají být kompozitové tyče, které nahradí pružiny i tlumiče. Prototyp už je na světě, testován bude na Arielu Atom.

Britské konsorcium technických firem přichází s novinkou, která má nahradit pružiny i tlumiče aut, jak je známe. Jmenuje se „Lift”, což je zkratka pro Lightweight Innovative Flexible Technology, tedy Lehká inovativní flexibilní technologie. A je to automobilové odpružení, tvořené dvěma tyčemi. Nic víc, žádná vinutá pružina, žádné listové pero, žádný tlumič.

Standardně spočívá hmotnost auta na pružinách, ať už vinutých či listových, příp. vzácněji ma vzduchovém odpružení, a tlumiče se starají o tlumení jejich kmitů. Většinou je u každého kola jedna pružina a jeden tlumič, tedy celkem nejméně čtyři součástky. V případě Liftu ale obojí obstarávají dvě součástky na celou jednu nápravu - dvě příčně umístěné tyče, jejichž pevnost v ohybu drží auto nad zemí a zároveň kontroluje výkyvy kola.

„Koncept není náročné pochopit - ohebná ramena se připevní k šasí a jejich stavba ovládá pohyb kola,” říká Dirk Landheer, ředitel firmy Simpact, která je součástí zmíněného konsorcia. „Nicméně kola se pohybují i jinými směry než nahoru a dolů, takže v detailech je to opravdu komplexní. Až nyní máme přístup k výpočetnímu výkonu dostatečnému na to, aby všechno spočítal a teoreticky vyzkoušel,” dodává.

Kromě Simpactu do konsorcia patří také Warwick Manufacturing Group, která se stará o výrobu prototypů, a automobilka Ariel, která je bude testovat na svém modelu Atom. „Pořád jsme otevření novým nápadům a pokud to bude fungovat, můžeme být jedni z prvních, kteří to budou používat,” říká šéf Arielu Simon Saunders. Projekt je částečně financován z britských veřejných peněz prostřednictvím programu Innovate UK.

Zjednodušeně řečeno, u konvenčního odpružení je podstatná tuhost tlumičů, pružin a příčných stabilizátorů a výsledné chování auta je kombinací charakteristik těchto tří komponent, mimo jiné, samozřejmě. V případě Liftu je na všechno jen jedna věc, a to právě ramena. To znamená, že je kriticky důležité, jakou mají vnitřní strukturu. Ramena jsou vyrobena z kompozitových materiálů a směrování a vrstvení vláken různé tloušťky při výrobě je pečlivě sledováno.

V současnosti je Lift schopen nahradit pouze pružiny a stále potřebuje konvenční tlumiče pérování, aby kola dobře držela kontakt s vozovkou. Existuje ale i piezoelektrická verze Liftu, která by mohla měnit své charakteristiky podle toho, jaké napětí do ní pustíte. Takový systém by mohl nahradit pružiny i tlumiče zároveň. Dokonce se hovoří i o tom, že by jiná piezoelektrická verze Liftu mohla dokonce elektřinu vyrábět; vůz by ji pak uložil do baterií a použil k pohonu auta.

To samozřejmě neznamená, že by byl Lift určen pouze pro elektromobily, výroba elektřiny z nerovností v silnici je i podle inženýrů hudba opravdu vzdálené budoucnosti. Prvním autem, na kterém se bude Lift testovat, je Ariel Atom, který používá elektřinu tak možná ve světlech a ve startéru.

Potenciál této novinky je dvojí. Jednak v úspoře hmotnosti, oproti konvenčnímu dvojitému lichoběžníkovému zavěšení může být o 40 % lehčí. A jednak v životnosti, která je zatím odhadována na rovný milion kilometrů. V takovém případě by odpružení v řadě případů přežilo zbytek auta, zatímco dnes je výměna tlumičů relativně běžným servisním úkonem, který může být v závislosti na kvalitě silnic nezbytný i za několik desítek tisíc kilometrů. Samozřejmě, kdy se Lift dostane do běžných aut, a pokud vůbec se to stane, je otázkou, nápad je to ale zajímavý.


Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče - 1 - lift odpruzeni uk prvni 01Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče - 2 - lift odpruzeni uk prvni 02Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče - 3 - lift odpruzeni uk prvni 03Britové odhalili revoluční systém zavěšení kol. Nahradí prý pružiny i tlumiče - 4 - lift odpruzeni uk prvni 04
Lift má zatím potenciál nahradit pružiny, v budoucnu i tlumiče

Zdroj: Autocara

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše