Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol

Budoucnost pohonů aut nemusí být nutně nudná a orientovaná jen na co nejnižší spotřebu a emise. Novinka firmy GKN chce být v prvé řadě rychlá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol

1.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Budoucnost pohonů aut nemusí být nutně nudná a orientovaná jen na co nejnižší spotřebu a emise. Novinka firmy GKN chce být v prvé řadě rychlá.

S britskou firmou GKN Driveline jsme se v poslední době setkávali hlavně v souvislosti s Fordem Focus RS, neboť poslední generaci tohoto hot hatche dodala systém pohonu všech kol. Prakticky tutéž technologii následně přijal za vlastní i Opel Insignia. Do budoucna ale počet zákazníků ze strany automobilek jistě naroste, neboť GKN nyní přichází s dosti přelomovou koncepcí plug-in hybridního auta. A pokud se už nyní ošíváte a říkáte, že o hybrid nestojíte, se soudy ještě chvíli počkejte. Tohle řešení je zajímavější, než se na první pohled muže zdát.

Svou novinku firma představila na upraveném Mercedesu-AMG GLA 45. Německý crossover standardně počítá s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem, jehož 381 koní přenáší na všechna čtyři kola sedmistupňový automat. U GKN ovšem ponechali na svém místě pouze čtyřválcovou jednotku. Standardní koncový převod a diferenciál dostaly padáka, na jejich místo se nastěhovalo mechanické zařízení zvané Twinster.

Jde o kombinaci diferenciálu a dvou spojek a je to přesně ta věc, kterou má Focus RS na zadní nápravě. Twinster je napojen na výstup z převodovky umožňuje plnou kontrolu nad přední nápravou, kde může za pomoci unikátního dvouspojkového systému precizně rozdělovat výkon mezi jednotlivá kola.

Přepracování se ovšem dočkaly i zadní partie, kde původní diferenciál nahradil eTwinsterX též schopný libovolně rozdělovat výkon mezi kola. V jeho případě jsou diferenciál a spojky doplněny elektromotorem o výkonu 163 koní a momentu 210 Nm a dvourychlostní převodovkou. Cílem GKN bylo vytvořit co nejkompaktnější zařízení a pokud se jí podařilo jej zastavět do existujícího vozu, zjevně se to i podařilo. Zásadní na tom je fakt, že byť byl testovací vůz čtyřkolkou i před přestavbou, byla při ní odstraněna mechanická vazba mezi nápravami. Zadní nápravu pohání výše zmíněný elektromotor, jenž může být napájen ze samostatné baterie.

Podle GKN lze novou technologii integrovat do již existujících architektur, rozhodně však nejde o snadný zásah do vozu, který byste mohli provést sami někde v garáži. Jak jsme naznačili již v úvodu, firma si nebude tímto řešením hledat zákazníky mezi jednotlivci, ale mezi automobilkami. Zapotřebí totiž není jen výměna velké části zadní nápravy, nových je celkově 1 340 komponentů. Patří mezi ně přitom i nová řídicí jednotka, elektrické rozvody, výfuk, baterie alokovaná pod zadními sedadly či kompletní zadní pomocný rám.

Touto rozsáhlou revizí ale nebylo dosaženo jen hybridní čtyřkolky, testovací prototyp zvaný GKN Technology Demonstrator 2018 (nebo také zkráceně GTD18) zvládá rovněž jet pouze na elektřinu. Spalovací jednotka je v tu chvíli deaktivována a roztáčena jsou pouze zadní kola, což autům jistě pomůže snížit papírovou spotřebu paliva či emise. Snadno dosažitelná je i obrácená konfigurace, kdy v činnosti je pouze přeplňovaný dvoulitr, jenž stále neměnným výkonem 381 koní zásobuje přední nápravu.

GKN tvrdí, že toto řešení eliminuje nedotáčivost tolik typickou u aut s motorem vpředu a primárně hnanými předními koly. Zároveň je tak navýšena i rychlost v zatáčkách, přičemž systém může v hybridním režimu snadno zvolit kolo s nejvyšší trakcí a poslat na něj největší část výkonu. Jízdní dynamika či cena nové technologie ale zveřejněny nebyly. Stejně tak firma nezmiňuje, zda již byla oslovena nějakou automobilkou.

Kdy se tedy nová koncepce hybridního pohonu všech kol objeví u produkčních aut, není jisté, čekejme to ale dříve než později. Teprve včera jsme se zmiňovali o tom, že Škoda do budoucna počítá s podobným pohonem, ten od firmy GKN je ale mnohem sofistikovanější. Nepostará se jen o snížení spotřeby či emisí CO2, ale především o zlepšení dynamiky. A to je nám přece jen sympatičtější...


Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol - 1 - GKN Technology Demonstrator 2018 prvni foto 01Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol - 2 - GKN Technology Demonstrator 2018 prvni foto 02Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol - 3 - GKN Technology Demonstrator 2018 prvni foto 03Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol - 4 - GKN Technology Demonstrator 2018 dalsi 01Britové ukázali pohon aut budoucnosti. Umí dokonale ovládnout každé z kol - 5 - GKN Technology Demonstrator 2018 dalsi 02
Britská firma GKN Driveline vyrukovala s novou hybridní čtyřkolkou, jenž se skrývá pod kapotou prototypu Mercedesu-AMG GLA 45. S tímto vozem přitom společnost vyrazila za testy na Polární kruh

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.