Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení

(+ video) Zařízení pojmenované Toricelli se přisaje k silnici při prudkém brzdění a tak zkrátí brzdnou dráhu, dost významně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení

26.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Zařízení pojmenované Toricelli se přisaje k silnici při prudkém brzdění a tak zkrátí brzdnou dráhu, dost významně.

Že jsou karbon-keramické brzdy velmi účinné při zpomalování a zastavování, víme již nějakou dobu. Nicméně také jsou velmi drahé, takže jimi bývají vybavena jen ta nejlepší a nejdražší auta a běžní smrtelníci se musí spokojit s ocelí. Ta funguje tu lépe, tu hůře, všechna současná řešení ale mají beztak limit v tom, čím se vůz dotýká země - v pneumatikách. Švédská firma Autolib nicméně vynalezla zlepšovák, který limity posouvá o dost dále

Je jím zařízení, které se jmenuje Toricelli podle italského fyzika ze 17. století Evangelisty Toricelliho. Pracuje na principu vakua a když se při prudkém brzdění vyklopí, přisaje se k zemi a tak třením pomáhá snížit rychlost auta. Je to zkrátka taková pátá pneumatika, jen pro brzdění, pochopitelně. A podle videa, které si můžete pustit níže, je to skutečně efektivní - při brzdění z 50 km/h na mokru bylo toto zařízení schopno zkrátit brzdnou dráhu o 4,5 metru, tj. o 40 procent.

Brzdná síla vzniká zejména třením o asfalt, takže rychlost při aktivaci nemůže být příliš vysoká, aktuálně to je do 70 km/h. A také, vzhledem k principu fungování, je nutností rovný povrch; na nerovné silnici by se otvory neuměly dostatečně dobře přisát k silnici či by mohlo dojít k poškození Toricelliho či vozovky. Vývoj je nicméně zatím ve stádiu prototypu a jeho pokračování jistě přinese další vylepšení.

Jak video napovídá a popis uvádí, systém Toricelli by měl být využívaný hlavně při autonomním kritickém brzdění, takže to není něco, co byste používali denně. To je dobře, protože dost pravděpodobně se bude spodní deska s otvory velmi rychle obrušovat. A také se asi tenhle zlepšovák neaktivuje při střelbě po oblíbené okresce, na rozdíl od výstražných blinkrů, a nebude tak zasahovat do jízdních vlastností a přilnavosti auta.

Dost pravděpodobně také asi nebude z nejlevnějších a nedovedeme si představit, že se do běžných aut dostane do konce této dekády. Je to nicméně relativně slibný zlepšovák, který jednou může bezpečnosti opravdu pomoci.


Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení - 1 - autoliv toricelli vakuova brzda 01Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení - 2 - autoliv toricelli vakuova brzda 02Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení - 3 - autoliv toricelli vakuova brzda 03Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení - 4 - autoliv toricelli vakuova brzda 04Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení - 5 - autoliv toricelli vakuova brzda 05Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení - 6 - autoliv toricelli vakuova brzda 06Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení - 7 - autoliv toricelli vakuova brzda 07
Švédská vakuová brzda je zajímavým a funkčním nápadem

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.