Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení
26.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Zařízení pojmenované Toricelli se přisaje k silnici při prudkém brzdění a tak zkrátí brzdnou dráhu, dost významně.
Že jsou karbon-keramické brzdy velmi účinné při zpomalování a zastavování, víme již nějakou dobu. Nicméně také jsou velmi drahé, takže jimi bývají vybavena jen ta nejlepší a nejdražší auta a běžní smrtelníci se musí spokojit s ocelí. Ta funguje tu lépe, tu hůře, všechna současná řešení ale mají beztak limit v tom, čím se vůz dotýká země - v pneumatikách. Švédská firma Autolib nicméně vynalezla zlepšovák, který limity posouvá o dost dále
Je jím zařízení, které se jmenuje Toricelli podle italského fyzika ze 17. století Evangelisty Toricelliho. Pracuje na principu vakua a když se při prudkém brzdění vyklopí, přisaje se k zemi a tak třením pomáhá snížit rychlost auta. Je to zkrátka taková pátá pneumatika, jen pro brzdění, pochopitelně. A podle videa, které si můžete pustit níže, je to skutečně efektivní - při brzdění z 50 km/h na mokru bylo toto zařízení schopno zkrátit brzdnou dráhu o 4,5 metru, tj. o 40 procent.
Brzdná síla vzniká zejména třením o asfalt, takže rychlost při aktivaci nemůže být příliš vysoká, aktuálně to je do 70 km/h. A také, vzhledem k principu fungování, je nutností rovný povrch; na nerovné silnici by se otvory neuměly dostatečně dobře přisát k silnici či by mohlo dojít k poškození Toricelliho či vozovky. Vývoj je nicméně zatím ve stádiu prototypu a jeho pokračování jistě přinese další vylepšení.
Jak video napovídá a popis uvádí, systém Toricelli by měl být využívaný hlavně při autonomním kritickém brzdění, takže to není něco, co byste používali denně. To je dobře, protože dost pravděpodobně se bude spodní deska s otvory velmi rychle obrušovat. A také se asi tenhle zlepšovák neaktivuje při střelbě po oblíbené okresce, na rozdíl od výstražných blinkrů, a nebude tak zasahovat do jízdních vlastností a přilnavosti auta.
Dost pravděpodobně také asi nebude z nejlevnějších a nedovedeme si představit, že se do běžných aut dostane do konce této dekády. Je to nicméně relativně slibný zlepšovák, který jednou může bezpečnosti opravdu pomoci.
Švédská vakuová brzda je zajímavým a funkčním nápadem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva