Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budou levná auta opět lehká? Vědci našli způsob, jak lacino vyrobit karbon
25.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ještě před pár dekádami nebylo nic neobvyklého, když obyčejný kompakt vážil tunu. Pak klidně o půlku víc, teď ale hmotnost klesá a může to zajít i mnohem dál.
Karbon, přesněji uhlíková vlákna a jimi vyztužené plasty se stávají součástí výrobního procesu u stále většího množství automobilek. Horacio Pagani sice prosazoval použití kompozitních materiálů už v 80. letech, ale hlavní nástup přišel později. Výrobci si uhlíkových vláken začali všímat kvůli výborným vlastnostem jako je lehkost a pevnost v takovém poměru, jakého ocel nikdy nemůže dosáhnout.
Tento žádoucí materiál ale v automobilech dodnes není ničím běžným. Situace se pomalu mění, ale zatím je karbon používán v konstrukčních prvcích hlavně drahých aut. Stojí za tím jeho cena, která má dvě hlavní příčiny. Jedním z nich je potřeba ruční práce při výrobě samotných dílů, druhým cena samotného materiálu. Většina komerčních uhlíkových vláken je vyrobena z polyakrylonitrilu, který vzniká z ropy, amoniaku a kyslíku a při jeho výrobě jsou také potřeba drahé katalyzátory. Při energeticky náročné syntéze bohužel navíc vzniká spousta odpadního tepla a toxické chemikálie, které je potřeba likvidovat. Do ceny produktu se navíc promítá i cena ropy. To vše karbon odsuzuje do role exotického materiálu.
Jak se ale ukazuje, nemusí to tak zůstat. Gregg Beckham a jeho tým v americké Národní laboratoři pro obnovitelnou energii úspěšně vytvořil akrylonitril z rostlinných produktů, jako jsou kukuřičné stonky a pšeničná sláma. Ty zpravidla končí v odpadu, takto by se z nežádoucích zbytků stal nepostradatelný zdroj. Podle zveřejněné studie vědci rozložili rostlinné produkty na cukry a přeměnili je na kyselinu. V kombinaci s poměrně levným katalyzátorem dokázali vyprodukovat akrylonitril bez odpadního tepla a bez toxických vedlejších produktů. To ve výsledku znamená jedno - zlomkové náklady na výrobu.
V současné době badatelé spolupracují s externími společnostmi za účelem navýšení výrobní kapacity. Cílem je komerční využívání nového postupu, mimo jiné v automobilovém průmyslu. Beckham okomentoval další plány jeho týmu: „Budeme provádět hlubší výzkum. Kromě výroby měkkého akrylonitrilu jsme také nadšeni tím, že používáme tuto silnou a odolnou chemii k výrobě dalších materiálů každodenního života.“
Pro nás by to znamenalo lehká auta za nižší ceny. Nedokážeme říci, kdy by popsaný vynález mohl přinést podobné důsledky, automobilový průmysl ale už teď mohutně odlehčuje a dostupnost levného karbonu by tento proces pochopitelně zásadně urychlila. Můžeme tak doufat, že se jednou vrátí to, co už někteří z vás ani nebudou pamatovat - nové auto nižší střední vážící klidně méně než 1 tunu, které i se stokoňovým motorem dokázalo předvést slušné dynamické představení. Nemluvě o tom, jak moc to prospívalo agilitě či brzdným schopnostem...
Karbon se používá k výrobě dílů nebo celého monokoku a stará se o lehčí a zároveň pevnější materiál. Tento materiál des zákazník poctivě zaplatí, tomu by mohl být jednou konec
Zdroj: Science
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva