Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budou levná auta opět lehká? Vědci našli způsob, jak lacino vyrobit karbon
25.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ještě před pár dekádami nebylo nic neobvyklého, když obyčejný kompakt vážil tunu. Pak klidně o půlku víc, teď ale hmotnost klesá a může to zajít i mnohem dál.
Karbon, přesněji uhlíková vlákna a jimi vyztužené plasty se stávají součástí výrobního procesu u stále většího množství automobilek. Horacio Pagani sice prosazoval použití kompozitních materiálů už v 80. letech, ale hlavní nástup přišel později. Výrobci si uhlíkových vláken začali všímat kvůli výborným vlastnostem jako je lehkost a pevnost v takovém poměru, jakého ocel nikdy nemůže dosáhnout.
Tento žádoucí materiál ale v automobilech dodnes není ničím běžným. Situace se pomalu mění, ale zatím je karbon používán v konstrukčních prvcích hlavně drahých aut. Stojí za tím jeho cena, která má dvě hlavní příčiny. Jedním z nich je potřeba ruční práce při výrobě samotných dílů, druhým cena samotného materiálu. Většina komerčních uhlíkových vláken je vyrobena z polyakrylonitrilu, který vzniká z ropy, amoniaku a kyslíku a při jeho výrobě jsou také potřeba drahé katalyzátory. Při energeticky náročné syntéze bohužel navíc vzniká spousta odpadního tepla a toxické chemikálie, které je potřeba likvidovat. Do ceny produktu se navíc promítá i cena ropy. To vše karbon odsuzuje do role exotického materiálu.
Jak se ale ukazuje, nemusí to tak zůstat. Gregg Beckham a jeho tým v americké Národní laboratoři pro obnovitelnou energii úspěšně vytvořil akrylonitril z rostlinných produktů, jako jsou kukuřičné stonky a pšeničná sláma. Ty zpravidla končí v odpadu, takto by se z nežádoucích zbytků stal nepostradatelný zdroj. Podle zveřejněné studie vědci rozložili rostlinné produkty na cukry a přeměnili je na kyselinu. V kombinaci s poměrně levným katalyzátorem dokázali vyprodukovat akrylonitril bez odpadního tepla a bez toxických vedlejších produktů. To ve výsledku znamená jedno - zlomkové náklady na výrobu.
V současné době badatelé spolupracují s externími společnostmi za účelem navýšení výrobní kapacity. Cílem je komerční využívání nového postupu, mimo jiné v automobilovém průmyslu. Beckham okomentoval další plány jeho týmu: „Budeme provádět hlubší výzkum. Kromě výroby měkkého akrylonitrilu jsme také nadšeni tím, že používáme tuto silnou a odolnou chemii k výrobě dalších materiálů každodenního života.“
Pro nás by to znamenalo lehká auta za nižší ceny. Nedokážeme říci, kdy by popsaný vynález mohl přinést podobné důsledky, automobilový průmysl ale už teď mohutně odlehčuje a dostupnost levného karbonu by tento proces pochopitelně zásadně urychlila. Můžeme tak doufat, že se jednou vrátí to, co už někteří z vás ani nebudou pamatovat - nové auto nižší střední vážící klidně méně než 1 tunu, které i se stokoňovým motorem dokázalo předvést slušné dynamické představení. Nemluvě o tom, jak moc to prospívalo agilitě či brzdným schopnostem...
Karbon se používá k výrobě dílů nebo celého monokoku a stará se o lehčí a zároveň pevnější materiál. Tento materiál des zákazník poctivě zaplatí, tomu by mohl být jednou konec
Zdroj: Science
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22