Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budou levná auta opět lehká? Vědci našli způsob, jak lacino vyrobit karbon
25.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ještě před pár dekádami nebylo nic neobvyklého, když obyčejný kompakt vážil tunu. Pak klidně o půlku víc, teď ale hmotnost klesá a může to zajít i mnohem dál.
Karbon, přesněji uhlíková vlákna a jimi vyztužené plasty se stávají součástí výrobního procesu u stále většího množství automobilek. Horacio Pagani sice prosazoval použití kompozitních materiálů už v 80. letech, ale hlavní nástup přišel později. Výrobci si uhlíkových vláken začali všímat kvůli výborným vlastnostem jako je lehkost a pevnost v takovém poměru, jakého ocel nikdy nemůže dosáhnout.
Tento žádoucí materiál ale v automobilech dodnes není ničím běžným. Situace se pomalu mění, ale zatím je karbon používán v konstrukčních prvcích hlavně drahých aut. Stojí za tím jeho cena, která má dvě hlavní příčiny. Jedním z nich je potřeba ruční práce při výrobě samotných dílů, druhým cena samotného materiálu. Většina komerčních uhlíkových vláken je vyrobena z polyakrylonitrilu, který vzniká z ropy, amoniaku a kyslíku a při jeho výrobě jsou také potřeba drahé katalyzátory. Při energeticky náročné syntéze bohužel navíc vzniká spousta odpadního tepla a toxické chemikálie, které je potřeba likvidovat. Do ceny produktu se navíc promítá i cena ropy. To vše karbon odsuzuje do role exotického materiálu.
Jak se ale ukazuje, nemusí to tak zůstat. Gregg Beckham a jeho tým v americké Národní laboratoři pro obnovitelnou energii úspěšně vytvořil akrylonitril z rostlinných produktů, jako jsou kukuřičné stonky a pšeničná sláma. Ty zpravidla končí v odpadu, takto by se z nežádoucích zbytků stal nepostradatelný zdroj. Podle zveřejněné studie vědci rozložili rostlinné produkty na cukry a přeměnili je na kyselinu. V kombinaci s poměrně levným katalyzátorem dokázali vyprodukovat akrylonitril bez odpadního tepla a bez toxických vedlejších produktů. To ve výsledku znamená jedno - zlomkové náklady na výrobu.
V současné době badatelé spolupracují s externími společnostmi za účelem navýšení výrobní kapacity. Cílem je komerční využívání nového postupu, mimo jiné v automobilovém průmyslu. Beckham okomentoval další plány jeho týmu: „Budeme provádět hlubší výzkum. Kromě výroby měkkého akrylonitrilu jsme také nadšeni tím, že používáme tuto silnou a odolnou chemii k výrobě dalších materiálů každodenního života.“
Pro nás by to znamenalo lehká auta za nižší ceny. Nedokážeme říci, kdy by popsaný vynález mohl přinést podobné důsledky, automobilový průmysl ale už teď mohutně odlehčuje a dostupnost levného karbonu by tento proces pochopitelně zásadně urychlila. Můžeme tak doufat, že se jednou vrátí to, co už někteří z vás ani nebudou pamatovat - nové auto nižší střední vážící klidně méně než 1 tunu, které i se stokoňovým motorem dokázalo předvést slušné dynamické představení. Nemluvě o tom, jak moc to prospívalo agilitě či brzdným schopnostem...
Karbon se používá k výrobě dílů nebo celého monokoku a stará se o lehčí a zároveň pevnější materiál. Tento materiál des zákazník poctivě zaplatí, tomu by mohl být jednou konec
Zdroj: Science
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 4 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB