Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co mají společného Koenigsegg Regera a „obyčejná” Honda Accord?
7.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Člověk by čekal, že masově vyráběné auto a hypersport pro hrstku vyvolených budou spojovat ledy čtyři kola a volant. Jenže není tomu tak.
Současná Honda Accord je u nás bohužel už chvili nedostupný model. Litovat je čeho, tento vůz se dostal do desítky nejlepších aut podle magazínu Car and Driver a pohonné ústrojí její hybridní verze získalo ocenění jako jeden z deseti motorů roku 2017 podle Wards Auto, takže špatné auto to být nemůže. Zároveň to jistě není ani sen automobilového nadšence, náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained ale našel aspekt, který zaujal i nás, lidi zblázněné do aut - hybridní pohonné ústrojí Accordu je podobné tomu v Koenigseggu Regera.
Samozřejmě nečekejte osmiválec a tisíc koní, podobný je tu „jen” princip. Stejně jako v Regeře, jejímž svébytným pohonem jsme se zabývali už kdysi, i v Accordu může spalovací motor pohánět přímo kola vozidla, ač nemá žádnou převodovku. Zařízení, které něco takového umožňuje v Regeře, je hydraulická spojka, principielně podobná uzamykatelnému hydrodynamickému měniči točivého momentu ve standardní automatické převodovce.
Accord Hybrid sází na trochu jiné řešení. Používá tzv. „overdrive clutch”, českým ekvivalentem budiž „rychloběžná spojka”. Je to v podstatě vícelamelová spojka, která obchází elektrické pohonné ústrojí a posílá přes sérii ozubených kol výkon přímo do diferenciálu a odtud dále na kola. Mechanický pohyb motoru se tak zbytečně nemění na elektřinu a pak zpátky na mechanický pohyb.
Není tomu tak ale vždy. Při jízdě nižší rychlostí pohání výstupní hřídel motoru generátor, který vyrábí elektřinu. Ta pohání elektromotor, který přes protiběžnou hřídel s finálním převodem 3,421 pohání diferenciál a tím kola vozidla, anebo z generátoru proudí přímo do baterie. Accord je „normální” hybrid, nikoliv plug-in hybrid, takže moc velkou baterii nemá, ale kousek čistě na elektřinu jet můžete.
Když vjedete na dálnici a řídící elektronika uzná otáčky kol dostatečně vysoké na to, aby mohla být pevně spojena s motorem, sepne rychloběžnou spojku a motor pohání přímo kola. I v tomto případě proudí výkon přes protiběžnou hřídel a její převod 3,421, takže výsledný převodový poměr z motoru na kola je 2,75. To je velmi podobné šestému kvaltu u konvenčního Accordu, jehož výsledný převodový poměr je 2,82, a - spíš asi shodou náhod - i výslednému převodovému poměru Koenigseggu Regera, který činí 2,85.
Všimněte si, že rychloběžná spojka otáčí protiběžnou hřídelí přes elektromotor, vyvedený na tabuli na videu zelenou barvou. Trochu jinak zelené šipky značící proudění elektřiny vedou obousměrně mezi baterií a tímto elektromotorem, takže i jím je možné vyrábět elektřinu, a to právě když je rychloběžná spojka sepnuta. Na videu se dozvíme, že i v dálničních rychlostech umí Accord Hybrid vypnout motor, rozpojit rychloběžnou spojku a jet jen na elektřinu.
Je to jednak pozoruhodné technické řešení, pochopitelně, ale jak říká s úsměvem Jason - pokud zrovna nemáte 50 milionů Kč, na které Regera přibližně přijde a chcete přitom hybrid bez převodovky, nemusíte si kupovat Koenigsegg. Něco velmi podobného dostanete i v Hondě Accord. Pravda, ani k té se u nás nedá dostat tak jednoduše jako třeba ke Škodě Superb, ale dovézt ji z USA a přihlásit ji zde k provozu není zase takový problém. Rozhodně ne tak velký, jako vydělat desítky milionů na Regeru...
Takhle funguje pohonné ústrojí Accordu Hybrid dle grafiky Hondy a hlavně nákresu Jasona Fenskeho
A takto pohonné ústrojí Regerdy dle schemat Koenigseggu
U nás se Honda Accord bohužel neprodává, ale klidně si ji můžete nechat dovézt
Koengisegg Regera asi nebude problém koupit kdekoli, problém bude jej zaplatit...
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 16:20 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan