Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co přesně udělá motoru 15 minut bez oleje? Termokamera a rozborka řeknou vše
8.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Laboratorní pokus nemá tak spektakulární konec jako jízda s autem bez oleje, o to výmluvnější ale je. Hlavně po rozebrání motoru.
Není to tak dávno, co jsme tu měli zkoušku, při které nám starý Mercedes předvedl, jak dlouho vydrží jezdit bez oleje v motoru. Provedl ji kolega Alex Kersten, takže vědecký aspekt byl téměř nulový - prostě jezdil bez oleje, dokud motor nehodil ručník do ringu. Trvalo to docela dlouho, násobně déle, než když olej nahradíte Coca-Colou.
Dnes tu máme něco podobného, ovšem s přístupem mnohem vědečtějším. Náš přítel Jason Fenske koupil nový čtyřtaktní, vzduchem chlazený jednoválec a zkoušel, jak bude vypadat provoz bez oleje. A opravdu s ním nejezdil dokola po parkovišti - nechal jej samostatný běžet na místě a sledoval, co mu to udělá. Jednak pohledem termokamerou a jednak následným rozebráním.
Motor běžel 15 minut s nejlevnějším olejem, koupeným v něčem jako u nás bývalo Smíšené zboží, a pak 15 minut bez oleje. Obrázky z termokamery neukazují žádné dramatické rozdíly, nic nebylo rozžhavené doběla kvůli nedostatku oleje, jen výfuk byl při provozu bez oleje o nějaké procento a půl teplejší, což je zanedbatelný rozdíl.
Spektakulární konec tedy nečekejte. Až poté, co Jason motor rozebral, bylo jasné, že běh bez oleje motoru nesvědčí. Všimněte si, jak rychle byly do ojničního ložiska vydřeny drážky. Spodek ojnice vypadal úplně stejně. Takhle to rozhodně nemá vypadat, povrchy mají být hladké, nebo aspoň výrazně hladší než to, co vidíme. Zejména u motoru, který má za sebou sotva půl hodiny běhu. V oleji také nesmí být žádné kovové částečky, které vidíme na hadru, ty značí velké opotřebení.
Přemýšlíte-li, proč nejsou na termokameře vidět žádné rozdíly, když přece v motoru bez oleje muselo být mnohem větší tření, odpověď je jednoduchá. Olej funguje jako teplotní médium a povrchy, které maže, také chladí. Tuto teplotu předává mimo jiné vnějším částem motoru, na které zde míří termokamera. Vnitřek motoru jistě byl mnohem teplejší při běhu bez oleje než při běhu s olejem, ovšem to nemáme šanci takhle zvnějšku vidět.
Budeme se opakovat, ale olej je v motoru kriticky důležitý - 15 minut běhu bez něj s malou zátěží jej nevratně zničilo
Zdroj: Engineering Explained na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před hodinou - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 3 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 4 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 6 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva