Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí?
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poslouchání střílení z výfuků občas doprovázených plameny může patřit k oblíbeným kratochvílím, tato věc ale neslouží jen pro potěchu ucha či oka.
Je jen málo nadšenců, které nepotěší práskání do výfuku u nějakého zajímavého auta, leckdy doprovázeného i plameny. Něco takového není standardní a třebaže tyhle zvuky někdy konstruktéři záměrně nepotlačují, v každém případě znamenají nějakou nedokonalost v procesu spalování.
Anglický termín „backfire”, kterým se leckdy označuje střílení do výfuku, ve skutečnosti přesněji znamená něco jiného - střílení do sání - „back” jako zpátky proti směru proudu plynů. Něco takového je výsledkem opravdu špatně seřízeného časování ventilů a/nebo zapalování a je běžnější u motorů s karburátorem.
Pokud je motor špatně seřízený, k zážehu může dojít, když je sací ventil ještě otevřený, což znamená, že přes sací kanál plamen vyšlehne ven a zapálí směs vzduchu s palivem v celém sání za karburátorem. U motorů se vstřikováním paliva, ať už přímým či nepřímým, je v sání za škrticí klapkou pouze vzduch, nikoliv vzduch s palivem, takže je střílení do nepravděpodobné a se všemi systémy hlídajícími správné fungování spalovacího motoru téměř nemožné. V každém případě pokud se něco takového děje ať už s plameny nebo bez nich, člověk by měl velmi zpozornět, protože něco není v pořádku.
Anglický termín „afterfire” označuje skutečně střílení do výfuku, tedy to, co lahodí uchu nadšeného automobilisty. Toto může samozřejmě také být způsobeno nesynchronizovaným časováním ventilů nebo zapalování, ale může se také objevit, i pokud je všechno seřízeno správně.
Jednou z příčin je příliš bohatá směs - při pracovní fázi válce nedojde k důkladnému prohoření směsi a určité množství paliva se při otevření výfukového ventilu dostane do výfuku. Tam dohořívá ve svodech za onoho charakteristického práskání z výfuku a leckdy i plamenů.
Takové střílení do výfuku nemusí být chtěné ani žádoucí, však pokud ve svodech a dál ve výfukovém potrubí hoří příliš paliva a příliš často, může to poškodit katalyzátor. Jenže spalování části paliva ve svodech obvykle žádoucí je. Tím nejpodstatnějším je anti-lag system, tedy zařízení, které udržuje turbodmychadlo roztočené. Používá se zejména v závodních či upravených autech, aby byla na úkor spotřeby paliva co nejrychlejší a nejlépe ovladatelná
Jedním ze způsobů, jak něčeho takového dosáhnout, je výrazně zpozdit zapalování. Ve válci tak je plamen ještě ve chvíli, kdy se otevírá výfukový ventil, což má za následek vyšlehnutí plamenu do svodů a ve finále z koncovky výfuku. Také to vytváří větší tlak ve svodech, což znamená, že otáčky turbodmychadla nepoklesnou tak moc, jak by tomu bylo bez anti-lagu.
Jemné práskání do výfuku po uvolnění plynu, slyšitelné jen pokud stojíte za autem, nikoliv z místa řidiče za jízdy, je relativně běžné právě kvůli bohatosti směsi. Když zavřete škrticí klapku, snížíte množství vzduchu proudícího do válců a řídící jednotce chvíli trvá, než upraví dodávku paliva. Můžou to být milisekundy, ale stačí to. Výrazné práskání do výfuku či plameny, pokud není cílem konstruktéra, může znamenat problém.
Střílení z výfuku to neovlivní, ale plameny jsou u silničních aut obvyklejší u těch s kratším výfukovým potrubím. Proto je také častěji vídáme u supersportů. U nich to dokonce bývá chtěná záležitost, jen se s ní musí zacházet opatrně. Však občas mívá velice nežádoucí účinky...
Plameny z výfuku jsou většinou doménou závodních aut, sporťáků a nebo upravených aut, u sériových silničních strojů zaměřených na zákazníka hlavního proudu se vidí zřídka
„Backfire” označuje střílení do karburátoru, které znamená problém v podstatě vždy
Plameny z výfuku špatně být nemusí a ani obvykle nebývají, v tomto případě je způsobuje anti-lag system
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 3 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 5 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 6 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 8 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage