Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí?
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poslouchání střílení z výfuků občas doprovázených plameny může patřit k oblíbeným kratochvílím, tato věc ale neslouží jen pro potěchu ucha či oka.
Je jen málo nadšenců, které nepotěší práskání do výfuku u nějakého zajímavého auta, leckdy doprovázeného i plameny. Něco takového není standardní a třebaže tyhle zvuky někdy konstruktéři záměrně nepotlačují, v každém případě znamenají nějakou nedokonalost v procesu spalování.
Anglický termín „backfire”, kterým se leckdy označuje střílení do výfuku, ve skutečnosti přesněji znamená něco jiného - střílení do sání - „back” jako zpátky proti směru proudu plynů. Něco takového je výsledkem opravdu špatně seřízeného časování ventilů a/nebo zapalování a je běžnější u motorů s karburátorem.
Pokud je motor špatně seřízený, k zážehu může dojít, když je sací ventil ještě otevřený, což znamená, že přes sací kanál plamen vyšlehne ven a zapálí směs vzduchu s palivem v celém sání za karburátorem. U motorů se vstřikováním paliva, ať už přímým či nepřímým, je v sání za škrticí klapkou pouze vzduch, nikoliv vzduch s palivem, takže je střílení do nepravděpodobné a se všemi systémy hlídajícími správné fungování spalovacího motoru téměř nemožné. V každém případě pokud se něco takového děje ať už s plameny nebo bez nich, člověk by měl velmi zpozornět, protože něco není v pořádku.
Anglický termín „afterfire” označuje skutečně střílení do výfuku, tedy to, co lahodí uchu nadšeného automobilisty. Toto může samozřejmě také být způsobeno nesynchronizovaným časováním ventilů nebo zapalování, ale může se také objevit, i pokud je všechno seřízeno správně.
Jednou z příčin je příliš bohatá směs - při pracovní fázi válce nedojde k důkladnému prohoření směsi a určité množství paliva se při otevření výfukového ventilu dostane do výfuku. Tam dohořívá ve svodech za onoho charakteristického práskání z výfuku a leckdy i plamenů.
Takové střílení do výfuku nemusí být chtěné ani žádoucí, však pokud ve svodech a dál ve výfukovém potrubí hoří příliš paliva a příliš často, může to poškodit katalyzátor. Jenže spalování části paliva ve svodech obvykle žádoucí je. Tím nejpodstatnějším je anti-lag system, tedy zařízení, které udržuje turbodmychadlo roztočené. Používá se zejména v závodních či upravených autech, aby byla na úkor spotřeby paliva co nejrychlejší a nejlépe ovladatelná
Jedním ze způsobů, jak něčeho takového dosáhnout, je výrazně zpozdit zapalování. Ve válci tak je plamen ještě ve chvíli, kdy se otevírá výfukový ventil, což má za následek vyšlehnutí plamenu do svodů a ve finále z koncovky výfuku. Také to vytváří větší tlak ve svodech, což znamená, že otáčky turbodmychadla nepoklesnou tak moc, jak by tomu bylo bez anti-lagu.
Jemné práskání do výfuku po uvolnění plynu, slyšitelné jen pokud stojíte za autem, nikoliv z místa řidiče za jízdy, je relativně běžné právě kvůli bohatosti směsi. Když zavřete škrticí klapku, snížíte množství vzduchu proudícího do válců a řídící jednotce chvíli trvá, než upraví dodávku paliva. Můžou to být milisekundy, ale stačí to. Výrazné práskání do výfuku či plameny, pokud není cílem konstruktéra, může znamenat problém.
Střílení z výfuku to neovlivní, ale plameny jsou u silničních aut obvyklejší u těch s kratším výfukovým potrubím. Proto je také častěji vídáme u supersportů. U nich to dokonce bývá chtěná záležitost, jen se s ní musí zacházet opatrně. Však občas mívá velice nežádoucí účinky...
Plameny z výfuku jsou většinou doménou závodních aut, sporťáků a nebo upravených aut, u sériových silničních strojů zaměřených na zákazníka hlavního proudu se vidí zřídka
„Backfire” označuje střílení do karburátoru, které znamená problém v podstatě vždy
Plameny z výfuku špatně být nemusí a ani obvykle nebývají, v tomto případě je způsobuje anti-lag system
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 8 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 4 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 6 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 8 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 20:57 - řidičBOB
- BMW Divize 04.17. 20:52 - denis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.17. 12:31 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 12:12 - pavproch