Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
„Diesel na benzin“ Mazdy je vážně hotový. Ukáže se tento měsíc, může být revolucí
4.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nebyl to žert, Mazda ještě v srpnu ukáže světu první produkční motor HCCI. A hned záhy ho dostane nová generace klíčového modelu značky.
Jen málokterá technologie způsobuje v posledních letech taková očekávání jako HCCI. Za touto zkratkou se skrývá označení Homogenous Charge Compression Ignition, které pro zjednodušení nazýváme „dieselem spalujícím benzin“. Realita přitom od tohoto laického termínu není příliš vzdálena, neboť pohonná jednotka tohoto typu se vskutku chová jako diesel - palivo se totiž vznítí vysokým tlakem ve válci, nikoliv za pomoci svíček. Přesto do nádrže tankujete benzin.
Idea stojící za touto technikou není nová a v minulostí s ní koketovala řada firem od Bosche přes GM až po Mercedes či Nissan. Dosud však žádný výrobce nedokázal překonat její nedostatky a dostat takový motor do produkčního auta. U HCCI je totiž velkým problémem kontrola průběhu spalování a zabránění nežádoucímu samovolnému vznícení paliva. Je tedy zapotřebí značné regulace teplot v komoře, jinak je jeho výjimečná efektivita ta tam. Nemluvě o tom, že byste takový motor mohli poslat do šrotu po pár ujetých kilometrech.
Mazda se nedávno chlubila tím, že HCCI dostane do sériového auta jako první a tento týden se dokonce holedbala, že mu dá přednost před elektřinou. Mohlo to znít příliš sebevědomě, Japonci ale nepřeháněli - technologii HCCI dostanou už do druhé generace motorů SkyActiv, která bude poprvé představena ještě tento měsíc na technologickém fóru ve Frankfurtu. Tam se Mazda o nových motorech rozhovoří více, jen novými detaily ale nebudeme muset být živi dlouho.
Hned záhy, v říjnů má totiž debutovat nová generace Mazdy 3. Tedy, nová generace optikou automobilky, neboť vůz bude postaven na stejné platformě jako dosavadní provedení. To ale není u Mazdy nic překvapivého - už dříve se rozhodla, že architekturu bude u každého svého modelu měnit vždy ob dvě generace s čtyř- či pětiletým životním cyklem. Stávající Mazda 3 přitom byla představena v lednu 2014, v červenci 2016 se pak dočkala faceliftu. Letos jí tedy čeká zmiňovaný nový design, se kterým do showroomů dorazí v příštím roce. Pod přepracovanou kapotou se přitom budou nacházet právě nové motory zaměstnávající již technologii HCCI. A podle automobilky by spotřebu měly srazit někam ke 3,3 litrům benzinu na sto kilometrů.
Za extrémně nízkou žíznivostí - zvláště na atmosférické benzinové motory bez jakékoliv elektrické asistence - stojí především vysoká tepelná účinnost (50 %). HCCI znamená, že ve válcích dojde k prohoření většího množství paliva a tedy k navýšení efektivity. Mimo to se nové motory pochlubí i vysokou kompresí a daleko vyšším výkonem, než jaký nabízí současná generace SkyActiv I.
Mazda 3 přitom dostala přednost před zbytkem portfolia, neboť jde o globální bestseller značky. Větší Mazda 6 ovšem dorazí s přepracovanými motory vzápětí, následovat pak bude i zbytek modelů. Jak přesně bude technologie HCCI u Mazdy řešena, je zatím do značné míry zahaleno rouškou tajemství. Dostupné informace hovoří o tom, že Japonci vyřešili potíže tím, že motor nakonec klasické svíčky používat bude, ovšem pouze při nízkých otáčkách, kdy je obtížné teploty ve spalovací komoře optimálně regulovat. Při těch vyšších již dojde ke vznícení směsi pomocí tlaku a oné 50% účinnosti. Jsme na to zvědavi, tohle vážně může způsobit revoluci a učinit dnes tak bité diesely prakticky zbytnými...
Motor HCCI funguje na papíře jednoduše...
...od všech ostatních automobilek jsme ale zatím mohli vidět jen prototypy
Mazda má prý hotový sériový motor, který v srpnu představí ve Frankfurtu samostatně a v říjnu pod kapotou nové trojky. Tu máme v prodeji očekávat příští rok
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 7 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 10 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva